Skip to main content

Jouw webshop staat al een tijdje online. De afgelopen maanden heb jij je vooral gefocust op het creëren en ontwikkelen van kwalitatief goede content. Met het delen van content, zoals zoekmachine geoptimaliseerde blogs en creatieve social media posts wil jij ervoor zorgen dat er relevante website bezoekers op jouw webshop komen. Het enige probleem: je hebt tot nu toe geen idee of dit positieve resultaten oplevert.
Bij veel van onze klanten komen wij het nog steeds tegen. Het blijven plaatsen van content, zonder te weten of deze aanslaat bij de doelgroep. Uiteindelijk blijkt dat zij geen inzicht hebben in de resultaten en dus ook geen idee hebben of hun tijds- en geldinvestering iets oplevert. De eerste stap bij het ontwikkelen van een goede contentstrategie, is dan ook jouw eigen webshop en content analyseren. In deze blog lees je waar je op kan letten bij het analyseren van jouw webshop en online marketing strategie.  

Identificeer de content die jouw doelgroep als meest waardevol ervaart

Het is dus belangrijk om de resultaten van jouw webshop te kunnen meten. Alleen op deze manier kan je weten of de content die gedeeld wordt, aanslaat. Een goede eerste stap is om Google Analytics in te stellen. Dit is een tool die ervoor zorgt dat je inzicht krijgt in de website data. Door dit goed te analyseren, heb jij de mogelijkheid om verbeteringen in de content door te voeren.
Eenmalig geregistreerd en ingelogd is het handig om te bekijken welke pagina’s het meest bezocht worden. Klik op gedrag in de linkerbalk en druk dan op ‘Site content’. Op deze pagina geeft Google Analytics inzicht in de best presterende pagina’s van de webshop. Om te weten waar de bezoekers vooral vandaan komen, klik je op één van de URL’s. Vervolgens klik je op secundaire dimensies en kies ‘Bron/Medium. Nu kan je precies zien waar jouw bezoekers vandaan komen.
Dit is ook handige informatie om te bepalen welk kanaal het meeste oplevert. Bovendien geeft deze informatie inzicht in welke content gebruikers het leukst of het meest waardevol vinden. Aan de hand hiervan is het mogelijk om een effectieve contentstrategie te ontwikkelen.

Analyseer in hoeverre jouw webshop vindbaar is via de Google zoekmachine

Naast Google Analytics is Google Search Console ook een krachtige tool om jouw webshop prestaties te verbeteren. Met Search Console kan je zien in hoeverre jij vindbaar bent voor gebruikers van de Google zoekmachine. Door de klikken op “Index” en vervolgens op “Dekking” zie je het aantal links die Google heeft geïndexeerd. Daarnaast is het op deze pagina mogelijk om te zien welke URL’s niet werken. Het is aan te raden om kapotte links om te laten leiden naar relevante pagina’s.
Wil je weten op welke zoekwoorden jouw webshop gevonden wordt? Ga dan naar “Prestaties” en klik op de tab “Zoekopdrachten”. De pagina “Prestaties” zorgt ook voor inzicht in de devices die bezoekers gebruiken, uit welk land ze komen en welke pagina’s de meeste bezoeken genereren.

Ontdek wat de laadtijd van jouw webshop is

Een snelle laadtijd van een website draagt bij aan positieve resultaten op het gebied van SEO. Met Google PageSpeed Insights kunnen website eigenaren snel en eenvoudig de laadtijd van de website meten. Het enige wat je hoeft te doen is de URL van jouw webshop in te vullen en de tool doet al het werk. Na afloop krijg je een score te zien en eventuele optimalisatie tips voorgeschoteld om jouw webshop sneller te maken.
Een ander krachtige en gratis tool is GTmetrix. Ook met deze tool kan je de laadtijd van jouw webshop analyseren en krijg je inzicht in verbeterpunten.

Controleer de SEO score van jouw webshop

Een mooie gratis tool is SEO Site CheckUp. Deze gratis tool analyseert jouw website op SEO gebied. De snelheid van jouw website wordt gemeten, maar ook of de juiste zoekwoorden zijn toegepast. Voer de URL in van een website en binnen enkele seconden vind je veel relevante informatie. Voor een beter en gedetailleerd inzicht op het gebied van SEO kan je ook betaalde tools als WooRank, SEMRush of SEranking gebruiken.
Wanneer je de stappen volgt die in deze blog staan, dan is de kans vele malen groter dat je een effectieve contentstrategie kan ontwikkelen. Daarnaast biedt het veel inzicht in hoe je presteert op het gebied van online marketing. Online marketing kan pas effectief zijn als je precies weet wat je doet, waarom je dat doet en voor welke doelgroep je het doet. Wil je meer informatie over effectieve online marketing strategieën? Neem dan contact op met één van onze specialisten.