Voice search

Ok Google, is mijn website voice search ready?

 

“OK GOOGLE, WAAR KAN IK MIJN WEBSITE LATEN MAKEN IN NIJMEGEN?” Ik zet mijn Nijmeegse accent graag even opzij voor Google-lief. In zuiver ABN spreek ik de zoekmachine aan, alsof er prijzengeld mee te winnen valt. ¨Ik heb een aantal webdesign-plaatsen gevonden in Nijmegen,¨ is haar antwoord. Ik krijg een drietal opties, Monkey Vision bovenaan, met kaartje en directe beloptie. My girl Google stelt nooit teleur.

 

Ik voice search steeds meer en ben niet de enige: steeds meer mensen gebruiken spraakgestuurde zoekopdrachten om snel en gemakkelijk te zoeken in de zoekmachine. Er wordt al jaren voorspeld dat het gebruik op zal lopen, en dat klopt! In 2016 gebruikte nog 20% van de mensen het, in 2018 40% en er wordt verwacht dat 50% van de zoekopdrachten in 2020 al stemgestuurd zullen zijn. Dit is op basis van Amerikaanse cijfers, maar kunnen zeker een voorbode zijn op de Nederlandse markt. Voice Search zal niet alleen van invloed zijn op onze articulatie, maar ook op de SEO van jouw website. Lees in deze blog: is jouw website voice search ready?

 

Heb jij je website laten maken door Monkey Vision? Wij zijn op de hoogte van de laatste SEO-richtlijnen en passen deze voor toe in je website. Heb je hier vragen over of een andere vraag met betrekking tot webdesign? Neem dan gerust contactmet ons op!

Waarom gebruiken jouw websitebezoekers voice search?

Voice search biedt een direct klaar-en-klaar antwoord op je vraag. Zonder al te veel moeite worden je vragen beantwoord en word je voorzien in ultiem gebruikersgemak. Waar dit een paar jaar geleden nog door velen als enkel een grappige gadget werd gezien, is het in de afgelopen jaren steeds gebruikelijker geworden. Daarbij worden voice assistenten tegenwoordig voor meer dan vraag-en-antwoord gebruikt: Siri en Google Assistent zetten je wekker en openen je apps zonder dat je een vinger hoeft uit te steken. Sinds smart speakers voor in huis zijn geïntroduceerd, wordt voice search steeds gebruikelijker. In Amerika heeft al 32% van de huizen een smart speaker. Nederland is hier nog lang niet, maar sinds de Nederlandstalige spraakbesturing is geïntroduceerd wordt het steeds aannemelijker dat het ook hier gaat groeien.

Voice Search: wie gebruikt het precies?

Jouw websitebezoekers gebruiken het. Dus wacht niet te lang met het optimaliseren van je website en webdesign. Wat zijn de cijfers precies? Al enkele jaren geleden deed Google de voorspelling dat voice search de snelstgroeiende zoekwijze zou worden. In 2016 waren nog 20 procent van de mobiele zoekopdrachten in Google spraakgestuurd en inmiddels, in 2019, beslaat dit in al bijna 50%. Deze stijging is ook het directe effect van het groeiende aantal mobiele zoekopdrachten.

Invloed van Voice Search op SEO

 

Wat is het effect van Voice Search op de zoekopdrachten en -resultaten? We geven je een indicatie:

1.  Zoektaal wordt natuurlijker

Wat we zoeken verandert, doordat we op een meer natuurlijke wijze zoekopdrachten doorgeven. De zoekopdrachten in volzinnen zorgen ervoor dat deze langer zijn dan gebruikelijk en vaker een vraagvorm hebben. Hierdoor zullen de zoekopdrachten vaker beginnen met wie, wat, hoe, wanneer en waar. Stel, je zoekt een kapper in Nijmegen. Normaal gesproken zou je ¨Kapper Nijmegen¨ intypen, maar nu vraag je: ¨Ok Google, wat is de beste kapper in Nijmegen?¨. Ook lokale zoektermen, zoals in het voorbeeld, nemen door het gemak van Voice Search toe en worden steeds gebruikelijker.

2.  Zoekopdrachten zijn meer Google-afhankelijk

Doordat mensen in een andere taal gaan zoeken, worden de zoekopdrachten automatisch beïnvloed. Deze zijn langer, in spreektaal en nog meer afhankelijk van Google dan getypte zoekopdrachten.

3.  Top 5 belangrijker dan pagina 1

Waarom zijn deze zoekopdrachten nog meer afhankelijk van Google? Bij Voice Search geeft Google vaak 1 antwoord, terwijl een getypte zoekopdracht een hele pagina met opties weergeeft. Google haalt dit antwoord uit de top 5 van de zoekresultaten, waardoor ook de eerste pagina in Google minder belangrijk wordt en de top 5 nog belangrijker.

4.  Semantic Search nog belangrijker

Deze veranderingen hebben een automatisch effect op SEO. Semantic Search was al belangrijk voor jouw SEO, maar door voice search wordt dit nog belangrijker. Door middel van Semantic Search help je Google jouw content te interpreteren en begrijpen. Dit doen we bijvoorbeeld door middel van structured data, waardoor Google’s algoritme jouw website goed kan lezen.

 

Benieuwd of de structured data van jouw website in orde is of wil je een website laten maken met een goede basis in structured data? Monkey Vision maakt jouw webdesign helemaal in orde.

 

Bovenstaande heeft vooral met de context en webdesign van doen, maar het vergrote belang van Semantic Search heeft natuurlijk ook invloed op jouw content. Door de langere zoekopdrachten in spreektaal, moet jouw content hiervoor geoptimaliseerd worden. Dit betekent een verminderde focus op exacte zoekwoorden en een vergroot gebruik van long-tail. Content wordt daarmee automatisch natuurlijker geschreven en er zal meer focus komen op het beantwoorden van vragen en het verkrijgen van posities in featured snippets.

 

Lees ook de SEO-tips van collega Bas!

 

Optimaliseer je website voor (lokale) zoekopdrachten en long-tail zoektermen

De conclusie: het blijft belangrijk om te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten, omdat de smart speaker gebruikt wordt om snel en efficiënt antwoord te krijgen op (locatiegerichte) vragen. Zorg dat duidelijk is waar jouw bedrijf zich bevindt (Google Mijn Bedrijf) en waar jouw producten of diensten geleverd worden.

Daarnaast moet je nadenken over hoe mensen zoeken naar jouw product of dienst. Wat zeggen ze precies? Welk antwoord verwachten ze? Kunnen ze dit ook op verschillende manieren formuleren? Zorg dat jouw pagina direct antwoord geeft op de geformuleerde vraag. Een uitstekend voorbeeld hiervan is een uitgebreide FAQ-pagina waarin vragen direct worden beantwoord.

Lees meer over local SEO in onze blog ¨Hoe zet je local SEO effectief in?¨

Voor een goede positie in de zoekresultaten is het ook belangrijk jouw featured snippets te checken. Geven ze een helder antwoord op een mogelijke vraag? Uiteindelijk is het de kunst een snippet te creëren die een direct antwoord geeft, maar ook uitnodigt om door te klikken naar jouw pagina voor meer informatie.

Volgens mij ben ik niet voice search-ready. Wat nu?

Geen ramp! Nog niet. De invloed van Voice Search is wat ons betreft niet mega ingrijpend: de invloed loopt eigenlijk synchroon met recente SEO-richtlijnen. Als up-to-date webbureau zou je dit, wat ons betreft, al moeten weten. Deze richtlijnen hebben alles te maken met een meer semantische aanpak, natuurlijke taal, lokale en longtail zoektermen en minder focus op exacte zoektermen.

Wanneer jouw website is gemaakt door een webbureau zouden ze hiervan op de hoogte moeten zijn. Wil je jouw website graag op SEO laten checken door een webbureau met verstand van zaken? Of wil je from scratch een website laten maken op basis van de laatste SEO-richtlijnen? Kom dan gerust eens met ons praten over je nieuwe webdesign!

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search