Iedere ondernemer weet inmiddels wat social media is en hoe belangrijk het is voor je bedrijf. Maar hoe gebruik je social media om jouw doelgroep aan te spreken? Als je social media als marketingtool inzet moet je kritisch naar jezelf kunnen kijken. Denk goed na over hoe je het aanpakt, want het vergt een behoorlijke tijdinvestering.
Uit onderzoek van onderzoeksbureau Newcom Research blijken de volgende trends zich in 2018 voor te doen. Instagram groeit bij alle leeftijdsgroepen hard (4,1 miljoen gebruikers). Deze groei is het grootst onder jongeren t/m 19 jaar. 73% van hen gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram. De interesse voor Facebook is bij jongeren afgenomen, maar heeft nog altijd een sterke positie in de leeftijdscategorie 20 jaar en ouder. Vooral jongeren t/m 19 jaar laten Facebook steeds vaker links liggen. YouTube is nog steeds groot, maar niet zo groot als WhatsApp.
Persona
Als je besluit om social media in te zetten, is het in kaart brengen van je doelgroep mega belangrijk. Hoe weet je op welke social media jouw doelgroep actief is. Om je doelgroep in kaart te brengen is het handig om een persona, oftewel de ideale klant, voor te stellen. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Creëer een fictief persoon en geef deze eigenschappen, interesses en geografische gegevens. Gebruik bijvoorbeeld informatie uit Google Analytics om te zien welke eigenschappen jouw websitebezoekers hebben. Deze kun je ook aan de persona toewijzen. Op deze manier verkrijg je diepgaande kennis over jouw doelgroep en kun je je beter verplaatsen in je doelgroep. Op basis van de demografische eigenschappen kun je de doelgroep gaan bereiken op sociale media.
Een voorbeeld van een persona voor Monkey Vision: Emilio is 22 jaar, woont in Nijmegen en heeft zijn HBO opleiding Eventmanagement afgerond. Hij regelt alles graag het liefst online zoals het bestellen van zijn kleding en zit elke dag op social media. Hij werkt parttime bij een evenementen bureau waar hij ook stage heeft gelopen. Het liefst ziet hij in de toekomst een eigen onderneming waar hij zijn eigen evenementen kan organiseren. Hij doet hier de laatste tijd wat informatie over op via internet. Verder houdt hij van uitgaan met zijn vrienden en gamen.
Interactie op social media
Het is belangrijk om social media niet meer in te zetten als eenrichtings kanaal. Social media is een perfecte manier om meer betrokkenheid te creëren door in gesprek te gaan met jouw doelgroep. Op die manier krijgen (potentiele) klanten een positief beeld bij jouw bedrijf te zien. Als je als bedrijf actief betrokken is, zorgt dit ervoor dat je volgers je zullen blijven volgen, en geïnteresseerd zullen zijn in de berichten die je post. Gebruik social media dus om het gesprek aan te gaan. Zoek uit wat er leeft in de doelgroep en probeer hierop in te spelen. Bombardeer je volgers echter niet plat met je posts. Kwaliteit is in dit geval belangrijker dan kwantiteit. Denk ook na over het tijdstip wanneer je een posts publiceert.
Wil je weten wat de beste tijd is voor een social post? Lees dan onze Tip van de Week – Beste tijd voor een social post.
Tone of voice
Denk goed na over welke tone of voice je inzet op social media. De conversational human voice, oftewel de menselijke toon, schijnt het beste effect te hebben op de klantrelaties. Het is een vriendelijke, informele stijl van online communiceren. Het naar voren brengen van een menselijke toon in jouw boodschap, kan je helpen om meer betrokkenheid en een betere reputatie te geven. Het is dus niet handig om je doelgroep aan te spreken met vakjargon of managementtaal nu iedereen op social media al gewend is om te communiceren op een informele toon.
Winacties via social media
Een winactie kan je helpen jouw doelgroep te bereiken. Zorg er wel voor dat de boodschap enthousiasme uitstraalt in plaats van irritatie. Er komen zoveel like, share en winacties langs tegenwoordig. De actie moet duidelijk en eenvoudig zijn. Kies relevante prijzen. Door onderzoek naar de interesses van jouw doelgroep te doen, weet je wat er bij hen speelt. Koppel die informatie met jouw product of dienst kies zo een prijs.
Zet achteraf de winnaar in het zonnetje en stuur alle deelnemers een e-mail met de uitkomst van de actie. De data die je verzameld hebt tijdens de winactie kun je erg goed gebruiken. Gebruik ze bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of een retargeting actie.
Wil je weten welke advertenties op Facebook je het beste kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Lees dan onze Tip van de Week – Adverteren op Facebook.
Visuele content en variatie
Een populaire trend in social media is het gebruik van visuele content. Om interactie te genereren kun je beter afbeeldingen posten in plaats van lange verhalen op bijvoorbeeld Facebook. Zorg er wel voor dat de visuele content relevant en aantrekkelijk is. Denk aan productfoto’s, infographics of bijvoorbeeld teamfoto’s.
Lees in onze blog Succesvol Online – Content meer over het creëren van content.
Zorg dat je gevarieerd bent in de content die je post. Als je telkens hetzelfde blijft posten, raakt je doelgroep verveeld. Haak in op de actualiteit en stel vragen aan je volgers. Wees creatief.
Recensies
Gebruik sociale media niet meer alleen om aanbiedingen en acties te pushen. Social media is ook ontzettend belangrijk om de stem van je klanten te versterken. Recensies van klanten werken in social media mega goed en kan een klant overtuigen om een dienst of product te kopen.