¨Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich van concullega´s?´ Dit is een vraag die ik als tekstschrijver al ontelbare keren heb mogen stellen aan bedrijven. ¨Oef, wat een moeilijke vraag!¨ zeggen zowel de starters als de ouwe rotten dan meestal. Toch is dit een van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen als bedrijf!
Jouw onderscheidende kracht staat in relatie tot jouw branding: hoe wil jij jezelf in de markt presenteren? Als je dit voor ogen hebt, kun je een website laten maken met een webdesign & huisstijl die past bij jou en datgene wat je wil uitdragen: de eerste stappen richting jouw eigen branding!
Wil je een website en webdesign die helemaal naar jouw stijl en identiteit worden gemaakt? Een webbureau kan nog beter uit de voeten als jij weet hoe je je wilt gaan onderscheiden.
Vind jouw unieke kracht en start je branding!
Wat is allemaal belangrijk om te weten voordat je met je branding aan de slag gaat? We hebben het voor je op een rijtje gezet.
1. Durven!
Dit eerste punt is geen gevalletje ¨zo gezegd, zo gedaan¨. Voor goede branding moet je een beetje lef tonen: durf jezelf echt in de markt te zetten als onderscheidend bedrijf. Dit red je niet als je te bescheiden bent. Natuurlijk moet je laten zien wie je bent en misschien ben jij wel bescheiden, maar zelfs dan zijn er manieren om naar buiten te treden. Bedenk waar je voor wil staan en zet alle negatieve gedachten opzij: jij bent jouw merk en dat ga je neerzetten. Met aannames of doemdenken kom je niet verder.
2. Wat maakt je uniek?
Misschien is een van de doemgedachten die boven blijft drijven: ¨Ik heb zoveel concurrentie, niemand zit echt op mij te wachten¨. Toch zijn er bijvoorbeeld ook meerdere kappers en pizzeria’s in jouw woonplaats, vaak zelfs binnen een paar meter afstand van elkaar. Kappers verlenen dezelfde diensten en pizzeria´s maken hetzelfde product: toch hebben zij ook hun eigen klandizie en trekken ook nieuwe klanten aan. Als zij het kunnen, is er ook zeker een optie voor jou. Maar hoe ga je je onderscheiden van die anderen? De belangrijkste tip: blijf dicht bij jezelf. Branding draait om authenticiteit & persoonlijkheid (ook wel ¨Personal Branding¨). Waar sta je voor wat maakt jou uniek? Wat zijn je drijfveren? Je hoeft natuurlijk niet al je hobby’s te beschrijven, maar kies iets dat eruit springt en je kunt gaan benadrukken. Wanneer verschillende elementen van jouw online identiteit vaker terugkomen, creëert dit een samenhangend beeld.
3. Personal vs. business
Het valt je zelf misschien ook al op: de grens tussen privé en zakelijk is tegenwoordig vager dan ooit. Wij kunnen ons voorstellen dat je denkt ¨Daar ga ik niet aan beginnen,¨ maar hier kan een mooie uitdaging liggen. Hoe maak je jouw merk persoonlijk, maar blijf je toch ook je zakelijke identiteit behouden? Mensen doen graag zaken met mensen, niet met anonieme bedrijven. Zet daarom een veelzijdig beeld van jezelf neer. Past het ge-jij en de amicale voornaam-hype (¨Hi Milou! Ik ben Jeroen, kan ik je helpen?¨) niet bij jouw bedrijf en zet je jezelf liever niet in the picture? Zelfs dan zijn er manieren om jouw merk een persoonlijke touch te geven. Waarom is het belangrijk om jouw personal brand te bepalen? Jouw ‘gunfactor’ stijgt als klanten zich kunnen identificeren. Bovendien wordt jouw bedrijf beter onthouden wanneer er unieke eigenschappen aan worden verbonden. Een zingende webdesigner of viszaak van drie generaties spreekt meer tot de verbeelding dan een bedrijfsnaam.
4. Investeren in branding
Branding vraagt om jouw investering. Branding geeft niet altijd een direct zichtbaar resultaat, maar is voor de lange termijn heel belangrijk. Je kunt nu eenmaal niet met cijfertjes meten of de kleur van jouw logo of de stijl van jouw foto´s je doelgroep bevalt. Als je je website laat maken door een webbureau met verstand van webdesign, kun je overigens wel meten of jouw webdesign goed is opgezet en leidt tot conversies.
Benieuwd hoe wij dit ook voor jou kunnen doen? Neem contact op!
5. Promoten: naar buiten treden
Branding draait om jou, je moet dan ook niet vies zijn van een beetje zelfpromotie. Treed naar buiten op een leuke en authentieke manier, zonder dat het too much wordt. Zelfpromotie is even spannend voor de nuchtere Nederlander, dus begin met kleine stapjes: bijvoorbeeld met social media. Zoek het medium dat het beste bij je past en ga daar eerst mee aan de slag.
Wil je weten hoe je jouw website kunt promoten? Lees het in de blog: “Hoe promoot ik mijn website?
6. Herkenbaar en herhaling
Je ziet het al een paar keer voorbij komen in deze blog: herkenbaarheid en herhaling zijn belangrijk. Hoe creëer je dit en waar kun je dit toepassen? We hebben hier een aantal zaken neergezet waar je op kunt letten:
Logo, huisstijl, webdesign.
Jouw logo, huisstijl en webdesign zijn een weergave van jouw bedrijf en laten een bezoeker en potentiële klant beslissen. Zorg dat het daarom bij de kern van jouw bedrijf past, maar kijk ook wat jouw potentiële klanten zou kunnen aanspreken. Jouw logo en huisstijl zet je overal in: op je website (in het webdesign), in je communicatie, drukwerk, etc. Door de kracht van herhaling en herkenbaarheid maak je jouw merk nog sterker. Laat je je website maken bij een webbureau? Zij kunnen met je meedenken over een passend webdesign.
Tekst
Hoe jij je uit in tekst is ook onderdeel van jouw merkidentiteit. Denk na over de toon waarin je bezoekers wil aanspreken, maar ook over woorden die je belangrijk vindt die herhaaldelijk terugkomen. Zo schrijf je altijd in dezelfde stijl en spreek je steeds op dezelfde manier je klanten aan. Op den duur is het handig hier een draaiboek voor te ontwikkelen. Een webbureau heeft meestal een of meerdere tekstschrijvers in dienst: zij kunnen met jou afstemmen wat je wilt neerzetten en maken een goede tekst voor je op. Vraag hier altijd naar als je een website laat maken, superhandig!
Uitingen: website, social, blogs en drukwerk
Voeg op je website een Over Ons-pagina toe om jouw verhaal nog meer body te geven en laat professionele foto´s maken. Een goede manier om te laten zien waar jouw bedrijf voor staat is door middel van bloggen. Bloggen kan op je eigen website maar bijvoorbeeld ook Linkedin. Heb je hier zelf moeite mee? Raadpleeg dan bij jouw webbureau of een tekstschrijver je hierbij kan helpen.
Social media
Ieder socialmediakanaal is optimaal in te zetten voor diverse doelen en kan een ideale aansluiting zijn op je branding. Op Twitter laat je bijvoorbeeld zien waar je voor staat door actuele tweets, informatie en links te delen die jij belangrijk vindt. Op Facebook kun je een zakelijke pagina aanmaken. Dit is bijvoorbeeld handig om gemakkelijk projecten te delen waar je op het moment mee bezig bent. Laat niet alleen het eindresultaat zien, maar wees transparant en toon het hele proces! Plaats ook af en toe een foto van collega’s en laat de gezichten bij je bedrijf zien. Instagram is het ideale kanaal voor bedrijven die zich goed in beeld laten vangen, want hier draait alles om de foto´s. Nagelsalon, bakker of drukkerij: zet je mooiste werk op Instagram!
Branding is durven en doen!
Kortom: je moet durven, je drijfveren kunnen verwoorden en inspelen op je doelgroep. Hoe ga jij opvallen met je branding? Wij denken graag met je mee! Wij doen meer dan alleen een website maken: we luisteren naar jouw verhaal en kijken waarin jij je kan gaan onderscheiden van de concurrent. We bedenken een passend webdesign en laten je shinen! Interesse? Neem contact op!