Misschien vraag je het je de laatste tijd wel af: Is Facebook in 2020 nog wel relevant voor mijn bedrijf? Geen gekke vraag, want Facebook heeft het afgelopen jaar nogal onder vuur gelegen: in het nieuws, op de beurs, onder (oud-)gebruikers en zelfs in politieke kwesties. En over de gevolgen lees je overal: de cijfers dalen drastisch en gebruikers trekken massaal weg! Maar hoe erg is het er nu echt aan toe? En wat betekent dat voor jouw bedrijf? We proberen je iets wijzer te maken en een antwoord te geven in onze blog!
Wil je meer doen met Facebook of andere socialmedia-kanalen of ben je benieuwd of dit iets is voor jouw bedrijf? Ben je toe aan een gesprek over de mogelijkheden van social media in combinatie met een geüpdatete website en webdesign? Of wil je een compleet nieuwe website laten maken in Nijmegen? Kom dan eens praten op ons kantoor in Nijmegen! Als je een nieuwe website wil laten maken in Nijmegen en dit wil combineren met social media zijn wij je man! Wij maken een fris webdesign, brainstormen over jouw doelen en wensen voor het komende jaar en leveren diverse diensten die meetellen in het maken van een nieuwe website. Ben jij zelf niet werkzaam vanuit Nijmegen? Dat maakt niet uit, wij maken jouw website in Nijmegen, maar wij helpen bedrijven door heel Nederland en daarbuiten! Naast het maken van jouw nieuwe website adviseren we je over social media en andere marketingtools.
Facebook: blijven of gaan?
In de afgelopen 2 jaar hebben we het allemaal voorbij zien komen: schandelen, ondermijning van de regels en zelfs politieke inmenging. En het is nog niet voorbij, want Facebook ligt nog steeds onder vuur. Dit keer in verband met de koers van Facebook als het gaat om politieke advertenties. Het actuele beleid maakt het mogelijk voor politici om te liegen in politieke advertenties op Facebook, zonder dat hier enige penalty of straf aan verbonden is. Mark Zuckerberg geeft aan hier niet op terug te komen.
Wat zeggen de cijfers?
Het is allemaal niet mis, maar er is toch ook een positief punt voor Facebook: we kunnen niet zeggen dat het bedrijf nu bepaald is bezweken onder de schandalen en kritiek. Ze behalen nog steeds elk kwartaal miljarden winst en de laatste resultaten overtroffen de slechte verwachtingen. Het businessmodel van Facebook staat stevig met een blijvend stijgende omzet.
Onze tip: Rustig aan!
Facebook achter je laten en vlug achter de Tiktoks en andere trends aan hollen? Dat kan. Maar wij zouden zeggen: doe maar rustig aan. Er is dus veel kritiek op Facebook, maar aan de cijfers is het niet echt te zien. Als Facebook tot nu toe goed heeft gewerkt voor jouw bedrijf is er eigenlijk geen reden om er nu vanaf te stappen.
Het is goed om op de hoogte te zijn van nieuwe trends, maar of je erin meegaat is een tweede. De digitale innovaties gaan razendsnel, terwijl jij (degene achter jouw bedrijf) toch echt een mens blijft. En mensen gaan niet zo snel als die digitale innovaties. Daarom is het goed om niet achter elke trend aan te hollen, maar uit te zoeken wat je kunt met de kanalen waar je al zit en eventueel uit te zoeken of een nieuw kanaal echt een grote meerwaarde kan bieden. Investeer daarom in de tools die je al hebt door op het eind van het jaar (of het begin van het nieuwe jaar) te analyseren wat je hiermee al hebt gedaan en of er wellicht meer uit te halen valt.
Facebook overboord gooien? Niet dus. Kijk eerst wat het je in het afgelopen jaar heeft gebracht en hoe je het in het komende jaar als nieuw kan inzetten. Pas op de plaats en even observeren.
Wil je een website laten maken in Nijmegen en dit combineren met een Facebookcampagne? Wij denken met je mee en zorgen ervoor dat de combinatie van social media en jouw nieuwe website jouw doelen verwezenlijken! Website laten maken in Nijmegen en benieuwd hoe we dit kunnen doen? Neem contact op of kom een keer langs op ons kantoor in Nijmegen om je nieuwe webdesign te bespreken.
Hoe hou je je Facebook relevant en likeable in 2020?
De Facebook Newsfeed houdt vooral van content van familie en vrienden en wat minder van merken en bedrijven. Waarom? Facebook wil hiermee meer sociale interacties aansporen en tegelijkertijd zorgen dat mensen meer tijd doorbrengen (met elkaar) op Facebook.
Hoe zie je dit terug?
- Het Facebook-algoritme geeft de voorkeur aan interactie, zoals gelikete berichten, reacties en conversaties. Deze komen dus hoger in de newsfeed.
- Ook berichten van vrienden en familie worden meer gewaardeerd en hoger geplaatst.
- Voor bedrijfspagina’s kan het bereik afnemen als ze geen rekening houden met dit nieuwe algoritme.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Plaats jij berichten waar niet op wordt gereageerd? Dan zul je een daling in het bereik zien. Ook als jouw pagina geen conversatie tussen vrienden losmaakt, zul je het effect van het algoritme gaan merken. Aan de andere kant zal Facebook je juist gaan belonen voor van kwalitatieve content, waar wel op wordt gereageerd.
Als je op succesvolle wijze gebruik wil blijven maken van Facebook, dien je dus te focussen op goede, waardevolle content. We geven je 3 tips die in lijn zijn met de spelregels van de Facebook Newsfeed:
- Zorg voor interactie
Leg de focus op content waarvan je denkt dat het voor interactie gaat zorgen. Interactie kan in diverse vormen plaatsvinden, zoals likes, reacties of delen. Bij het plaatsen van berichten moet je dus goed nadenken over de afbeelding en tekst: wat gaat zorgen voor interactie vanuit jouw doelgroep? Kies bijvoorbeeld voor een vraag of afbeelding die iets losmaakt of een bepaald statement inneemt.
- Live video´s of vlogs
Plaats video’s die een reactie losmaken en een conversatie starten. Dit kan bijvoorbeeld een livevideo zijn, met een training, webinar of een Q&A. Je kunt ook een video maken in de vorm van een vlog: geef een kijkje achter de schermen of bespreek een actueel en spraakmakend onderwerp! Onze tip: wees relevant en houd altijd je doelgroep voor ogen.
- Maak het persoonlijk met groepen
Facebookgroepen kunnen de ideale plek zijn om je blog te promoten, bij jouw doelgroep te laten belanden en zo meer bezoekers te creëren. Meld je als persoon aan voor Facebookgroepen die raakvlakken hebben met jouw vakgebied. Hier kom je waarschijnlijk mensen tegen die jij verder kunt helpen, maar die bijvoorbeeld ook geïnteresseerd zijn in jouw berichten.
Als je blogt, wil je natuurlijk dat deze gelezen worden, maar dat gaat niet vanzelf. Hoe interessant je stuk ook is: je moet het gaan promoten. Facebookgroepen bieden een ideaal platform om blogs van jouw website te delen. Wil je een nieuwe website laten maken in Nijmegen en deze voorzien van blogs? Wij denken graag met je mee!
Wat is het voordeel van zo’n Facebookgroep:
- Door lid te worden van groepen, kun je een nieuw netwerk aanboren.
- Je kunt netwerken met mensen uit jouw vakgebied en elkaar versterken door elkaars content te delen.
- Je hebt een nieuwe mogelijkheid om een connectie met jouw publiek aan te gaan.
- Je kunt je content promoten.
Er zijn duizenden groepen waaruit je kunt kiezen. Kijk waar jouw publiek zich bevindt en sluit je aan bij deze groepen.
Facebook is nog lang niet dood
En gaat het nu echt zo slecht met Facebook? Als we de koppen moeten geloven wel, maar als we de cijfers erop nalezen, valt het allemaal wel mee. Je hoeft dus niet achter elke nieuwe trend aan te rennen: kijk wat je nog uit je Facebook kunt halen!
Zorg in ieder geval dat je nog persoonlijker en nog doelgroepgerichter te werk gaat. Gebruik social media altijd met je doelgroep in het achterhoofd en plaats kwalitatieve berichten die waarmee je je onderscheid en die interactie losmaken.
Website laten maken Nijmegen
Een website laten maken in Nijmegen en deze combineren met een social mediacampagne is een goed idee voor een frisse online start! Als je een website wil laten maken in Nijmegen kunnen wij samen met jou bekijken wat voor webdesign en social media kanaal het beste bij jou past. Een website laten maken in Nijmegen betekent niet dat je je alleen op dit platform focust: het nodigt juist uit tot meerdere platformen en uitbreiding via diverse wegen! Als je een website laat maken in Nijmegen door Monkey Vision maken we alle online mogelijkheden behapbaar en denken we uitvoerig met je mee!