Waar shop jij zelf meestal? In de fysieke winkel of online in een webshop? Vaak is het van je eigen shopgedrag afhankelijk of jij het voor jouw detailhandel ziet zitten om een webshop te beginnen. Maar het gaat natuurlijk niet om jou, het gaat om jouw potentiële kopers! Je kunt er niet omheen dat de detailhandel er tegenwoordig heel anders uitziet dan 10 jaar geleden.

Detailhandel via internet, of ook wel ¨e-commerce¨, vindt steeds meer zijn weg en blijft groeien! Dankzij de komst van de smartphone is het met de jaren steeds normaler en gemakkelijker geworden om alles online te regelen. Naar schatting heeft maar liefst 93% van de Nederlanders inmiddels een smartphone, en dat is superveel! Nederland is daarmee hét smartphone-land en daar moet je als ondernemer echt iets mee.

Deze hoge cijfers hebben automatisch een relatie tot hoe er gekocht wordt op het internet. Vooral millennials kopen graag online: 75 procent van deze groep geeft aan nog wel winkels te bezoeken, maar het product meestal online aan te schaffen.

Wil jij een website laten maken? Ga jij een webshop laten bouwen? Heb jij een fysieke winkel maar wil je er een webshop naast? Allemaal dingen om over na te denken en zeker in overweging te nemen, want de koopkracht van online shoppers is enorm! Bij Monkey Vision kun je een website laten maken of webshop laten bouwen en voorzien we je in de nodige technology en informatie. Meer weten over de kracht van een webshop in deze tijd? Lees dan verder in deze blog!

Zet in op meerdere kanalen: website en winkel

Alleen offline ondernemen is dus niet genoeg. Punt uit. Maar alleen maar online met een webshop staan is ook niet genoeg! Als winkelier kun je het beste inzetten op meerdere kanalen. We noemen dit ¨omnichannel¨. Door in te zetten op meerdere kanalen (zowel online als offline), heb je meer mogelijkheden tot gepersonaliseerde content voor jouw doelgroep.

De gegevens die je door middel van omnichanneling kunt verzamelen, geven je extra inzichten en alle nodige informatie om verder uit te kunnen bouwen: wie is je bezoeker? Hoe vaak word je bezocht? Wie komt er terug? Hoeveel wordt er gekocht? Allemaal antwoorden waar je blijvend op kunt anticiperen. Als je een website laat maken in Nijmegen door Monkey Vision zijn dit vragen die wij ook voor je kunnen onderzoeken.

Omnichannel

Een voorbeeld van omnichannel is het ¨kopen en ophalen¨-principe. Online kopers kunnen gemakkelijk en direct een item in jouw webshop kopen, maar halen het op in jouw fysieke winkel. Zo heb je het beste van online en offline: de koper wil nu vanaf het schermpje kopen, maar komt wel in je winkel voor persoonlijke engagement. Zorg wel dat dit allemaal goed geregeld is! Zorg dat jouw kopers direct meldingen krijgen en op de hoogte gehouden worden door middel van e-mail of sms. Ga jij een website laten maken? Zorg dan dat de automatisering achter jouw website een belangrijke rol krijgt!

Online verkopen en gratis retourneren

Online verkoop en gratis retour gaan anno 2020 hand in hand. Door een gratis retour aan te bieden, kunnen online kopers over de streep worden getrokken indien er nog enige twijfel is over een aankoop.

We moeten zeggen dat je eigenlijk ook bijna niet meer anders kunt in deze tijd. Het gaat inmiddels zover dat shoppers eigenlijk sowieso al verwachten dat een retour gratis is. Kun jij dit niet aanbieden als winkelier omdat het een te grote kostenpost is? Dan zou je dit kunnen onderbouwen en hier goed over kunnen informeren naar jouw koper. Het verschilt per doelgroep wie ervoor openstaat: mensen die graag de kleine ondernemer steunen en op de hoogte zijn van de milieuschade van al die kosteloze retourtjes, zullen eerder bereid zijn voor een retour te betalen dan de onbewuste niet-zo-groene koper. Je kunt ook de kosten die het met zich meebrengt even voor lief nemen en de balans opmaken: weegt het op tegen jouw inkomsten?

De klantervaring analyseren

Machine learning kan een grote rol spelen in het personaliseren van de winkelervaring van jouw klanten. Machine learning kan helpen een analyse en voorspelling te maken om de kopers beter in beeld te krijgen en een scherper inzicht te krijgen in de voorraad. Door dit soort analyses uit te voeren en na te leven, kunnen hogere verkopen worden gerealiseerd doordat meer tevreden klanten terugkomen. Als je een website laat maken door Monkey Vision kunnen wij deze analyses voor je uitvoeren.

Het is sowieso van belang, net als in de fysieke winkel, om je klanten tevreden te houden. Want: voelt jouw klant zich benadeeld of niet goed bediend? Dan kun je een negatieve online review krijgen, en dat kan funest zijn. Helaas is dit een negatieve bijkomstigheid van online verkoop.

Benieuwd hoe het precies zit met klantenreviews? Lees het in onze blog ¨Online reviews, wat heb je eraan?¨

Website laten maken: automatisering voorop

Zorg dat de automatisering achter jouw webshop op orde is. Van voorraad tot facturen en verzendbevestigingen, zorg dat jouw klanten van alles op de hoogte zijn en er geen hiccups zitten in het systeem.

Een goede automatisering is een investering op de korte termijn, maar een groot cadeau op de lange termijn! Wanneer je een website laat maken door een ervaren webbouwer, zorgen zij dat alles klopt en er een stevige basis staat. Met de jaren hoeft dit dan alleen af en toe uitgebreid of aangescherpt te worden en je hebt er zelf geen omkijken na.

Winkel of webshop? Technologie is altijd het antwoord

Of je nu een fysieke winkel hebt of (nog) niet: technologie zul je sowieso nodig hebben. Ben je op zoek naar een webdesigner die jou kan helpen een webshop op te zetten en de automatisering achter de schermen stevig neerzet? Laat dan een website maken in Nijmegen door Monkey Vision. Wij zijn ervaren webbouwers en hebben verstand van automatisering en webwinkels. Wij denken graag met je mee en helpen een solide basis voor de lange termijn neer te zetten. Interesse? Neem contact met ons op en wie weet zitten we al gauw samen aan tafel!

Benieuwd naar de voordelen van een lokaal webbureau (bijvoorbeeld om jouw website te laten maken in Nijmegen)? Lees het in onze blog ¨De voordelen van een lokaal webbureau¨