Als het gaat over websites en webshops, gaat het automatisch over “conversie”. Heb jij een website of webshop voor jouw onderneming, maar laat jouw conversie te wensen over?
Table of Contents
Heb jij nog geen website, maar wil jij ook graag op de conversie-trein stappen? Spring aan boord! Je zoektocht naar een betere conversie begint bij Monkey Vision.
Stap jij op de conversie trein?
Wat is conversie nu precies en waarom is dit zo belangrijk? En wat zijn elementen die bijdragen aan een betere conversie? Wij vertellen je er alles over in de Monkey Blog van deze week: “5 tips voor een betere conversie”.
Wat is conversie?
Wat is conversie nu precies? In het vakgebied van webbouwers en online marketeers gaat het eigenlijk altijd over doelen en conversie.
Conversie is de actie (of meerdere acties) waarvan jij wilt dat jouw websitebezoekers die gaat uitvoeren. Hierin maken we een onderscheid tussen micro conversie en macro conversie.
-
Micro conversie
Micro conversie is conversie die niet meteen omzet oplevert, maar hier op den duur wel aan bij kan dragen. Het is eigenlijk het opstapje naar macro conversie. Hierbij kun je denken aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, het volgen op social media, invullen van een contactformulier of het aanmaken van een account.
-
Macro conversie
Macro conversie is conversie die direct bijdraagt aan een hogere omzet. Hierbij gaat het dus om een afgeronde bestelling, reservering of bijvoorbeeld een offerte-aanvraag.
Conversies geven inzicht in de prestatie van jouw website, webshop of campagne. Daarom is het van belang dat jij weet hoe dit te meten, hoe de resultaten te lezen en te beslissen wat eventuele vervolgstappen zijn.
Google Analytics is een handige gratis tool waarmee je conversie kan meten. De vervolgstappen, formulering en uitvoering van nieuwe doelen vragen om enige web- en marketingvaardigheden.
5 tips voor een betere conversie
Er komen vele elementen kijken bij een betere conversie. Benieuwd wat Monkey Vision zou doen om jou hierbij te helpen?
Wij geven je een inkijkje en geven je 5 tips!
1. Social proof
Voeg social proof aan jouw website toe. Wat is social proof? Social proof is “bewijs” dat laat zien hoe klanten jouw dienst of product hebben ervaren. Bij social proof kun je denken aan reviews, maar ook aan cijfers en aantallen.
-
Reviews
Potentiële klanten gaan tegenwoordig vaak op zoek naar reviews voordat ze een dienst gebruiken of een product aanschaffen. Als de potentiële klant positieve reviews leest, is hij eerder geneigd met jou in zee te gaan.
-
Cijfers
Door middel van sommige review tools kun je klanten een cijfer of aantal sterren laten geven. Een hoog cijfer of hoog aantal sterren kan een potentiële klant overtuigen van jouw goede dienst of product. Heb jij met jouw bedrijf een award gewonnen of heb je bepaalde certificaten in huis? Plaats deze dan ook op jouw website!
-
Aantallen
“Al 500.000 tevreden klanten!” en “1.000.000 Nederlanders gingen je voor!”. Heb jij indrukwekkende nummers omtrent klanten of verkochte producten? Meld ze op jouw website en overtuig jouw bezoekers!
2. Call to actions
Zorg voor een optimale primaire Call to action en zorg dat deze meerdere malen in jouw website terugkomt. Zo vergroot je de kans dat mensen overgaan tot conversie.
Prop jouw website absoluut niet vol met deze Call to actions, maar zorg dat ze per pagina bovenaan en onderaan staan.
3. Logische paginastructuur
Zorg dat jouw website is voorzien van een goede paginastructuur. Een goede paginastructuur voldoet aan een aantal regels. Zet bijvoorbeeld de belangrijkste informatie van een pagina “boven de vouw”.
“Boven de vouw” is een term die je vaker hoort als het gaat over het optimaliseren van conversie. Met “boven de vouw” bedoelen we het eerste zichtbare onderdeel van een pagina. Alle informatie die hieronder zit, ziet een bezoeker pas als hij gaat scrollen. Als jouw eerste informatie niet helder, overtuigend en informatief is, zal de bezoeker ook niet scrollen en overgaan tot conversie. Kies hier dus bijvoorbeeld niet voor een enorme headerfoto zonder tekst. We snappen dat dit mooi kan staan, maar je loopt een grote kans dat de bezoeker niet overgaat tot conversie.
Ons team denkt samen met jou goed na over de juiste informatie boven de vouw.
4. Meld aantallen en standaarden
Door te werken met aantallen en standaarden creëer je een urgentie rondom jouw diensten of producten. Denk bijvoorbeeld aan: “Nog 2 stuks op voorraad”, “Bijna uitverkocht”, “Actie loopt tot 24:00”. Hierdoor zet je bezoekers vaak over hun twijfel heen, waardoor ze sneller overgaan tot conversie.
Ook door een standaardkeuze aan te geven, kun je eventuele twijfel bij mensen wegnemen. Indien een bezoeker het lastig vindt te kiezen tussen verschillende producten, kan een “meest gekozen”, “standaard” of “beste” keuze iemand helpen in zijn keuze.
5. Feedback
Hiervoor bespraken we al het belang van goede reviews. Om deze reviews te kunnen ontvangen, moet je jouw bezoekers natuurlijk wel aansporen tot het geven van feedback.
Vraag mensen actief om een beoordeling achter te laten door middel van een gemakkelijke knop of formulier op jouw website, of stuur bijvoorbeeld enkele dagen later een mailtje als een product door de consument is ontvangen. Merk je dat het lastig blijft om reviews te ontvangen? Verbind er een prijs of winactie aan!
Monkey Vision?
Social proof, call to actions, paginastructuur, melden van aantallen en standaarden, feedback… Dit zijn slechts enkele elementen die komen kijken bij het optimaliseren van jouw conversie!
Zoek jij een webbureau die jou kan helpen met de alle andere stappen?
Neem contact met ons op of start direct een project!