Skip to main content

In het vorige blog bericht konden we lezen over het blokkeren van je eigen IP en de Google URL-builder. Dat was simpel, toch? In dit blog bericht zullen we iets verder gaan met Google Analytics; lees en profiteer van de 5 tips voor Google Analytics die ik je ga geven. Onhandig met Google Analytics? Wees gerust, ook deze tips zij nog voor beginners!
Je hebt jouw website laten maken, wellicht bij Monkey Vision, en het beheer van je website volledig onder de knie. Nu ga je waarschijnlijk op zoek naar mogelijkheden om meer bezoekers te trekken naar jouw website. Al snel lees je over de prachtige tool van Google: Google Analytics! Je beslist om deze tool in te zetten.
Met een paar klikken ontvang je harde maar leerzame feiten over jouw website. Hoe ga je deze feiten gebruiken om meer uit je bezoekers te halen? Welke bezoekers converteren en welke bezoekers niet?

1. Waar komen de bezoekers vandaan?

Google Analytics onderscheid 3 bronnen.
Search engine: Bezoekers via een zoekmachine, zoals Google, Yahoo, Bing etc. Binnen deze goed heb je betaalde en organische resultaten.
Referring: Bezoekers die via een andere website binnen kwamen, bijvoorbeeld via een social media pagina.
Direct: Bezoekers die op jouw website komen door direct de URL in te typen.
Google Analytics
Wanneer je deze informatie aan het analyseren kunnen een paar dingen opvallen. Krijg je bezoekers via organische resultaten? Komen de bezoekers via andere websites? Wellicht ben je zeer actief op social media? Met al deze informatie kun je een beslissing maken hoe je meer bezoekers wilt gaan krijgen. Komen er geen bezoekers organisch? Misschien wil je gaan investeren in zoekmachine optimalisatie.

2. Hoe gedragen de bezoekers zich op jouw pagina(‘s)

Ik zie de landings pagina van een website als een etalage van een winkel. Zal deze pagina de bezoeker verder website in trekken of juist de bezoeker weer afschrikken. En wanneer ze je website binnen komen waar gaan ze heen? Bezoeken ze één andere pagina, of meerdere? Gaan ze meteen naar de contact pagina, of willen ze meer informatie?  Al deze statistieken vind je  terug in Google Analytics. Gedrag -> Site inhoud -> Alle pagina’s. Deze statistieken kunnen enorm waardevol zijn aangezien ze enorm veel feedback geven over hoe een pagina functioneert. Analyseer deze statistieken dus goed en pas eventueel je pagina’s aan.

Bezoekers gedrag op pagina

3. Tijd op jouw website

Je wilt graag dat jouw bezoekers niet meteen weer weg gaan. Ze moeten hun tijd goed spenderen en het liefst veel tijd. Dit geldt speciaal voor webwinkels, blogs en gallerijen. Je hebt liever minder bezoekers die allemaal jouw website waarderen dan bezoekers die niks uitvoeren en meteen weer weg gaan. Schrik niet van de lage gemiddeldes. Heb jij een gemiddelde van 7+ minuten dan ben je goed bezig! Hou het zo vol! De meeste websites zullen ervaren dan hun bezoekers gemiddeld 30 tot 60 seconden de website bezoeken. Bekijk welke pagina’s lang worden bekeken en haal hier nuttige feedback uit.
Tijd op jouw website

4. Doelgroep overzicht

Leeftijd, geslacht en interesses. Google Analytics lijkt alles te weten. Gebruik deze informatie en pas wellicht jouw inhoud aan perfect op de doelgroep die jouw website bezoeken. Zo haal je wellicht meer conversie. Meer over conversie lees de volgende tip.
Doelgroepoverzicht

5. Conversie

Allemaal leuk die tips, maar uiteindelijk wil je resultaten zien. Je geconcentreerde en tijdrovende inspanningen moeten beloond worden. Om te zien of je beloond wordt stel je de juiste doelen in (Conversies -> Doelen) en zie of jouw website doet waarvoor hij of zij gemaakt is. Rinse en repeat. Blijf continu jouw statistieken analyseren en pas je website aan wanneer nodig. Het optimaliseren is niet een eenmalig proces maar een continu proces. Werkt jouw website uit tot perfectie en haal het meeste uit jouw bezoekers. Heb je hulp nodig met Google Analytics dan kun je contact met ons opnemen.

Vind je dit bericht leuk? Deel hem!