Skip to main content

Stel je voor, het is erg heet, dus je wilt graag een airco kopen. Wat is het eerste wat je doet? Je gaat op internet op zoek, vaak via Google. Bekijk het nu eens vanaf de andere kant. Je wilt een airco verkopen, maar hoe zorg je ervoor dat iemand jouw airco vind? Juist, een goede SEO tekst. Ik ga jou mijn geheimen vertellen om een goede SEO tekst te schrijven. Niet alleen een goede tekst, maar ook de interne of externe linkjes in jouw tekst of de technische optimalisatie.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Wanneer jij iets opzoekt via Google, maakt Google gebruik van allerlei algoritmes om zo het meest geschikte antwoord te geven. Wanneer de zoekmachine optimalisatie goed wordt toegepast op een tekst speelt deze in op de algoritmes van Google. Hierdoor krijgt de pagina een hogere “score”. Is de “score” hoog? Dan laat Google jouw pagina eerder zien dan wanneer deze laag is. Er zijn meerdere puntjes om rekening mee te houden bij de zoekmachine optimalisatie. Je kunt dit overlaten aan een SEO specialist of je kunt de touwtjes zelf in handen nemen. Het is niet zomaar een SEO tekst schrijven, dus weet wat je doet.

Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

We hebben zojuist besproken wat SEO is en waarom een goede SEO tekst zo belangrijk is. Maar nu is natuurlijk de vraag, hoe schrijf je dan een goede tekst? Waar moet je rekening mee houden en zijn er bepaalde trucjes?

Kies de doelgroep voor jouw seo tekst

Wanneer je een tekst schrijft, welke tekst dan ook, is het belangrijk dat je jouw doelgroep helder in beeld hebt. Je doelgroep bepaald je woordkeuze, de opbouw van je tekst, de lengte, en zelfs op welk zoekwoord je je moet focussen. Houd dus goed rekening met je doelgroep. Je SEO tekst is namelijk niet alleen voor een zoekmachine, maar ook voor de mensen die jouw tekst gaan lezen! Zorg dat je tekst aantrekkelijk is! Op meerdere platformen, zoals social media kun je targetten op jouw doelgroep. Wees dus altijd gericht op de personen die je wilt aanspreken.

Beperk jezelf

Wanneer je een product of dienst probeert te promoten ben je hier vaak erg enthousiast over. Dit is natuurlijk super belangrijk , maar dit zorgt er vaak voor dat je graag alles tegelijk wilt vertellen. Wanneer je een goede SEO tekst wilt schrijven is het belangrijk je te focussen op één aspect van je product of dienst. Hierdoor zorg je dat mensen die een specifieke zoekterm invoeren een grotere kans hebben jouw pagina te vinden. Maak dus veel pagina’s met beperkte informatie in plaats van één pagina met alle  informatie. Je kunt jouw product wellicht opdelen in meerdere onderwerpen. Google houdt er van dat een bepaald onderwerp zo duidelijk als mogelijk is uitgelegd. Google bepaald of jij het antwoord geeft op een bepaald vraag rondom jouw product. Als je dit zo goed als mogelijk hebt uitgelegd met de juiste zoekwoorden, zal je hoger ranken. We begrijpen dat je je product zo veel als mogelijk wilt verkopen, maar richt je niet op iedereen. Bepaal de doelgroep die jouw product of dienst het meest zal gebruiken en hier dus het meeste op zal zoeken. Wanneer je met jouw website specifiek antwoord geeft op ‘de vraag’, zal Google je interessanter vinden. Het is namelijk de bedoeling dat de bezoeker zonder al teveel moeite direct het antwoord vindt op jouw website.

Ga dieper in op het onderwerp

Waar ik zojuist heb verteld dat je jezelf moet beperken, moet je je nu verdiepen in het onderwerp. Verzamel alle interessante en belangrijke dingen over je onderwerp. Dit heet de semantiek, oftewel de betekenis van bepaalde onderwerpen. Wanneer je alle informatie gevonden denkt te hebben vraag je jezelf af, “Wat is relevant voor mijn publiek?”.  Zorg ervoor dat je niet te veel en niet te weinig verteld. Balans is belangrijk. Je kunt natuurlijk linkjes plaatsen naar aftakkingen van het onderwerp, door meerdere pagina’s aan te maken. Hierdoor maak je jouw algehele website meer waard. Door uit te blijven breiden kun je continue jouw SEO blijven optimaliseren.

Houd het kort

We hebben onze doelgroep gekozen, we hebben ons onderwerp helder in kaart en weten wat we willen vertellen. Nu is de vraag, hoe? Wanneer jouw publiek jouw seo tekst leest is het belangrijk dat dit soepel verloopt. Zorg er dus voor dat jouw tekst gemakkelijk te lezen is. Hoe doe je dit? Vermijd moeilijke woorden en lange zinnen. Het is niet erg om van een lange zin twee korte te maken. Daarbij is het belangrijk om jouw eigen manier van schrijven te ontwikkelen. Ieder merk heeft een eigen gezicht, een eigen toon. Bij het ene schrijf je informeler dan bij het andere. Zo leef je jezelf continue in, in zowel het merk als de doelgroep die je aanspreekt.

De lezer vasthouden

Je hebt jouw tekst geschreven, de SEO score is goed. Je hebt je gefocust op het schrijven van korte, leesbare zinnen. Toch krijgt jouw pagina niet de aandacht die je zou willen. Dit kan komen doordat jouw tekst als saai of eentonig wordt gezien. Zorg ervoor dat je de lezer vasthoudt. Stel vragen. Gebruik pakkende titels. Maak gebruik van veelzeggende en pakkende tussenkopjes. Afbeeldingen doen het altijd goed op een pagina, mensen krijgen een beeld en een gevoel bij jouw product of dienst. Het is niet de bedoeling dat de bezoeker een hele lange tekst moet lezen voordat hij/zij het antwoord vindt. Het antwoord moet in 1 oogopslag te vinden zijn. Zorg ervoor dat je niet zomaar informatie neerschrijft, maar probeer er een verhaal van te maken. Gebruik voorbeelden dat jouw publiek aanspreekt / herkent. Ook kan het helpen om ervoor te zorgen dat jouw tekst / pagina zich onderscheid van andere pagina’s door unieke content te gebruiken. Stel jezelf hierbij de vraag, waarom is mijn pagina beter dan dat van een ander? En tot slot, beeld je in dat jij jouw publiek bent. Wat zou jij zelf vinden?

Klaar is Kees, toch?

Je hebt jouw tekst geschreven. Klaar is Kees, toch? Nog niet helemaal. Zorg ervoor dat je jouw tekst nog een keer nakijkt. Zelf raad ik het af om dit direct na het schrijven te doen. Persoonlijk wacht ik altijd minstens een paar uur en soms zelfs een paar dagen. Zo kijk je met een frisse blik naar jouw tekst en vind je altijd zinnen die net wat anders geformuleerd kunnen worden. Misschien krijg je zo zelfs die geniale ingeving om jouw tekst nodig heeft! Het is uiteraard nooit verkeerd om jouw tekst door andere mensen te laten lezen. Aangezien de tekst door iedereen goed te lezen moet zijn, is het goed om de tekst door meerdere mensen te laten lezen. Een deskundige, een leek of iemand uit jouw doelgroep.

Dus? Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

We hebben besproken wat nodig is om een goede SEO tekst te schrijven, én wat SEO is. Ik zal alles nog een keer kort samenvatten. Allereerst hebben we besproken dat SEO staat voor Search Engine Optimalisatie.  Bij SEO spelen wij in op de algoritmes van Google. Vervolgens besproken we wat te  doen voordat we beginnen met schrijven. Geef jezelf heldere kaders. Wat zijn mijn doelgroepen, en wat is mijn onderwerp? Waarover wil ik eigenlijk praten? Vervolgens heb ik jullie mijn geheimen verteld over het schrijven. Houd je tekst kort en krachtig, maar zorg dat het een geheel is. Houd jouw lezer geïnteresseerd! Tot slot heb ik jullie een aantal tips gegeven wat je kan doen na het schrijven van jouw tekst. Leef je in in jouw lezer en kijk later nog een keer naar jouw tekst. Vergeet niet, het schrijven van een goede tekst is SE-O-zo-belangrijk!