Sinds een jaar is er veel ophef rondom het algoritme van onder andere Facebook en Instagram. Niet iedereen krijgt meer alles te zien en voordat de consument jouw aandacht heeft moet je eerst geld uitgeven aan advertenties. Dit heeft waarschijnlijk een enorm effect op jouw marketingstrategie. Momenteel moet je met andere organisaties vechten om de aandacht van de doelgroep.
Algoritme
Facebook heeft begin 2018 aangekondigd grote veranderingen door te voeren in de manier waarop het content laten zien wordt op de tijdlijn van gebruikers. Een algoritme bepaalt nu de manier waarop sociale media hun content tonen. Ligt mijn interesse bij spijkerbroeken? Dan is de kans groot dat een algoritme mij in de toekomst meer spijkerbroeken op mijn tijdlijn zal gaan laten zien.
Content
Het doel van Facebook is simpel: de beste content aan de meest relevante persoon laten zien. Daarom zal je als ondernemer moeten zorgen dat de content die je maakt goed is en aansluit bij de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Het goed om te weten waar jouw ideale websitebezoeker online aanwezig is en welke content zij daar graag tot zich nemen. Kies hoe vaak je content wilt publiceren en wat de ideale lengte is. Uit onderzoek van SerpIQ blijkt bijvoorbeeld dat hoe langer de content is, des te groter de kans dat deze hoog in de organische zoekresultaten zal terugkomen. Daarentegen moet je de content niet onnodig lang maken. Het is wel belangrijk om content relevant en sterk te maken. De doelgroep bepaalt uiteindelijk of de content goed of slecht is. Zodra jouw content veel door de doelgroep gelezen wordt, zal Facebook je hiervoor belonen. Wil je meer weten over het schrijven van de juiste content? Lees onze blog Succesvol Online – Content.
Inhakers en algoritme
Naast het creëren van goede content zijn er volgens Thijs Waardenburg en Komala Mazerant meer mogelijkheden om algoritme verslaan. Dit lichten ze toe in hun boek ‘Inhaken met social media in 60 minuten’. Dit kan volgens hun met ‘inhakers’. Inhakers zijn uitingen die snel inhaken op actuele gebeurtenissen, nieuws items of andere evenementen. Door in jouw content in te gaan op aan gebeurtenissen krijg je sneller publiciteit. Het blijkt dat inhakers meer engagement opleveren dan niet-inhakers. Ruim 17% van alle merkuitingen op social media is volgens onderzoek van Mazerant, Willemsen, Kamphuis & Van der Veen (2017) als inhaker te zien.
Snellere interactie
Door de opkomst van social media hebben we de mogelijkheid om enorm snel op nieuwe gebeurtenissen ye reageren. Social media zorgt er zelf voor dat goede inhakers snel veel gedeeld zullen worden. Door een duidelijke link met de actualiteit blijven inhakers beter hangen, zijn ze grappiger en sluiten ze bovendien beter aan op de belevingswereld van mensen. Op social media kunnen grappige inhakers snel viral gaan en dus snel honderden keren gedeeld worden. Dit betekend veel positieve en goedkope publiciteit voor je merk. Voorspelbare momenten, zoals Koningsdag, Pasen en de Olympische Spelen, zijn extra populair om op in te haken.
Effectieve inhaker
Hoe zorg je ervoor dat jouw inhaker zo effectief mogelijk is? Coosto deed onlangs onderzoek en heeft de kenmerken van een effectieve inhaker op een rijtje gezet:
-
Actualiteit
Let op dat als je inhaakt op een nieuwsfeit, het nieuws nog steeds relevant is als je erop inhaakt. Als de aandacht voor het nieuws al minder is geworden heeft het ook geen zin meer om hierop in te haken. Een goede timing is erg belangrijk bij een goede inhaker. Inhaken op momenten die je van tevoren kunt verwachten zoals evenementen of feestdagen zijn makkelijker.
-
Positiviteit
De bedoeling van een goede inhaker is om een postitief gevoel op te roepen. Met woordspeling kun je mensen verassen of laten lachen. Een goede inhaker is nooit zwaar of kritisch maar kiest juist de kant van het publiek.
-
Relevantie
Zorg ervoor dat de inhaker relevant is. Als er geen mogelijkheid is om ergens op in te haken omdat dit niet bij jou onderneming of doelgroep past, kun je beter helemaal niet inhaken. Kies een paar onderwerpen per kaar die bij je passen en zet daar vol op in.
-
Originaliteit
Dit is de moeilijkste eis voor een effectieve inhaker. Laat je creativiteit de vrije loop. Kijk rond bij de concurrenten voor wat inspiratie. Om je te onderscheiden van je concurenten moet je de inhaker een duidelijk tone-of-voice meegeven door op een originele manier de content te uiten.
-
Geen commerciële boodschap
Een product verkopen via een inhaker werkt niet, want mensen prikken hierdoor heen. Zie het als een deal: jij laat mensen lachen, zij geven jou het bereik waar jij op hoopt. Vermeld dus geen URL naar de webshop of een aanbieding.
Inhakers zijn een waardevolle toevoeging in jouw content strategie. Dus onderzoek de interesses van jouw doelgroep en verplaats je in ze. Haak zo snel mogelijk in op de actualiteit en probeer hier een originele draai aan te geven. Let ook goed op het tijdstip wanneer je de content post en ontdek hoe effectief jouw inhakers zullen zijn.
Heb je hulp nodig bij het creëren van de juiste content? Wij hebben hier veel ervaring mee. Neem contact met ons op en wij helpen je de juiste stappen te zetten.