Skip to main content

De kans bestaat dat ook jij deze fout maakt. Veel mensen die op zoek zijn naar een nichemarkt voor hun webshop, doen de aanname dat zij een niche hebben gevonden die nog niemand anders heeft ontdekt. Of dat in ieder geval nog niemand de moeite heeft gedaan om in te spelen op een specifieke niche. Vaak is dit niet het geval, want er bestaan namelijk geen onbekende of nieuwe niches. Dat een markt nieuw voor jou is, betekent natuurlijk niet gelijk dat niemand anders deze nog heeft ontdekt. Er is altijd iemand die je voor is geweest, helaas!
Als je er bovendien goed over nadenkt en je een niche vindt waar nog niemand in actief is, dan is daar vast een reden voor. Het kan zijn dat er geen vraag naar is of dat er geen geld aan te verdienen valt. Wanneer je daadwerkelijk een volledig nieuwe niche hebt gevonden, zal er weinig vraag zijn, zullen er weinig producten zijn om te promoten en te verkopen en bovendien is het stukken lastiger om jouw doelgroep te vinden. Voor een doorgewinterde marketeer is dat al een grote uitdaging, laat staan als je net begint.
Een goede niche herken je aan:

  • Data die aantoont dat mensen er geld aan verdienen
  • Veel vraag van consumenten
  • Een toegankelijke doelgroep
  • Veel aanbod van verschillende leveranciers
  • Veel websites, social media groepen en forums over deze niche
  • Concurrentie

Op basis van bovenstaande factoren kan je eenvoudig bepalen of het de moeite waard is om jouw tijd, energie en geld te stoppen in een bepaalde nichemarkt. Voordat je verder leest, is het aan te raden om een notitieblok en een pen te pakken. Je kan het ook op de digitale manier doen en een Word document openen. Als je op zoek bent naar een niche voor jouw nieuwe webshop, dan is het handig om de stappen in deze blog te volgen.
In deze blog lees je namelijk hoe de juiste niche kiest voor jouw webshop, in drie simpele stappen.

1. Analyseer jouw eigen interesses en problemen

Door jouw eigen interesses en problemen te analyseren, vind je eenvoudig een nichemarkt die winstgevend is voor jouw webshop. Uiteraard is het verstandig om een onderwerp te kiezen waar je in geïnteresseerd bent of waar je kennis van hebt.
Je begint met het opschrijven en het maken van een lijst van al jouw hobbies. Daarnaast maak je een andere lijst met problemen die je ervaart in het dagelijkse leven. Dit kunnen problemen zijn op het gebied van gezondheid, financiën, liefdesleven of een andere dagelijks probleem waar je tegenaan loopt. Ten slotte maak je ook nog een derde lijst met onderwerpen waar je graag meer over zou willen leren of wat je denkt dat leuk zou zijn om te doen.
Dit is een manier om een grote lijst te maken met geweldige niche ideeën. Je zou nu drie lijsten moeten hebben met allerlei verschillende ideeën. Je hoeft deze lijsten nog niet te evalueren, dit is gewoon puur en alleen brainstormen.

2. Denk een dag als een marketeer

Het zou je verbazen hoeveel niche ideeën je kan bedenken in één dag, door alles te bekijken uit een marketingperspectief. Na het lezen van deze blog en het maken van de lijsten van ideeën, doe je het volgende: de rest van de dag houd je een notitieblok (of telefoon) bij de hand en je maakt de gehele dag door aantekeningen van alles wat je ziet en meemaakt, bijvoorbeeld:

  • Gesprekken die je met anderen hebt
  • Dingen die je op het nieuws hoort
  • Wat je op tv kijkt
  • Alles dat je in de kranten of tijdschriften leest
  • Problemen die je ervaart
  • Producten die je gebruikt
  • Dingen die jou en de mensen om je heen blij en verdrietig maken
  • Activiteiten die je onderneemt
  • Plaatsen die je bezoekt

Sta bij alle punten even stil en vraag jezelf het volgende af: zijn er mensen, buiten jezelf om, geïnteresseerd in de niches die je hebt opgeschreven? En spenderen mensen geld aan de activiteiten waar jij ook geld aan spendeert? Daarnaast is het ook goed om te analyseren of mensen problemen ervaren die opgelost dienen te worden. Aan het eind van de dag heb je een hele lijst met potentiële nichemarkt ideeën.

3. Analyseer trends en jouw nichemarkt op deze verschillende websites

Nog even en je hebt jouw winstgevende nichemarkt gekozen! In dit deel van de blog lees je hoe je de meest populaire trends en winstgevende markten kan vinden. Hiervoor kan je enkele online tools en websites gebruiken. Door het gebruiken van deze tools krijg je letterlijk niche ideeën in jouw schoot geworpen.
Om het zo eenvoudig mogelijk voor je te houden worden alleen de tools van Google uitgelicht. Indien je meer tools wilt gebruiken, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten. Hoe dan ook, gebruik de tools hieronder en je vindt alle informatie die je nodig hebt om jouw nichemarkt te bepalen.

Google Trends

Met Google trends kan je het aantal zoekopdrachten per dag, maand of jaar bepalen. Dit betekent dat je kan analyseren wat de populairste zoekopdrachten zijn. Deze tool kan je als volgt gebruiken:

  1. Ga naar https://www.google.com/trends/.
  2. Scroll naar beneden en bekijk de “trending op dit moment” sectie van de pagina.
  3. Een andere mogelijkheid is om naar de pagina “verkennen” te navigeren en de categorie kiezen waarin jij wilt zoeken.
  4. Door de verschillende categorieën te bekijken kan je bepalen welke categorie je interessant vind en waar mensen naar zoeken.
  5. Via de link https://www.google.com/trends/hottrends kan je de populairste trends van alle niches bekijken.

Google Auto-suggesties

Met de Google zoekmachine kun je ook eenvoudig jouw nichemarkt bepalen. Je wilt bijvoorbeeld een webshop starten die gericht is op een dieet voor mannen. Het is je alleen nog niet helemaal duidelijk of je het nog specifieker moet maken. Gebruik dan de Google auto-suggesties om hierachter te komen.

Ga naar Google.nl en typ in “dieet voor mannen” zonder enter te drukken. Google geeft je dan automatisch verschillende suggesties.

Google Wildcard Search

Er zijn maar weinig Google zoekmachine gebruikers die bekend zijn met de Google wildcard. Dit is een manier om niche ideeën te krijgen die jij zelf nooit zou bedenken.
Ga weer naar Google.nl en typ “dieet voor mannen *” in. Dus inclusief de (*).
Google laat een willekeurige selectie van resultaten zien die starten met het zoekwoord “dieet voor mannen”. Bovendien voegt Google zelf een extra woord toe aan het zoekwoord. Dit is een zeer eenvoudige manier om een (sub)-niche te vinden.

Google Keyword Planner

Een ander geweldige tool van Google is de Google Keyword Planner. Ook met deze tool is het eenvoudig om niche ideeën op te doen. Het enige wat je hoeft te doen is een algemeen onderwerp of zoekwoord in te voeren, want de tool doet de rest.
Dit is hoe het werkt:

  1. Ga naar https://ads.google.com/intl/nl_nl/home/tools/keyword-planner/.
  2. Maak een gratis account aan of log direct in als je al een account hebt.
  3. Kies de knop “nieuwe zoekwoord vinden”.
  4. Vul een onderwerp of niche in en begin met zoeken!

Natuurlijk zijn er nog talloze andere mogelijkheden om jouw nichemarkt te bepalen. Via welke weg je het ook doet, bedenk voordat je start met jouw webshop dat het ongelofelijk belangrijk is om je te inrichten op een specifieke doelgroep en niche. Verklein de kans op een weggegooide investering qua tijd en geld door de stappen in deze blog te volgen! Laat je het ons weten als je door deze blog straks een succesvolle webshop hebt?