‘Call To Action’ het woord zegt het al, een knop die jouw klant een actie laat uitvoeren. Er wordt veel geschreven en beweerd over de Call To Action knop. Zo zijn er onderzoeken gedaan naar de juiste kleuren voor een CTA knop en de locatie hiervan. Wij proberen jou in deze blogpost uit te leggen wat deze magische knop doet en hoe je hem het beste in kan zetten.
Table of Contents
Wat is een Call To Action knop?
De CTA knop spoort aan tot actie. Wanneer de consument klikt op de CTA button zorgt dit voor het behalen van het doel van de website. Deze doelen kunnen per website en branche verschillen. Een aantal functies die de CTA knop kan hebben:
- De aankoop van een product
- De aanvraag van een offerte
- Het aanmelden voor een nieuwsbrief
De CTA bestaat vaak uit een opvallende knop met een korte tekst die gericht is op actie. Denk hierbij aan kreten als: ‘Bestel nu’, ‘Schrijf je in’ of ‘Download’. Deze korte aansporingen zorgen er voor dat de consument precies weet wat de vervolgstap gaat zijn. Een Call To Action hoeft niet altijd in de vorm van een knop te zijn. In teksten worden ook vaak CTA’s toegevoegd. De laatste alinea van blogs of informatieve teksten bevat vaak een oproep om te bestellen of contact te zoeken. In deze blog focussen we op de CTA buttons.
De logica achter een Call To Action-button
Zoals eerder vernoemd zijn er veel meningen over de CTA knop. Er zijn een aantal standaard regels en handigheidjes waar je rekening mee kan houden wanneer je een Call To Action button op jouw website wilt verwerken. Wij hebben een drietal voor je opgesomd waar wij rekening mee houden bij het maken van een website!
De psychologie achter kleuren
Kies voor een kleur die in contrast staat met de website. Een aantal populaire kleuren voor CTA knoppen zijn bijvoorbeeld rood, oranje en groen. Het zijn vaak felle kleuren die erg opvallend zijn in contrast met de rest van de pagina. Kleuren hebben een effect op het gedrag van de consument. Zo zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de effecten van bepaalde kleuren op het gedrag van de consument. Zo blijkt de kleur oranje een perfecte kleur voor een CTA button. De kleur rood blijft ook nog steeds favoriet. Rood is een klassieke Call To Action kleur en wordt veel gebruikt op websites. Iedere kleur heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo kan de kleur rood worden vergeleken met de kleur die gevaar aanduid. Het belangrijkste is dat je een CTA kleur kiest die past bij de vormgeving van de website maar wel een duidelijk contrast geeft met de de kleuren op jouw website.
Blind kunnen vinden
Wanneer je de consument aan wilt sporen tot actie, is het belangrijk dat ze deze actie simpel kunnen uitvoeren. De juiste plaatsing van de CTA is dan ook erg belangrijk. Zorg er voor dat de Call To Action knop genoeg witruimte heeft en niet tussen tekst of afbeeldingen ‘gepropt’ staat. Daarnaast is het belangrijk dat de knop op een intuïtief juiste plaats staat. Het is belangrijk dat je hierbij nagaat wat de lading van de actie is. Wanneer het om een aankoop gaat is het belangrijk dat dat consument eerst relevantie informatie ontvangt voordat de Call To Action knop in beeld komt. Wanneer het slechts om een download gaat kan de knop wellicht al meteen in beeld worden gebracht. Probeer een logische plek te zoeken voor een CTA.
Wees consistent
Wanneer je meerdere pagina’s op de website hebt, en hier overeenkomsten in zitten is het belangrijk dat de CTA buttons ook consistent worden gebruikt. Denk hierbij aan productpagina’s. Wanneer een klant opzoek is naar een product, is het belangrijk dat hij of zij in haar oriënterende fase de CTA knop steeds op dezelfde plek terug kan vinden. Toch kunnen Call To Action buttons wel in uiterlijk of plaats verschillen. Denk hierbij aan het verschil tussen een CTA knop om een aankoop te doen in de shop of een aanmelding voor de nieuwsbrief. Zorg er voor dat de CTA knoppen met dezelfde functie altijd dezelfde vormgeving hebben, logische locatie hebben en consistent worden gebruikt.
Boost jouw conversies met een Call To Action
Natuurlijk is het doel van jouw website om zoveel mogelijk conversies te behalen. Een conversie kan voor iedereen anders zijn. Goede CTA knoppen zijn key voor het behalen van conversie. Voordat de klant klaar is om bijvoorbeeld een aankoop te doen is het belangrijk dat je genoeg informatie beschikbaar stelt. Wanneer de klant zich goed genoeg heeft kunnen inlezen over een bepaald product is het tijd om tot actie over te gaan. Hier komt de kracht van een CTA tot zijn recht. Deze Call To Actions zijn namelijk het eerste concrete opstapje om daadwerkelijk tot conversie over te gaan. Probeer de klant te verleiden en te triggeren om uiteindelijk die aankoop te doen door middel van een pakkende CTA button. Wanneer de klant op een CTA geklikt heeft is de weg tot de daadwerkelijke conversie meestal klein, of heeft de klant hem zelfs al voltooid!
Het leuke aan CTA buttons is dat ze vaak ook te meten zijn. Zo kun je precies meten hoevaak er op jouw CTA buttons geklikt is en of deze een uiteindelijke conversie opgeleverd hebben. Meten is weten! Wil je meer informatie over CTA buttons of hulp nodig bij het inrichten van jouw Call To Actions? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag!