“U” is beleefd. “Je” is onbeleefd. In de kern is dit vaak hoe bij schrijfstijl het gebruik van de u- en jij-vorm wordt uitgelegd. Klopt dit? Eigenlijk niet. Het gebruik van u en jij is onderhevig aan vele factoren, zowel op jouw website als in gesprek!
Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan factoren zoals status, verbondenheid en formaliteit. Tegen iemand met een hogere status (zoals je baas) zul je eerder geneigd zijn u te zeggen. Wil je in een gesprek met iemand verbondenheid en gelijkheid uitdrukken, dan zul je eerder je zeggen. De formaliteit heeft betrekking tot het karakter van het gesprek: heeft het een serieuze toon, of is het wat losser?
En dan heb je nog te maken met een combinatie van al deze factoren die jou uiteindelijk doen bepalen of je iemand met je of u aanspreekt. Bovendien kan dit zelfs wisselen in een gesprek: je begint misschien met de u-vorm, maar vervolgt later met de jij-vorm. Dit kan op aanvraag van de aangesproken persoon, maar soms kan dit ook jouw eigen beslissing zijn omdat de toon van het gesprek is veranderd.
Je of u gebruiken ligt dus echt een stuk complexer dan alleen maar wel of niet beleefd zijn! Ga jij een website laten maken? Dan moet je erover nadenken hoe je jouw publiek gaat aanspreken. Een belangrijke beslissing, omdat je hier consequent in moet zijn: de vorm en schrijfstijl die je kiest ga je niet alleen in jouw website, maar ook in jouw social media, nieuwsbrieven en verdere communicatie toepassen.
We proberen je door middel van deze blog te helpen een keuze te maken tussen “jij” of “u”. Ga jij een website laten maken en wil je een consequente aanspreekvorm voor jouw publiek? Dan kun je op de volgende zaken letten:
- Wat is het doel van de communicatie op jouw website?
- Verplaats je in de doelgroep
- Verwar formeel taalgebruik niet met professioneel taalgebruik
Voor een website laten maken kun je terecht bij Monkey Vision! Ook als jij nog niet weet welke aanspreekvorm je gaat gebruiken, want wij denken hier graag met je over mee.
Table of Contents
Wat is het doel van de communicatie op jouw website?
Kiezen voor u of jij op jouw website is verwant aan het doel van jouw communicatie.
Wil jij vooral informeren? Dan is het gebruik van de u-vorm in jouw schrijfstijl helemaal prima. Wil jij bovenop het informeren ook verbondenheid creëren? Dan is het gebruik van de jij-vorm veel meer op zijn plek. Bij het gebruik van u creëer je meer afstand tot jouw websitebezoeker, terwijl je met jij meer op gelijke voet staat.
Denk dus goed na over jouw doel: wil je jouw bezoeker puur informeren, of moet zij zichzelf herkennen in jouw merk of zelfs een beetje verliefd gaan worden?
Verplaats je in de doelgroep voor een passende schrijfstijl
We hebben deze inmiddels al in meerdere blogs op je gegooid, maar het blijft zo belangrijk: verplaats je in jouw doelgroep!
Uit onderzoek van de seniorenorganisatie ANBO blijkt dat 78% van hun onderzoeksrespondenten vindt dat organisaties en instanties altijd de u-vorm moeten gebruiken in hun communicatie. Wanneer jouw bedrijf dus veel met deze doelgroep te maken heeft, is het zeer verstandig hier rekening mee te houden. Maar ook in andere situaties zou je de u-vorm kunnen gebruiken: ben jij bijvoorbeeld een opticien, hoorspecialist of verkoop jij luxe waren? Jouw doelgroep zal misschien ook meer gediend zijn van de u-vorm, zonder al te formeel te worden.
Hoe kom je er precies achter welke schrijfstijl past? Pas het zelf eens toe in gesprek of vraag ernaar! Voer gesprekken met jouw klanten en omgeving. Spreek je hen in dit gesprek aan met u of jij? En je kunt er natuurlijk letterlijk naar vragen: wat ervaren zij als een prettige aanspreekvorm?
In vele andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer je een jonge doelgroep hebt, kan het gebruik van de jij-vorm het meest logisch aanvoelen. Bij Monkey Vision gebruiken we bijvoorbeeld ook steevast “jij” in onze communicatie: dit past bij ons en onze doelgroep.
Verwar formeel taalgebruik niet met professioneel taalgebruik
Een andere reden waarom bedrijven soms voor de u-vorm lijken te kiezen, is omdat ze denken dat dit een professionelere schrijfstijl is. Verwar professioneel taalgebruik echter nooit met formeel taalgebruik.
Het gebruik van “je” maakt jouw bedrijf niet minder professioneel. Ga je heel losjes om met de rest van je taalgebruik, is je webdesign een bende en loopt je online communicatie niet lekker? Kijk, dat zijn zaken die je minder professioneel doen overkomen. Bij een website laten maken door Monkey Vision zorgen we dat al deze zaken helemaal in orde zijn en zorgen we dat jij professioneel overkomt.
Door taalfouten kun je natuurlijk ook onprofessioneel overkomen. Lees hier meer over in onze blog 4 online taalfouten: Is jouw tekst leesbaar voor Google?
U of jij? Website laten maken met passende schrijfstijl
Het gebruik van u of jij heeft dus niet alleen maar te maken met een beleefdheidsvorm. Jouw schrijfstijl is van vele factoren afhankelijk, waardoor je hier goed over na moet denken.
Dat een Bol.com of Ikea er bijvoorbeeld voor kiezen hun klanten steevast met jij aan te spreken, hoeft niet automatisch te betekenen dat jij dit ook moet doen. Zelfs een deel van hun klanten kan dit juist als storend ervaren. En het kan ook andersom zijn: misschien denk je dat het netter is om jouw klanten met u aan te spreken, maar blijkt na gesprek dat zij dit helemaal niet nodig vinden en het als afstandelijk ervaren. Dus… Doe onderzoek!
Heb je hulp nodig? Bij een website laten maken door Monkey Vision denken we niet alleen na over jouw webdesign, maar betrekken we de complete branding bij jouw website. En daar hoort communicatie ook bij. Interesse in een website laten maken? Laat het ons weten en start een project!