Adverteren via zoekmachines: hoe werkt het?

Wanneer Search Engine Optimization (SEO) niet het gewenste resultaat levert of ieder geval in jouw ogen niet snel genoeg resultaat levert, dan kan je overwegen om gebruik te maken van het adverteren via Search Engine Advertising (SEA). SEO is een goede marketingmethode voor de lange termijn, het nadeel is dat het redelijk wat tijd kost voor je resultaat ziet. Met SEA kan je tijd besparen en kan je jouw bedrijf direct onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. 

Wat is SEA?

SEA is het adverteren via zoekmachines. Deze methode van adverteren stelt je in staat om advertenties weer te geven in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines. Hierbij kan je denken aan Google, Bing en Yahoo. De bedrijven die gebruik maken van het adverteren via zoekmachines, maken vooral gebruik van de mogelijkheid om via de Google zoekmachine te adverteren. Dit heeft te maken met de populariteit van Google.

Bedrijven die gebruik maken van SEA, laten hun advertenties zien aan gebruikers die actief op zoek zijn naar bepaalde zoekwoorden. Het bedrijf die SEA inzet betaald een bedrag wanneer iemand op hun advertentie klikt. Deze methode is niet alleen effectief omdat je dan direct opvalt bij de doelgroep, maar je als bedrijf dan ook inzicht krijgt in het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Wat zijn zoekmachine advertenties?

Op de zoekmachines van Bing en Yahoo verschijnen de advertenties meestal boven, onder of naast de ‘normale’ zoekresultaten. Google gebruikt een weergave waarbij de advertenties alleen boven en onder de zoekresultaten te zien zijn. Bij alle zoekmachines komen echter dezelfde advertentie-elementen terug.

  • Een kop die relevante en opvallende zoekwoorden moet bevatten. Dit is de grootste en meest opvallende advertentie-component.
  • Een zichtbare URL, die het URL-domein en optionele subdomein bevatten. Dit geeft de personen die zoeken het idee op wat voor een pagina zij terecht zullen komen. Op Google, Bing en Yahoo zijn de URL’s groen weergeven.
  • Een korte omschrijving die een duidelijk beeld geeft over waar de website of webpagina over gaat.  
  • Advertentie extensies zorgen ervoor dat jouw advertentie meer ruimte krijgt in de resultatenlijst, waardoor deze nog beter zichtbaar wordt voor mensen die zoeken jouw product of dienst.

Om die felbegeerde klik te verdienen, zullen alle componenten goed op elkaar aan moeten sluiten om te kunnen leiden tot een uiteindelijke conversie op de website.

Google adverteren met SEA

Hoe werkt adverteren met SEA?

Het adverteren via de zoekmachines en de kosten ervan werken op basis van een op veilingen gebaseerd systeem. Adverteerders bieden op zoekwoorden die relevant zijn voor hun product, dienst of markt. Een zoekwoord selectie bepaalt via welke zoekopdrachten jouw advertenties weergeven worden. Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek is daarbij van groot belang. Wanneer je geen zoekwoorden onderzoek uitvoert, is de kans erg groot dat je een groot deel van jouw doelgroep mist. Door de best geschikte zoekwoorden te kiezen, kan je ervoor zorgen dat jouw advertentie goed presteert en dat het je minder geld kost.

Behalve de kosten en een goed zoekwoorden onderzoek, speelt ook de kwaliteitsscore een belangrijke rol bij de prestatie van je advertentie. De kwaliteitsscore geeft aan hoe goed jouw advertentie voldoet aan de behoefte en zoekintentie van de doelgroep. De zoekmachine gebruikt dit om voor de zoekers de best bruikbare resultaten te bieden. Om de kwaliteitsscore te bepalen, houden de zoekmachines rekening met deze verschillende factoren:

  • CTR (Click through rate): het aantal klikken die de link ontvangt
  • Relevantie: is de content relevant en komt het overeen met het zoekwoord?
  • Kwaliteit van de landingspagina: hier wordt gekeken naar zowel de content als de laadsnelheid van je landingspagina.

Wat kan het opleveren voor jouw bedrijf?

Nu je zo ongeveer weet wat SEA is en hoe het werkt, wil je natuurlijk ook weten of het wat voor jouw bedrijf kan opleveren. Adverteren via de zoekmachines is voor elk (commercieel) bedrijf een goede marketing methode om op korte termijn veel website bezoekers naar de website te trekken. Daarnaast is het een manier om sneller meer naamsbekendheid te krijgen en meer inzicht te krijgen in waar jouw doelgroep nou precies naar zoekt.

Wil je weten wat Monkey Vision voor jouw bedrijf kan doen op het gebied van SEA? Neem contact op via onderstaande knop en vraag naar de mogelijkheden voor meer online groei!

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search