Een website moet mooi zijn. Punt. Maar hoe zit het met de inhoud? Bij het maken van een nieuwe website ligt de focus meestal op huisstijl en design, want online gaan we nu eenmaal (bewust en onbewust) voor het buitenkantje. Je wilt dat jouw nieuwe website er gelikt uitziet en dat jouw huisstijl een weergave is van jouw bedrijfsidentiteit, maar ook nog in het oog springt. Tuurlijk, dit is ook allemaal belangrijk! Maar daarnaast gaat het ook echt om inhoud. Jouw website kan nog zo mooi zijn en van een slim design voorzien; als het jouw websitebezoeker niet duidelijk wordt wat jij voor hem kan betekenen en welke informatie er te vinden is, zal hij snel weggaan. Want ondanks dat jouw bezoekers van al die mooiigheid houden: ze kijken ook kritisch naar inhoud.
Ok, inhoud dus. Dat betekent tekst! Maar lappen tekst met informatie op je website plaats is ook niet de bedoeling, vanwege de aandachtsspanne van je websitebezoeker. Maar te weinig informatie op je website kan ook niet, vanwege de zoekmachines die jouw informatie doorzoeken. Hoeveel tekst moet er dan eigenlijk op je website staan? Er is niet 1 antwoord op deze vraag: het ligt aan een aantal factoren. In deze blog proberen we je een inzicht te geven in hoeveel tekst je nu eigenlijk op een website moet zetten.
Wanneer je je website laat maken door Monkey Vision denken wij mee over het soort tekst en lengte. Want, sommige pagina´s zullen zich lenen voor minder en sommige voor meer. Als je een nieuwe website laat maken in Nijmegen denken wij niet alleen hierover mee, maar ook over je huisstijl, design, promotie en andere zaken. Een website laten maken in Nijmegen draait namelijk niet om 1 factor: het gaat bij een website laten maken in Nijmegen om diverse factoren die belicht moeten worden. Ons webdesignbureau kan je hier prima bij helpen. Website laten maken in Nijmegen? Neem contact met ons op.
Tekst en design: de juiste balans
Je webdesign en huisstijl moeten een weergave van jouw bedrijf zijn en tegelijkertijd je doelgroep aanspreken. Wat ons betreft een prachtig speelveld! Echter moet het webdesign wanneer je een website laat maken ook niet te overdadig zijn: uiteindelijk komt je bezoeker niet alleen om iets moois te bekijken, maar ook om erachter te komen wat jouw bedrijf voor hem kan betekenen. Het gaat dus om de juiste balans. Laat je zien met webdesign, maar ook met informatieve tekst.
Hoeveel tekst heeft een website nodig?
Hoeveel tekst zet je dan precies op je website? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Aan de ene kant moet je rekening houden met je lezer, aan de andere kant met Google. Jouw lezer heeft een aandachtsspanne met een limiet van 7 minuten. Als je bedenkt dat er ook nog design, afbeeldingen en video´s op je website bekeken kunnen worden, kunnen we hier wat minuten vanaf halen en komen we op 3 a 4 minuten. Jouw lezer wil in korte tijd de juiste informatie kunnen vinden en geen lappen tekst lezen. Anderzijds kijkt Google of jij jouw bezoeker van de nodige informatie voorziet en simpelweg gezegd: hoe meer informatie, hoe groter de kans dat de nodige informatie er ook tussen staat. Het gaat erom de balans te vinden tussen het leesgedrag van de bezoeker en Google.
De balans tussen doel en aantal woorden
Bedenk goed per pagina wat het doel is. Jouw homepage is bijvoorbeeld je binnenkomer: deze moet aantrekkelijk zijn, maar ook duidelijk maken wat je doet. Zorg voor een krachtige oneliner die jouw bedrijf en doel omschrijft en zorg dat de opvolgende tekst hier meer duidelijkheid over verschaft. Geef hier vooral een eerste indruk, voor meer informatie kan de websitebezoeker doorklikken naar je andere pagina´s die wel meer informatie geven.
Wil je met jouw teksten jouw vindbaarheid beïnvloeden? Zorg dan bijvoorbeeld voor een blogpagina waar je regelmatig nieuwe berichten met informatie opzet, die verwijzen naar jouw eigen diensten. Blogs mogen langer van stof zijn (de meeste internet marketeers zullen zeggen: minimaal 600 woorden).
Aantal woorden per pagina van je website
Kortom: bepaal je doel per pagina, bedenk wat het leesgedrag van je lezer is en koppel hier de juiste hoeveelheid woorden aan. Een aantal voorbeelden:
- Een homepage leent zich voor korte beschrijvingen die de belangrijkste zaken verhelderen, maar ook doorverwijzen naar andere pagina´s.Home: +/- 300 woorden.
- De andere pagina´s mogen dan ook meer informatie bevatten, omdat de lezer hier doelgericht informatie wilt vinden.Andere pagina´s: +/- tussen 300 en 600 woorden.
- Wil je dieper ingaan op een bepaald onderwerp? Daar leent een blog zich uitstekend voor. Een blog kun je daarnaast goed inzetten als SEO-tool.Blog: +/- 600 woorden of meer.
Hoe schrijf je een goede webtekst?
Hoe schrijf je dan een goede webtekst? Ten eerste is het dus heel belangrijk om je schrijfdoel te bepalen en je in te leven in je bezoeker. Wat voor informatie wilt hij vinden op de site? Daarnaast is het natuurlijk niet alleen maar zakelijk en informatief: je moet je lezer ook kunnen grijpen, overtuigen en motiveren om door te lezen.
Hoe doe je dat? Dat kan bijvoorbeeld door rekening te houden met de volgende tips:
1. Sterke introductie
Vermijd een standaard welkomstwoord, maar schrijf een sterke introductie op je homepage. Maak met een oneliner duidelijk wat je doet en wie je bent. Dit kun je verder verklaren in helder opgedeelde teksten.
2. Overzichtelijke tekst
Houd je pagina´s overzichtelijk, want veel bezoekers scannen naar informatie. Maak dus heldere (sub)koppen en besteed per alinea aandacht aan 1 onderwerp.
3. Kort en bondig
Schrijf kort en bondig, zodat je bezoekers niet in lange zinnen verdwalen. Af en toe een lange zin is onvermijdelijk, maar zorg dan in ieder geval voor een goede afwisseling.
4. Opsommingen
Wissel in je tekst zo nu en dan ook af door opsommingen te maken, want:
- Dit leest lekker;
- Het is overzichtelijk;
- Het breekt de pagina;
- Het kan overtuigend werken, terwijl je maar weinig woorden gebruikt.
5. Prikkelen en aanspreken
Schrijf prikkelend en spreek je lezer aan. Inleidingen lenen zich goed voor een leuke schrijfwijze die de lezer meeneemt. Schrijf bijvoorbeeld een leuke anekdote of verplaats je in de denkwijze van de lezer. Heb je moeite om de juiste woorden te vinden? Werk dan met synoniemen. Jouw bedrijf kan bijvoorbeeld iets ¨maken¨, maar ook ¨creëren¨. Dat klinkt toch een stuk interessanter?
Website laten maken incl. tekstschrijver
Dit zijn nog maar enkele punten waar je rekening mee kunt houden. We hebben het hier nog niet eens gehad over het belang van design, hoe tekst en afbeeldingen zich het beste verhouden of ¨call-to-actions¨.
Wanneer je een professionele tekstschrijver inschakelt, houdt deze automatisch rekening met al deze punten. Het kan je niet alleen een hoop tijd schelen, maar zelfs winst opleveren: hoe jouw tekst op je website geplaatst is, is deels bepalend voor de conversies op je website.
Deels, want daarnaast komt er natuurlijk nog veel meer kijken bij een goed converterende website. Laat daarom je website maken in Nijmegen door een professioneel webdesignbureau die met al deze aspecten rekening houdt. Een website laten maken in Nijmegen doe je bij ons, bij Monkey Vision. Wij gaan graag met je in gesprek over hoe een website laten maken in Nijmegen er precies voor jou uit gaat zien. We horen graag waar je voor staat, wat je doelen zijn en hoe je de toekomst voor je ziet. Op basis daarvan komen we tot een plan om een website te laten maken die op al deze factoren aansluit. Ook een website laten maken in Nijmegen? Neem dan contact op met Monkey Vision!