Skip to main content

Hallo online wereld, hier ben jij! Jouw plek op het internet is een feit: je website staat online, je Google Analytics is geïnstalleerd en je hebt zelfs een Facebook- en Instagram-pagina. Laat die converterende websitebezoekers maar komen! Turend naar je Google Analytics-pagina gebeurt er nog niet veel. Morgen dan? Volgende week? Een maandje later? Je hebt wel wat bezoekers, maar nog niet wat je eigenlijk voor ogen had. Wat is er misgegaan? Het kan aan diverse dingen liggen, maar wij vragen ons in eerste instantie af: is je website wel bezoekersvriendelijk ingericht? Check het via onze tips en kom erachter hoe je ervoor staat!

Hoe bekijk ik mijn bezoekersaantallen en hun bezoektijd met Google Analytics?

Webdesign & Google-rating

Een gebruiksvriendelijke website is natuurlijk fijn voor je bezoekers, maar ook voor je Google-rating. Google waardeert goed ingerichte websites waar bezoekers de informatie vinden die ze nodig hebben. Hoe checkt Google dit? ¨Time on page¨ is hier bijvoorbeeld een belangrijke term: hoe langer bezoekers op jouw website zijn, hoe hoger Google de waarde van jouw website inschat. Er zijn diverse manieren om jouw bezoekers de benodigde informatie te verlenen, maar wat ons betreft begint alles met je webdesign. Je tekst en socialmediacampagne kunnen nog zo slim zijn: als je website geen goed design heeft, blijven de bezoekers niet. Hoe kom je Google en je bezoeker tegemoet? Lees het hier!

1. Mooi design = ordelijk design

Al in een paar seconden maakt jouw websitebezoeker het besluit of hij jouw website verder gaat bekijken of niet. Misschien heb jij jouw website naar eigen inzicht ingericht, maar heb je ook aan het doel van de bezoeker gedacht? Krijgt hij snel een antwoord op zijn vraag? Zorg dat de belangrijkste informatie bovenaan in beeld is, op een heldere en overzichtelijke manier. Vertel meteen wie je bent en wat voor dienst je levert en speel daarbij ook in op jouw doelgroep. Het moet daarbij niet uitmaken of jouw bezoeker op zijn tablet, computerscherm en smartphone kijkt: simplicity is key! Houd het overzichtelijk.

2. Webdesign voor alle apparaten

Het was al belangrijk, maar het wordt steeds belangrijker dat jouw website goed toont op de smartphone. Ga het maar eens bij jezelf na: hoe vaak bekijk jij een website op jouw telefoon? De onderzoekscijfers scheppen duidelijkheid: in 2018 kwamen 58% van de website-bezoekers binnen via de telefoon! Een mooie website voor desktop en tablet is ook belangrijk, maar de smartphone-weergave staat anno 2020 aan top. Want, wat doe je als je een website bezoekt via de mobiel die niet prettig oogt? Je bouncet: je gaat direct weg, op zoek naar een betere optie.

Hoe zorg je dat je mobiele bezoeker niet weggaat? Bijvoorbeeld door:

  • Prettige grote letters en voldoende regelafstand
  • Korte zinnen en heldere tekstblokken
  • Titelkoppen, opsommingen, lijstjes en witruimten

Dit is misschien nieuws voor jou, maar webbureaus weten dit natuurlijk allang. Bij Monkey Vision maken we optimale webdesigns: gebruiksvriendelijk & responsive. Hulp nodig van een deskundig team? Laat door ons je website maken!

3. Plaatjes kijken: mooie, nuttige geoptimaliseerde afbeeldingen

Je design en tekst hebben een belangrijke relatie tot elkaar, die goed in verhouding moet zijn. Echter komt hier nog een factor bij kijken: je afbeeldingen. Als je een bedrijf of dienst hebt die zich niet makkelijk in beeld laat vangen, doe je er verstandig aan een designer en/of fotograaf in hand te nemen: zij weten wat hier wel en niet werkt en weten jouw bedrijf perfect in beeld te brengen. Mensen kijken nu eenmaal graag plaatjes, dus met mooie, verhelderende afbeeldingen hou je je bezoeker vast. Zorg dat je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn: een maximale resolutie met een lage laadtijd. Een designer of fotograaf weet precies hoe dit moet en wat de beste resolutie is voor jouw website.

4. Toon je vakkundigheid met interne links

Door middel van links op jouw pagina´s die verwijzen naar andere pagina´s geef je de lezer de mogelijkheid om door te klikken naar verdere informatie op jouw website. Fijn voor de lezer: hij ziet direct waar gerelateerde informatie op website te vinden is. Fijn voor Google: bezoekers lezen, klikken en blijven langer op jouw website. Google ziet dat jij echt nuttige informatie plaats die de bezoeker wil lezen.

5. Voeg cases toe

Door middel van tekst, design en mooie afbeeldingen laat je zien wie je bent en geef je de nodige informatie aan bezoekers. Echter word je vaak pas echt als transparant en deskundig beoordeeld, als je kan laten zien wat jouw bedrijf al waar heeft gemaakt. Maak daarom een portfolio-pagina aan laat cases waar je trots op bent. Zoals een mooi product, een fijne klantrelatie, een veelbelovend project: allemaal zaken die je aan jouw bezoeker wil laten zien. Als de bezoeker zich kan identificeren met een case, is de kans ook groter dat hij contact met je opneemt.

6. Laat je website bouwen door een pro designbureau

Een slim webdesign dat bezoekers aantrekt, op je website houdt en zorgt voor conversies moet goed in elkaar steken. Een websitebouwer heeft een team in huis die dit voor je optimaliseert en de uitwerking in de gaten kan houden. Als je website eenmaal goed staat, kan er op de langere termijn samen worden gekeken hoe je verder uit kan breiden en kan groeien. Ben je benieuwd hoe wij door middel van slim webdesign jouw doelgroep kunnen bereiken en behouden? Kom een keertje met ons praten!