Skip to main content

Wanneer je het gevoel hebt dat je naast succes met SEO ‘het plafond’ nog niet hebt bereikt, is het te overwegen om ook te adverteren op zoekmachines. Dit wordt Search Engine Advertising genoemd, maar is beter bekend als SEA. Waar SEO een goede marketingmethode is voor de lange termijn, heeft het als nadeel dat het redelijk wat tijd kost voordat je er resultaten van ziet. Met zoekmachine adverteren kan je deze wachttijd inkorten en kan je jouw bedrijf direct onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Lees in deze blog alles over zoekmachine adverteren!

In het kort

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat optimalisatie voor zoekmachines betekent. Het gaat hierbij om het tekstueel en technisch juist inrichten van de berichten en pagina’s op jouw website, aan de hand van het wensenlijstje van Google. Bij elke zoekopdracht wordt gebruik gemaakt van een algoritme waaruit zoekresultaten naar voren komen. Dit zijn niet-betaalde zoekresultaten in Google. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Dit zijn de betaalde berichten die Google laat zien in de zoekmachine. Wanneer je gebruikmaakt van SEA heb je de keuze uit verschillende principes van betalen voor jouw advertenties. Dit zijn:

● Cost per Click. Hierbij betaal je een bepaald bedrag, elke keer als er op jouw advertentie wordt geklikt. Dit is de meest voorkomende strategie.

● Cost per Mille. Dit werkt in principe hetzelfde als Cost per Click, maar hier wordt een bepaald bedrag betaalt per duizend keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt.

● Cost per Action. Bij Cost per Action worden er pas kosten gemaakt als er een vooraf ingestelde actie wordt gedaan door degene die op jouw advertentie heeft geklikt. Meestal is dit een conversie, en moet je denken aan het voltooien van een aankoop, downloaden van een e-book, inschrijven voor de nieuwsbrief, enzovoort.

● Cost per View. Dit principe werkt op basis van het aantal keren dat de advertentie getoond wordt. Dit kan een goede manier zijn, maar dat ligt ook aan de effectiviteit van een advertentie. Wanneer deze laag is, raakt jouw budget langzaam op, zonder dat je er ook daadwerkelijk iets voor terugkrijgt.

Adverteren tussen de zoekresultaten

Bij een deel van deze opties wordt jouw website gratis vertoond in de zoekmachine. Vindt een gebruiker jouw advertentie vervolgens relevant en klikt hij of zij hierop, dan pas gaat de teller lopen. Behalve bij Cost per View natuurlijk. De organisaties die SEA gebruiken om hun website of merk te promoten worden in Google, of op andere websites, geplaatst met “Advertentie” ervoor. Dit wordt gedaan om duidelijk onderscheid te maken tussen de betaalde en organische resultaten. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding. SEA Google Ads advertentie

Wat zijn zoekmachine advertenties?

Binnen SEA zijn er verschillende soorten advertenties. De meeste voorkomende advertenties zijn tekstadvertenties. Deze advertenties worden boven en onder de organische zoekresultaten getoond. Tekstadvertenties hebben een beperkte ruimte, maar het is wel essentieel voor de effectiviteit van de advertentie wat je met deze ruimte doet. Hoe beter je jouw advertenties inricht, hoe hoger de click-trough rate (CTR) zal zijn.

Een goede tekstadvertentie bevat in ieder geval een goede titel met relevante zoekwoorden erin. Daarnaast moeten de URL en dus de bestemmingspagina duidelijk weergeven worden. En als laatste een korte, maar duidelijke beschrijving wat er op de bestemmingspagina verwacht kan worden. Naast tekstadvertenties zijn er ook display advertenties. Deze zijn te vergelijken met offline banners of posters in bushokjes en bevatten over het algemeen minder tekst. De tekst die erin staat moet kort en bondig zijn, maar vooral visueel aanspreken tot klikken of aankoop. Na het invoeren van de instellingen voor jouw advertentie campagne ontstaat er een lijst van websites die daarbij passen. Deze lijst bestaat uit websites die aangesloten zijn bij het Google Display Network. Mensen die voldoen aan de eisen voor de door jouw geschetste doelgroep, zien een advertentie dan bijvoorbeeld op deze manier: SEA Display advertenties

Een andere mogelijke plaats waar jouw advertentie wordt getoond is YouTube. Daar ziet het er als volgt uit:

SEA Display advertenties YouTubeEen ander soort advertentie dat je vaak ziet in de zoekmachine van Google zijn de Google Shopping advertenties. De advertenties die weergeven worden bij Google Shopping bevatten een product dat aansluit bij een zoekopdracht. Wanneer het jouw doel is om meer verkopen te genereren, is deze optie perfect. Jouw product zal worden weergeven bij een relevante zoekopdracht, wat betekent dat jouw product direct onder de aandacht wordt gebracht bij iemand die geïnteresseerd is in een soortgelijk product (jouw potentiële koper). SEA Google Shopping

Google Ads: adverteren via Google

Het advertentieprogramma dat het meest gebruikt wordt om mee te adverteren in Google heet Google Ads. Hiermee kun je jouw advertentie laten verschijnen in Google als gesponsorde koppeling of advertentie. Bij Google Ads adverteer je op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Jouw advertentie wordt getoond wanneer iemand een relevant zoekwoord googelt. De prijzen voor het adverteren via zoekmachines verschillen enorm per zoekwoord. Woorden als ‘verzekering’, ‘lening’ en ‘hypotheek’ behoren tot de duurste woorden om op te adverteren, met prijzen van rond de €15 (!) per klik.

Long tail keywords

Het kan ook interessant zijn om long tail keywords te gebruiken. Dit zijn meerdere zoekwoorden die bijna op zinnen lijken. Zo is “website” een zoekwoord, maar begint “website laten maken in Nijmegen” al op een zin te lijken. Het gebruik van deze long tail keywords heeft twee duidelijke voordelen ten opzichte van ‘gewone’ zoekwoorden.

1. De concurrentie op long tail keywords is lager, omdat deze een stuk specifieker en meer onderscheidend zijn dan één of twee woorden. Het is met een lagere concurrentie makkelijker om een plekje op de eerste pagina van Google te veroveren.
2. Hoe lager de concurrentie is, hoe lager de kosten voor deze advertentie. Natuurlijk zullen minder mensen jouw advertentie tegenkomen, want het is nou eenmaal een specifieke zoekopdracht. MAAR, de personen die jouw advertentie zien, zijn wel vele malen interessanter voor jou. Deze personen zoeken namelijk naar specifieke producten of diensten, die jij ze kan bieden.

Waar vind je zoekmachine advertenties terug?

Op de zoekmachines van Bing en Yahoo verschijnen de advertenties boven, onder of naast de ‘normale’ zoekresultaten. Google gebruikt verschillende weergave waarbij de advertenties op verschillende SERP’s staan, wat zoekmachine resultaatpagina’s zijn. Naast de pagina waar zoekresultaten weergeven worden, kunnen advertenties ook op andere pagina’s als Google Shopping, Google Maps en Gmail belanden.

Waar jouw advertentie getoond wordt is afhankelijk van het campagnetype dat je instelt. Plekken waar jouw advertentie getoond kan worden:

  • Boven en onder de organische zoekresultaten (zoals eerder al benoemd)
  • Een aparte kolom naast diezelfde zoekresultaten.
  • Bij Google Shopping (wanneer het jouw doel is om de verkoop een boost te geven).
  • Tijdens of onder een video op YouTube, of ergens anders op het internet.
  • Google Maps en zoekpartners van Google.
  • Andere applicaties van Google, zoals Gmail.

De keuze waar jij jouw advertentie laat vertonen is reuze. Voor een succesvolle campagne is het dan ook nodig om jezelf goed te verdiepen in de mogelijkheden. Kijk naar het doel dat je wilt bereiken met zoekmachine adverteren en vul op basis daarvan de campagne in. Wanneer je zonder plan begint, zul je uiteindelijk minder succes hebben en waarschijnlijk meer geld besteden dan nodig is.

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

Het adverteren via zoekmachines en de kosten ervan werken op een op veilingen gebaseerd systeem. Adverteerders bieden op zoekwoorden die relevant zijn voor hun product, dienst of markt. Een zoekwoord selectie bepaalt via welke zoekopdrachten jouw advertenties weergeven worden. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek is daarbij van groot belang. Wanneer je geen zoekwoordenonderzoek uitvoert, is de kans erg groot dat je een groot deel van jouw doelgroep mist. Door de meest geschikte zoekwoorden te kiezen, kan je ervoor zorgen dat jouw advertentie met jouw gekozen budget optimaal presteert.

Kwaliteitsscore

Behalve de kosten en een goed zoekwoordenonderzoek, speelt ook de kwaliteitsscore een belangrijke rol bij de prestatie van jouw advertentie. De kwaliteitsscore geeft aan hoe goed jouw advertentie voldoet aan de behoefte en zoekintentie van de doelgroep. De zoekmachine gebruikt dit om de best bruikbare resultaten te bieden voor degene die zoekt. Om de kwaliteitsscore te bepalen, houden de zoekmachines rekening met deze verschillende factoren:

  • CTR (Click through rate): het aantal klikken die de link ontvangt.
  • Relevantie: is de content relevant en komt de uiteindelijke pagina overeen met het zoekwoord?
  • Kwaliteit van de landingspagina: hier wordt gekeken naar verschillende prestaties zoals de
    content en de laadsnelheid van jouw landingspagina.
  • Klikratio en historie: hoe goed presteert een advertentie  (hoeveel wordt er op geklikt) en hoe
    was dat in het verleden? Hoe veel beter dit is én was, hoe beter deze score.

Moet je voor SEA veel budget hebben?

Ben je bereid te investeren en heb je een maandelijks budget? Dan kun je zeker kiezen voor SEA. Maar ook wanneer het budget in jouw ogen ‘te laag’ is voor SEA raden we je aan om deze optie niet meteen weg te strepen. De klikprijzen variëren namelijk per zoekterm. Een zoekterm met meer concurrentie heeft een hogere klikprijs dan zoekwoorden met minder concurrentie. Je kunt daarin zelf de strategie bepalen.

Heb je bijvoorbeeld €300,- per maand? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een maand lang €10,- per dag uit te geven. Is de klikprijs dan €0,50 cent per zoekwoord, dan kun je per dag 20 klikken naar jouw website genereren. Je kunt er ook voor kiezen om jouw budget open te zetten. Je geeft Google op deze manier de vrijheid om het totale bedrag te besteden en kan het zo zijn dat je maar een aantal dagen wordt vertoond. Het is dus afhankelijk van de strategie en doelstellingen hoeveel budget er nodig is. Wellicht vind je het leuk om te weten dat bedrijven gemiddeld €2 omzet binnenhalen met elke €1 die wordt geïnvesteerd in Google Ads.

Korte en lange termijn

Houd er ook rekening mee dat zoekmachine adverteren op korte termijn resultaten zal geven, maar als je stopt met adverteren die resultaten ook gelijk zullen stoppen. Tenzij het doel is om de naamsbekendheid te vergroten of iets (nieuws) onder de aandacht willen brengen. In dat geval zal de verzamelde bekendheid niet ineens weg zijn, maar de toename aan bezoekers door SEA zal wel stoppen. Met SEO zal jouw website op lange termijn beter vindbaar zijn, en organisch gevonden zal worden. Natuurlijk is het ook bij SEO belangrijk om hier continu aandacht aan te besteden. De concurrentie zit natuurlijk niet stil en Google ziet graag up-to-date content.

SEM

Waarom zou je niet het beste van twee werelden combineren, en SEO en SEA tegelijk in te zetten? Deze combinatie is bekend als SEM, wat staat voor Search Engine Marketing. Pas SEO toe en werk aan een goede basis voor een hoge positie in de toekomst. Zet daarnaast SEA in om op korte termijn te zorgen voor een verbetering van je prestaties. Op de lange termijn optimaliseer je op relevante zoektermen, terwijl je op korte termijn al goed zichtbaar bent dankzij de advertenties. Op lange termijn kun je de SEA campagne langzaam afbouwen, of zelfs stoppen, omdat de organische
resultaten hoog zullen verschijnen. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van jouw strategie en budget.

Social Advertising

Naast SEA is er nog een andere manier van adverteren waarmee je een groot, maar specifiek publiek kunt bereiken. Veel social media platforms maken het mogelijk om een specifieke doelgroep aan te spreken. Dat is adverteren via sociale media en noemt men Social Advertising. Het bereiken van de juiste personen is niet langer afhankelijk van de zoekwoorden die iemand intypt. Bij advertenties op social media wordt gefilterd op onder andere de woonplaats en interesses van een persoon. Ook is het via Social Advertising mogelijk om advertenties te tonen op basis gedrag op internet, wat mogelijk wordt gemaakt door een zogeheten pixel te installeren. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan gerust contact met ons op!

Wat je nu weet over zoekmachine adverteren

Je weet nu wat SEA betekent, inhoudt en wat de mogelijkheden zijn van zoekmachine adverteren. De invulling van een campagne wordt bepaald door het doel dat je voor ogen hebt, de plaats waar je de advertentie wilt tonen en de doelgroep die je wilt benaderen. Daarnaast heb je geleerd dat het gebruik van long tail keywords je dichter bij de potentiële koper brengt dan korte zoekwoorden. Je weet nu ook dat de combinatie van SEO en SEA SEM heet en dat deze combinatie goud is voor de online vindbaarheid van jouw product en website.

Zelf beginnen met adverteren in zoekmachines

SEA kun je toepassen op jouw eigen website. Echter kost het zonder ervaring wel wat tijd om je in te lezen en de juiste zoektermen te gebruiken. Wij van Monkey Vision hebben hier veel ervaring mee en schieten je graag te hulp. Neem contact met ons op voor meer informatie over adverteren via zoekmachines, of om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf om online te groeien!