Succesvol online – Tools

Om sneller en productiever aan je online marketing te kunnen werken, zijn er genoeg tools die je hier dagelijks bij kunnen helpen. Hoe meet ik mijn bezoekersaantallen en hoe zet ik mijn campagnes het beste uit. Het is soms moeilijk om de juiste tool te kiezen omdat er zo’n groot aanbod. Wij zetten de 4 favoriete tools van Monkey Vision op een rij. Deze tools zijn allemaal gratis te gebruiken.

Google Analytics

Als je website eenmaal online staat, en je plaatst content op verschillende kanalen, dan wil je natuurlijk weten hoeveel mensen op je website komen of bijvoorbeeld je blogs lezen. Hiervoor heeft Google een handige tool ontworpen: Google Analytics. Google Analytics staat bekend als het meest betrouwbare én marktconforme statistieken programma. Het programma kun je opdelen in een aantal onderdelen.

Google Analytics statistieken

Google Analytics statistieken

De mogelijkheden in Google Analytics van website statistieken meten zijn eindeloos, maar deze gegevens kun je in een opslag analyseren:

  • Hoeveel (unieke) bezoekers heb ik per maand? Als je hier naar op zoek gaat, zal je al snel ontdekken dat Google denkt in sessies & gebruikers. Maar wat is het verschil hier tussen? Gebruikers zijn het aantal unieke bezoekers. Bezoekt persoon X jouw website op de 1e van de maand en op de 21e, dan is deze gebruiker één unieke gebruiker voor deze maand. Hij/zij is echter goed voor twee sessies.
  • Hoe komen mensen op mijn website? Onder het kopje acquisitie kun je alle vormen van verkeer meten. Of het nu gaat om direct verkeer (mensen die je URL in de browser intypen) of verkeer dat voortkomt uit social media of zoekmachines. Ook zie je hier welke andere websites (verwijzingen/referrals) naar je linken. Zo kun je het bijvoorbeeld zien als een andere blogger aandacht aan jou heeft geschonken.
  • Welke artikelen zijn het meest bekeken? Als je erachter komt welke artikelen het meest worden gelezen, krijg je inzicht in je doelgroep. Door meer over eenzelfde onderwerpen te schrijven, kun je je bezoeker aan je binden.
  • Welk sociale medium werkt voor mij het beste? Binnen ‘Acquisitie’ bestaat er tegenwoordig een apart kopje ‘Social’. Hier kun je precies zien hoeveel verkeer elke variant van social media oplevert.

 


Mailchimp

Marketing via een nieuwsbrief (email) is nog steeds één van de meest effectieve manieren van marketing. Er zijn gratis email marketing programma’s. Een voorbeeld hiervan is Mailchimp. Om succesvolle e-mailmarketingcampagnes te maken, is MailChimp een gebruiksvriendelijke en kwalitatief goede tool en biedt veel mogelijkheden.

Mailchimp Logo

Mailchimp

  • Drag- en drop systeem. Binnen MailChimp wordt gebruik gemaakt van een drag- en drop systeem waarmee je makkelijk jouw e-mail of nieuwsbrief kan inrichten en opstellen.
  • Gebruiksvriendelijk. Het dashboard en de interface van MailChimp zijn makkelijk in gebruik. Binnen 5 minuten heb je door welke functionaliteiten je waar kunt vinden. Maak een klantenlijst aan (lijst met inschrijvers of e-mailadressen), richt een template in en start met je eerste mailing.
  • Implementatie met verschillende CMS-systemen. Mailchimp is gelukkig makkelijk te implementeren in WordPress. Zo kun je ervoor zorgen dat inschrijvingen voor de nieuwsbrief automatisch worden toegevoegd in jouw klantenlijst binnen MailChimp.
  • E-mailmarketing automation. E-mailmarketing automation is een zeer waardevolle toevoeging binnen MailChimp. Heeft iemand zich inschreven voor jouw nieuwsbrief? Verwelkom diegene dan met een email, stuur een email zodra iemand jarig is en/of zorg ervoor dat verlaten winkelwagens uiteindelijk wél omzet opleveren. Automation binnen MailChimp biedt vele mogelijkheden die voor meer resultaat en een betere relatie met de betreffende persoon kunnen zorgen.

Zorg wel altijd dat je e-mailmarketing aan de regels voldoet. Dit betekent in Nederland dat abonnees toestemming moeten geven om op de lijst te staan of klant van je zijn. Abonnees op je nieuwsbrief kan je krijgen door dit op je website te vragen. Eventueel kan je ze verleiden door ze iets aan te bieden als ze zich aanmelden.

 


Google PageSpeed Insights

De laadtijd van je website is erg belangrijk om goed te scoren in Google. Dit is van belang voor de SEO, waar Google jouw website op analyseert.

Google PageSpeed Insights score

Google PageSpeed Insights score

Google PageSpeed Insights is dé tool van Google waar je kunt zien hoeveel punten Google geeft aan de snelheid van jouw website op desktop en mobiel. De tool categoriseert pagina’s als zijnde: Snel, Gemiddeld of Traag.

 

 

Wat nog handiger is, is dat Google PageSpeed Insights aangeeft welke verbeteringen er volgens Google doorgevoerd moeten worden. Zo kun je dus daarna gelijk aan de slag met het aanpassen van de website en weer opnieuw de score testen.

 


Hotjar

Hotjar is een conversie optimalisatie tool waarmee je inzicht krijgt in bezoekersgedrag. Met Hotjar kun je zien wat bezoekers doen op jouw pagina. Waar gaat hun aandacht heen?

Hotjar heatmap

Hotjar heatmap

Welke onderdelen heeft Hotjar:

  • Heatmaps. Heatmaps zijn een visuele weergave van waar bezoekers klikken, bewegen en scrollen.
  • Recordings. Met de Recordings functie kun je exact zien wat een bezoeker doet op jouw website.
  • Funnels. Met de Funnels functie kun je bekijken hoeveel bezoekers bij een bepaalde pagina afhaken.
  • Forms. Je kunt met Forms zien hoeveel bezoekers een bepaald formulier invullen. Naast het percentage kun je ook zien hoelang bezoekers hierover doen.
  • Polls. Met de Polls functie kun je bezoekers vragen om hun feedback en mening. Erg waardevol.
  • Surveys. Met de Surveys functie kun je niet alleen via je website, maar via vrijwel elke manier gebruikers een vragenlijst laten invullen.
  • Recruiters. Met de Recruiters functie kun je bezoekers vragen om hulp met het optimaliseren van jouw website. Het verschil tussen de Poll en Recruiters functie is dat bezoekers hier gegevens kunnen achterlaten.

 


MOZ

Je website optimaliseren voor zoekmachines is heel doeltreffend, maar kost erg veel tijd. Gelukkig zijn hier ook tools voor die je een handje kunnen helpen. Een veel gebruikte tool is Moz. Dit is een alles-in-één SEO tool met veel mogelijkheden. Je kunt onder andere de posities van de zoekwoorden controleren, zien wat de keyword difficulty is, waar technische fouten in de website zitten en wat potentiële backlinks zijn. Met de gratis versie van MOZ kun je beperkt dingen opzoeken, voor de meer uitgebreide features moet betaald worden.

MOZ logo

MOZ, The industry’s leading SEO toolbar

Met de gratis MOZ SEO Toolbaar zie je in een oogopslag hoe geoptimaliseerd een webpagina is. De domein autoriteit en Pagerank kun je van elke site direct meten in de toolbal. Zoek je in Google met een bepaalde zoekterm en klik je bij de resultaten op de SEOmoz Toolbar-knop, dan zie je hoe krachtig de concurrentie is. Zo laat de software de domein authoriteit zien bij elk zoekresultaat. Deze wordt uitgedrukt met een score van 0 tot 100, en hoe hoger de waarde, hoe sterker de website is.

 

 

 

Vind je dit bericht leuk? Deel hem!

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search