Ook in coronatijden is er aandacht voor marketing. Zeiden we ¨ook¨? We bedoelen natuurlijk ¨juist¨! Door de extreme veranderingen, zullen de creatieve geesten van ieder bedrijf moeten worden aangesproken. Want, hoe zorg je dat jouw klanten, ondanks de veranderingen, trouw blijven aan jouw product of dienst en het belang voor nu en/of later hiervan in blijven zien? Een website laten maken is een begin, maar daar stopt het natuurlijk niet.

Het verschilt natuurlijk per bedrijf en branche waar jouw mogelijkheden liggen. De nagelsalon doet er goed aan om nu vooral aandacht te besteden aan een goede klantenservice: houd goed contact met klanten, verzet afspraken en zorg dat klanten voor nagelproducten in de tussentijd bij jouw webshop terecht kunnen. Een websitebouwer kan juist flink met zijn online marketing en netwerkuitbreiding aan de slag: als bedrijven nu stil liggen, hebben ze misschien juist tijd om een nieuwe website te laten maken en aan een marketingstrategie te werken. Hier kun je dus zeker op inspelen!

Maar, er zijn natuurlijk do’s en don’ts als het gaat om marketing in coronatijden. Het is van groot belang rekening te houden met de zwaarte van de veranderingen. Veel mensen hebben het op het moment moeilijk vanwege ziekte- en sterfgevallen, maar ook door financiële problemen en het thuiszitten. Een schreeuwerige toon of ongepaste boodschap kan dan helemaal verkeerd vallen, waardoor je juist klanten kunt verliezen. Daarom is het verstandig alles met gepaste toon te benaderen.

Wil je meer weten over de marketing do’s en don’ts in coronatijden? Lees dan verder in deze blog! Wil jij een nieuwe website laten maken in Nijmegen? Neem dan contact op met webdesigner Monkey Vision!

Marketingstrategieën tijdens de lockdown

We lichten een aantal punten uit die volgens ons van belang zijn om over na te denken, met betrekking tot jouw marketingstrategie in deze tijd:

  1. Een actie met een goed doel? Speel eerlijk!
  2. Website laten maken
  3. Interactie online!
  4. Klantencontact: de mogelijkheden van goede klantenservice
  5. Sla een gepaste toon aan

1. Actie met een goed doel? Speel eerlijk!

Wil jij met jouw bedrijf een goed doel zoals het Rode Kruis helpen? Heb je een horeca-onderneming en wil je ruimte of eten beschikbaar stellen voor zorgmedewerkers die ver moeten reizen of de daklozencentra een handje helpen? Allemaal goede ideeën!

Ten eerste is het natuurlijk gewoon een heel mooi gebaar als je door middel van een actie een goed doel wil helpen. Ten tweede laat je hiermee aan jouw trouwe en potentiële klanten jouw behulpzame kant en de kracht achter jouw merkidentiteit zien; zij krijgen zo een goede indruk van jouw bedrijf, wat ook op de langere termijn een positieve werking kan hebben. Hier zit misschien een vleugje ¨Help us help you help yourself while also helping us” aan, maar uiteindelijk gaat het erom dat je je inzet voor een groter doel. Dat jouw goede daad zal blijven hangen, is een mooie bijkomstigheid.

Let dus wel op dat je echt onbaatzuchtig bent en er zo instaat dat je het goede doel centraal zet. Als je hier namelijk vooral zelf een slaatje uit wilt slaan en directe inkomsten wilt verkrijgen, kan dat heel verkeerd vallen bij jouw klanten en zal jouw bedrijf op de lange termijn nog meer komen te lijden.

2. Website laten maken Nijmegen

Je hebt het inmiddels misschien al vaker gelezen: ondanks het lastige parket waarin bedrijven nu komen te zitten, is dit de tijd bij uitstek om aan je online marketingstrategie te werken. En dat begint met een website laten maken.

Een website laten maken in deze tijd is in eerste instantie een uitstekende manier om jouw communicatie te stroomlijnen. Met een website toon je namelijk niet alleen jouw merkidentiteit, service en producten; een website is jouw tool tot communicatie met bestaande en nieuwe klanten. Houd met je website klanten op de hoogte van hoe jouw zaak de nieuwe maatregelen in acht brengt, leg contact, en zorg dat bestellingen en bezorgingen snel online geregeld kunnen worden. Digitale dienstverlening was al belangrijk, maar is nu nog veel belangrijker.

Wil jij een website laten maken in Nijmegen? Dat doen wij graag voor je! We denken met je mee over doelen die in deze tijd behaald kunnen worden en hoe je innovatief met problemen om kunt gaan. Bel ons gerust, leg je vraag aan ons voor en een website laten maken is binnen handbereik.

3. Interactie online!

We zeiden het al: een website is een ideaal platform om interactie met jouw klanten mogelijk te maken. Laat ze via jouw website weten hoe jij omgaat met de maatregelen en hoe ze jou het beste kunnen bereiken.

Daarnaast is social media natuurlijk ideaal voor interactie met jouw klanten. Breng ze in beweging door middel van een leuke deelactie: laat ze bijvoorbeeld een video maken die met jouw product of dienst te maken heeft en vraag ze deze naar je op te sturen. Hoe leuk als je straks meerdere video´s hebt en deze tot een mooie compilatie kan maken! Zo blijf je betrokken bij je klanten en zij bij jou.

4. Klantencontact: de mogelijkheden van goede klantenservice

De coronacrisis vraagt erom om creatief om te gaan met je klantenservice. Een mooie bijkomstigheid is dat je nu een solide klantenservice kunt neerzetten, die ook toekomstbestendig is en na de crisis kan aanhouden.

Als jij normaal gesproken alles zoveel mogelijk telefonisch laat afhandelen, kun je gaan merken dat de druk hierop te hoog wordt. Ook zul je gaan merken dat sommige gevallen inderdaad het beste telefonisch afgehandeld kunnen worden, maar sommige vragen ook prima via een chatservice hadden kunnen worden volbracht. Voor standaardvragen is dit bijvoorbeeld een goede oplossing.

Zorg dat jouw klanten worden verwezen naar een pagina met veelgestelde vragen, oftewel een FAQ-pagina. Als hun vraag hier niet bijstaat, kun je ze doorverwijzen naar jouw social media, chatfunctie of WhatsApp om de vraag aan iemand te stellen. Als het vervolgens via de chat niet lukt om eruit te komen, kun je ervoor kiezen om te bellen. Zo kun je wat druk wegnemen. Lees meer over communicatiemiddelen in onze blog: Online communicatie is belangrijker dan ooit.

Wil jij een website laten maken in Nijmegen met een FAQ-pagina? Hier helpen wij je bij! Neem contact op met Monkey Vision.

5. Sla een gepaste toon aan

Heb jij een toffe actie bedacht om geld op te halen voor een goed doel? Weet jij hoe je jouw merk in coronatijden onder de aandacht gaat brengen? Wil jij je klanten in beweging krijgen met een slimme reclame? Allemaal supergoed! Maar, let op je toon.

Vergeet niet bij het uiten van jouw boodschap dat we in een crisis zitten: voor sommige mensen is het enige leed dat ze op het moment binnen moeten blijven, maar er zijn ook veel mensen met financiële problemen, een benauwde thuissituatie of met ziekte- en/of sterfgevallen in de familie. Let daarom op dat je altijd in gepaste taal en met een kalme toon jouw boodschap verspreid.

Een schreeuwerige boodschap zal velen in het verkeerde keelgat schieten en is op het moment gewoon niet gewenst. Als je de laatste weken goed hebt opgelet, is je vast opgevallen dat ook de grotere merken dit op het moment doen: de hysterische stem van de Kruidvat- en Hemareclame is ineens heel kalm, en de alom bekende hamster-reclames van de Albert Heijn zien we ook niet meer. Neem hier een voorbeeld aan!

Website laten maken in Nijmegen

Onze supertip: een website laten maken in Nijmegen! Heb je de tijd en wil je een nieuwe marketingstrategie: the time is now. Zie je wel in dat dit het moment is, maar wil je ook op jouw financiële plaatje letten? Bij Monkey Vision maken we betaalbare websites al vanaf 495 euro. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Start een project!