In veel steden en dorpen zie je steeds meer leegstand van bedrijf- en winkelruimtes. Dit heeft verschillende oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan hoge huurprijzen, een slechte locatie of het aanbieden van een verkeerd product of dienst. Daarnaast speelt marketing ook een grote rol. Door de komst van het internet lijkt het voor lokale ondernemers steeds lastiger om te groeien. Een eenvoudige oplossing hiervoor is te focussen op local SEO.

Veel mensen shoppen tegenwoordig liever online en bestellen hun eten eenvoudig en snel via platformen zoals Thuisbezorgd. Hoe kan je als lokale ondernemer de strijd aangaan met het internet? Daar is maar één antwoord op: bestrijd vuur met vuur. Oftewel maak zelf ook gebruik van de kracht van het internet. Hoe je dit doet, lees je in deze blog over local SEO.

Wat is local SEO?

Local SEO is een zeer krachtige marketingmethode voor zowel kleine bedrijven als lokale ondernemers. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vier op de vijf consumenten zoekopdrachten gebruiken om lokale informatie te vinden. Wanneer jouw bedrijf of website niet geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten, loop je erg veel potentiële klanten mis. Deze marketingmethode kan het best worden omschreven als:

‘Het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoektermen.’

 

Local SEO is van zeer groot belang als je wil dat jouw onderneming relevant blijft. In deze blog lees je hoe deze methode effectief ingezet kan worden. Dit kan je namelijk doen door drie hoofdactiviteiten uit te voeren: jouw Google Mijn Bedrijf-account volledig optimaliseren, on-page SEO verbeteren door website verbeteringen toe te passen en goed presteren op het internet.

Het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de basis voor het effectief in kunnen zetten van Local SEO. Dit is namelijk dé manier voor Google om de inhoud van een website en de kwaliteit van een dienst te controleren. Het is dus belangrijk dat je een account aanmaakt voor Google Mijn Bedrijf, de pagina aan te maken en jouw bedrijf te laten verifiëren.

Ook is het aan te raden om Google Posts binnen jouw account te gebruiken en klanten te stimuleren om ervoor te zorgen dat zij hun online beoordelingen delen. Met Google Mijn Bedrijf kan je allerlei verschillende inzichten verkrijgen. Denk hierbij aan via welk zoekwoord bepaalde mensen op de pagina gekomen zijn. Als je dit allemaal inzichtelijk hebt kan je daar op inspelen. Mocht dit allemaal te technisch voor je zijn of heb je niet genoeg tijd om dit te optimaliseren, kan je altijd contact opnemen met Monkey Vision.

On-page optimalisatie voor local SEO

Wanneer je hoog in de Google zoekmachine resultaten wilt eindigen, dan is het belangrijk om jouw website volledig te optimaliseren. Hieronder lees je de vijf eenvoudige on-page SEO tips die je ook met local SEO kunnen helpen. 

Optimaliseren van de interne structuur

Het aanpassen en optimaliseren van de interne structuur van een website zorgt voor een SEO boost. Dit heeft te maken met verschillende redenen. Een goede interne structuur vereenvoudigt en verbetert het navigeren op een website. Voor een gebruiker moet het snel duidelijk zijn waar welke informatie gevonden kan worden. Dit is dan ook gelijk nog een reden, waarom een goede interne structuur van belang is. Het helpt namelijk bij het structureren van informatie, wat zorgt voor meer duidelijkheid en transparantie voor de gebruiker. Dit allemaal zorgt er voor dat je meer conversies bereikt en minder bezoekers die de website voor het bestellen van producten verlaten.

Optimaliseren van URL, kopteksten, meta beschrijving en de inhoud.

Content, content, content! Het creëren van nieuwe content is zeer belangrijk voor goed scoren in de Google zoekmachines. Elke nieuwe blog die je plaatst, is een nieuwe geïndexeerde pagina voor jouw website. Binnen de content die je creëert, is het van belang dat je relevante zoekwoorden of zoekzinnen gebruikt. Met local SEO werkt het nog ietsjes anders.

Omdat jij je als lokale ondernemer vooral op de klanten wilt richten in jouw omgeving, is het dus ook van belang dat jij te vinden bent op zoektermen in combinatie met jouw locatie en/of omgeving. Heb je een kapperszaak die alleen mannen knipt in de omgeving van Nijmegen, dan zou een goede zoekterm zijn: herenkapper in Nijmegen. Je maakt dus gebruik van local SEO door je zoektermen aan te passen aan je locatie. De rede dat je dit moet doen is dat wanneer mensen specifieker zoeken ze meer geïnteresseerd zijn om een aankoop te doen. Wanneer iemand zoekt op herenkapper Nijmegen is diegene meer geïnteresseerd om echt naar de kapper te gaan dan wanneer iemand op Google op zoek gaat naar herenkapper.

Pas je content aan voor Local SEO

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de zoekwoorden die jij in jouw content plaatst, woorden moeten zijn waar ook daadwerkelijk op wordt gezocht. Het plaatsen van blogs en website teksten voor local SEO is ineffectief als er niemand op jouw trefwoorden zoekt. Je wil dus woorden en zinnen hebben waar de doelgroep op zoekt. Welke dat zijn kom je achter door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.

Locatiepagina’s

Heb je een onderneming die de diensten of producten in meerdere locaties aanbiedt? Dan is het verstandig om verschillende landingspagina’s aan te maken als je kijkt naar het gebruiken van local SEO. Zie het als een over ons-pagina voor elke verschillende locatie waar jij je producten of diensten aanbiedt. Op deze pagina’s kan je beschrijven wat je doet, maar je kan ook de algemene gegevens vermelden. Denk hierbij aan de openingstijden, beschrijving van de winkel, parkeermogelijkheden, speciale lokaal gebonden acties en de beoordelingen van klanten.

Vermijd voor de locatiepagina’s dubbele inhoud. Het is niet handig en verstandig om precies dezelfde teksten voor elke pagina te gebruiken. Hier geeft Google ‘strafpunten’ voor. Heb je maar één locatie als ondernemer? Dan kan je het best één lokaal beschrijvende over ons-pagina maken. Ook is het niet handig om op de website zelf allerlei verschillende locaties neer te zetten met dezelfde inhoud. Dit is overbodig en kan zorgen voor onduidelijkheid bij het navigeren van de bezoekers van de website.

Lokale inhoud

Google ontwikkelt zich steeds verder door. Dit betekent dat de Google zoekmachine met elk jaar weer slimmer wordt. Ga je aan de slag met het schrijven van content, dan is het belangrijk dat je voor de gebruikers schrijft en niet voor de zoekmachines. Waar je voorheen goed zat met zoveel mogelijk zoekwoorden vermelden, gaat het nu vooral om de gebruikers helpen. Bedenk je bij het creëren van de content van jouw website dat het belangrijk is om je aandacht te richten op het lokale publiek.

Algemene onderwerpen trekken natuurlijk erg veel publiek, deze zijn echter vaak ingenomen door de ‘grote jongens’. Als je een hamburgerrestaurant hebt, dan wil je niet concurreren met de McDonalds op het gebied van SEO. Daar win je het namelijk niet van. Richt je daarom vooral op het lokale publiek (maak dus gebruik van local SEO) en creëer content die van waarde is voor de mensen binnen jouw omgeving. Denk aan het promoten van lokale netwerkevenementen, lokaal nieuws of het ontwikkelen van leerzame en leuke content.

Een mobielvriendelijke website met local SEO

Veel mensen die lokaal een product of dienst zoeken gebruiken hiervoor hun smartphone. Maar liefst negen van de tien smartphonegebruikers voeren lokale zoekopdrachten uit op hun device. Gebruikers kijken niet alleen naar het meest dichtstbijzijnde bedrijf die zij nodig hebben, maar ook naar de beoordelingen van het bedrijf, de routebeschrijving naar jouw locatie en naar de contactinformatie. Zorg ervoor dat jij het jouw potentiële klanten zo makkelijk mogelijk maakt door de site mobielvriendelijk te maken.

Met local SEO zorg je er voor dat potentiële klanten in de directe omgeving terecht komen bij jouw bedrijf. Als je geen local SEO toepast, dan is de kans aanwezig dat zij naar de concurrent gaan.