Ben jij nog steeds van het goede oude bellen, of stuur jij liever een WhatsAppje? Het wordt steeds gebruikelijker om onderling te WhatsAppen in plaats van te bellen. Het is natuurlijk lekker snel gebeurd en helemaal handig als je niet direct een antwoord nodig hebt.
Doordat dit zo gebruikelijk is, zien we dat bedrijven meegaan in deze trend. Want, waarom zou je bellen naar een bedrijf als er ook de optie is om ze een appje te sturen? Deze optie wordt steeds vaker mogelijk en steeds meer bedrijven maken gebruik van marketingstrategieën met WhatsApp of Facebook Messenger.
Benieuwd of dit ook iets is voor jouw bedrijf? In deze blog bespreken wij alle voordelen die hieraan verbonden zijn!
Wat zijn de voordelen van WhatsApp en Messenger?
Er zitten heel wat voordelen verbonden aan het gebruik van WhatsApp of Facebook Messenger om contact te leggen met jouw klanten. We hebben ze speciaal voor jou allemaal op een rijtje gezet!
1. Persoonlijk contact leggen
WhatsApp of Messenger is een persoonlijke manier van contact leggen met jouw klanten. Omdat je gebruik maakt van een platform waar mensen voornamelijk praten met familie en vrienden, komt het gelijk een stukje persoonlijker over. Zo zit er een profielfoto aan verbonden en krijgen contactpersonen meldingen van hun favoriete bedrijf met een leuke update over korting. Het is een makkelijk concept en het biedt vele mogelijkheden.
2. Veilige manier van praten
Vooral de dienst WhatsApp ziet veiligheid als een prioriteit en zorgt voor een veilig gebruik van hun service voor iedereen. Zo maakt WhatsApp gebruik van end-to-end encryptie. Als je dat zo voor het eerst hoort, klinkt dat misschien moeilijk, maar om het makkelijk uit te leggen! Het betekent namelijk dat WhatsApp ervoor zorgt dat de chatberichten alleen in handen komen van de mensen die berichten sturen en ontvangen. Deze encryptie vindt automatisch plaats: je hoeft hier niets voor aan te passen in de instellingen op WhatsApp.
3. Bestaand platform
Facebook Messenger en WhatsApp zijn platformen die in Nederland, maar ook wereldwijd al heel veel gebruikt worden. Meerderheid van de Nederlanders maakt hier al gebruik van en is gewend ermee om te gaan.
Bij een WhatsApp-contactdienst kunnen de meeste mensen daardoor gemakkelijk een bedrijfsnummer appen en hoeven dit alleen maar toe te voegen aan hun contactenlijst. Bij contact via Messenger hoeven ze alleen maar de Facebookpagina te liken en doorklikken naar Messenger om een vraag te stellen. Easy!
4. Nieuwe trend
Een klantenservice via WhatsApp of Facebook Messenger is een vrij nieuwe trend en nog niet heel veel bedrijven maken hier gebruik van. Dit zorgt ervoor dat het nog extra speciaal voelt als je nu de switch maakt en de klanten kan verrassen met deze manier van contact opnemen.
Je kunt op verschillende manieren met de klant contact hebben door middel van WhatsApp en Messenger. Zo kun je aanbiedingen sturen van bestaande producten, of nieuwe producten exclusief aankondigen!
5. Kosteloos
Als je het gebruik in eigen handen houdt en niet uitbesteedt aan een andere partij, dan zijn de kosten voor het gebruik van WhatsApp of Facebook Messenger gratis. Dit betekent dus dat er geen extra onnodige kosten bijkomen.
Natuurlijk kost het beantwoorden van vragen wel tijd, en tijd is geld. Bedenk wel dat het beantwoorden van vragen via WhatsApp of Messenger veel sneller gaat dan bellen. Al helemaal als het gaat om standaard vragen.
Waarvoor gebruik je Messenger en WhatsApp als bedrijf?
Je bent nu helemaal op de hoogte van de voordelen! Maar waar kun je WhatsApp en Facebook Messenger nu precies voor gebruiken als bedrijf?
1. WhatsApp of Messenger voor updates
Facebook Messenger of WhatsApp zijn beiden handig om updates mee te sturen naar jouw klanten. Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je dit kan doen en wij hebben hier wat voorbeelden opgesteld voor jou!
Spraakberichten: Het sturen van spraakberichten is een handige manier om snel een boodschap te sturen naar jouw klanten. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan over de aankondiging van een nieuw product of service. Je zou het kunnen vergelijken met een soort radioreclame die direct naar jouw klant wordt gestuurd.
Foto’s of video’s: Een visueel plaatje kan soms leuker zijn en beter werken dan een tekst. Denk bijvoorbeeld aan een mooie online flyer. In plaats van deze te posten op Instagram of Facebook stuur je deze specifiek en doelgericht naar jouw klanten.
Tekst: Het sturen van tekst is natuurlijk een makkelijke en voordehandliggende manier van informatie delen. Meestal gaat dit in de vorm van Vraag en Antwoord. Waarschijnlijk heeft jouw website al een lijst met veelgestelde vragen. Gebruik deze tekst of links als mensen vragen stellen waar een kant-en-klaar antwoord op te geven is.
2. WhatsApp of Messenger klantenservice
Veelgestelde vragen beantwoorden op een snelle maar persoonlijke manier is gemakkelijk te regelen via WhatsApp en Messenger. Zoals we eerder al benoemden is het handig om standaard antwoorden klaar te hebben staan. Zo hoef je niet elk bericht los te typen en bespaar je veel tijd, maar geef je toch op een persoonlijke en vriendelijke manier antwoord.
Maak zelf of met jouw (klantenservice-)personeel een script met vragen en antwoorden die gebruikt kunnen worden en zet ze in een gezamenlijke map.
Kies jij voor WhatsApp of Messenger als contactmiddel?
Welke manier van contact leggen past het beste bij jou? Dit verschilt natuurlijk per bedrijf: waar voel je je zelf prettig bij, wie zijn je klanten en werk je überhaupt al met social media? Allemaal zaken die je je van tevoren zeker moet afvragen. Analyseer de demografie van jouw bedrijf en beoordeel aan de hand hiervan wat het beste past.
Wat ons betreft zijn WhatsApp en Messenger een handige en snelle manier om op persoonlijke wijze contact met klanten te onderhouden. Ben je benieuwd wat het beste voor jouw bedrijf zou werken? Wij denken graag met je mee! Leg jouw klantenservice-situatie aan ons voor en wij bekijken hoe je WhatsApp of Facebook Messenger kunt integreren.