Online reviews: als je je dagelijks op het internet bevindt, hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen wat dit zijn. Deze vorm van online beoordelen is aan de orde van de dag! Je hebt ergens koffie gedronken, bent de deur nog niet uit of je krijgt een beoordelingsverzoek van Google; je struint een webshop af voor een nieuwe skibroek en laat je adviseren door de online comments van mede-wintersporters. Voor steeds meer bedrijven spelen online reviews een steeds belangrijkere rol. Waarom eigenlijk? En hoe zit dat met jouw bedrijf: weet jij eigenlijk wel wat je aan online reviews hebt? Als je een website hebt laten maken, is het verstandig om je goed in te lezen over deze marketingtroef! Wij van Monkey Vision brengen je op de hoogte!
Online review als keuzefactor
Een potentiële klant houdt rekening met verschillende factoren wanneer er een keuze wordt gemaakt voor een product of dienst:
- Bestaande voorkeuren, ervaringen en opvattingen.
- Verschafte informatie vanuit het bedrijf: hoe een product in de markt wordt gezet en hoe het bedrijf dit communiceert.
- Verschafte informatie vanuit derden: online reviews, maar ook offline reviews zoals ervaringen van familie, vrienden en kennissen.
In de online review geeft een klant een beoordeling. Dit kan door middel van cijfers en feedback. Je ziet dat reviews meestal geplaatst worden als iemand óf heel erg tevreden is óf juist helemaal niet. Meestal kunnen er 1 t/m 5 sterren worden gegeven, met de mogelijkheid om daze van uitleg te voorzien.
Onder invloed van online reviews
Online reviews kunnen fungeren als een nieuwe vorm van communicatie tussen consument en bedrijf. Jouw (potentiële) consumenten worden beïnvloed door online reviews: 75% van de zoekers zegt zich te laten beïnvloeden door online reviews en 86% van de consumenten zegt dat reviews een goede indicator zijn van de kwaliteit van een product. Daarom liggen hier kansen voor jouw bedrijf. De online reviews beïnvloeden je omzet, bieden interessante inzichten in je doelgroep en geven waardevolle feedback. Door middel van online feedback kun je je service en product verbeteren, maar heb je ook nog eens invloed op je Google ranking.
Waarom wil jij online reviews?
Je verneemt misschien al face-to-face, per telefoon of via e-mail hoe klanten jouw service of product ervaren. Waarom is dit niet genoeg en vertellen wij je dat je online reviews wilt? We hebben een aantal goede redenen op een rijtje gezet:
- Met online reviews heb je eerlijke feedback. Deze feedback zet je in om jouw producten of diensten te verbeteren.
- Online reviews kunnen helpen potentiële klanten te overtuigen om voor jou te kiezen bij een overdaad aan diensten en producten online.
- Online reviews creëren vertrouwen en betrouwbaarheid.
- Google ziet dat jij relevant bent: je krijgt (positieve) betrouwbare beoordelingen van echte klanten en mag als beloning een plaatsje opschuiven in de ranking.
- Het draagt bij aan je local SEO, oftewel: je wordt beter vindbaar bij lokale zoekopdrachten.
Hoe zit dat precies met local SEO? Lees het in onze blog: Hoe zet je local seo effectief in?
Wat betekenen online reviews voor jouw consument?
Gemiddeld lezen consumenten 7 reviews voordat een aankoop/boeking wordt gedaan en besteden zij hier ongeveer 30 minuten aan. Ongeveer de helft van de Nederlanders schrijft wel eens een review. We kunnen dus wel stellen dat consumenten waarde hechten aan beoordelingen van anderen. Waar letten zij precies op in deze reviews?
- De gemiddelde ster-score is voor consumenten het belangrijkste onderdeel van de recensies. Dit is gemakkelijk af te lezen en zichtbaar op populaire platformen, zoals Google en Facebook.
- Het gevoel bij de reviews, maar ook de recentheid, gedetailleerdheid en hoeveelheid zijn van belang voor de consument.
Hoe krijg je reviews?
Hebben we je overtuigd dat je aan de reviews moet? Nu is de volgende kwestie: hoe krijg je ze? Er zijn diverse mogelijkheden. Ten eerste: vraag het! Dit kan face-to-face, in een e-mail, per telefoon, etc. Regelmatig geven bedrijven een tegenprestatie voor deze reviews: in de vorm van een prijs of kortingsactie voor een bepaalde periode. Je kunt ook een geautomatiseerde funnel opzetten. Verstuur klanten bijvoorbeeld na een week een e-mail met de vraag: ‘Hoe bevalt het product?’.
Platforms voor reviews
Reviews zijn vooral nuttig als ze voor een groot aantal mensen beschikbaar zijn. Platforms die niet of nauwelijks gebruikt worden of die buiten jouw doelgroep vallen, bieden weinig meerwaarde. Zorg dus dat jouw reviews op het juiste platform worden geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld via:
- Je eigen website
- Socialmedia-kanalen
- Beoordelingssites relevant voor jouw branche (bijvoorbeeld: Tripadvisor in de reisbranche)
- Onafhankelijke tools (bijvoorbeeld: Trustpilot of Feedback Company)
- Google Reviews
Verzamelen maar! Een laatste tip
Ben jij klaar om reviews te gaan verzamelen? Dan geven we je nog een laatste tip mee: eerlijkheid gaat boven alles, ook bij het verzamelen van reviews. Het is verleidelijk om fake reviews achter te laten om jouw score op te krikken. We snappen die verleiding, maar willen het je echt afraden. Waarom?
- Beoordelingen met extreem hoge scores worden door de consument in twijfel getrokken, want het lijkt (en is misschien ook) te mooi om waar te zijn. We zien dat scores van tussen de 4,2 en 4,5 sterren de verkoop het meest bevorderen.
- Af en toe een negatieve review houd je scherp! Neem je beoordelingen serieus, zorg dat je erop reageert en voorzie in een goede klantenservice zodat jouw dienst en product alleen maar beter kan worden.
Wil je meer weten over het belang van online reviews of wil je graag geholpen worden met de beste platforms en communicatie-uitingen voor jouw bedrijf? Bij Monkey Vision maken we niet alleen je website en webdesign, maar wij denken ook graag mee over jouw online marketing en communicatie. Kom eens langs voor een kopje koffie en we bespreken jouw mogelijkheden als het gaat om online reviews! Interesse? Neem contact op!