We hebben in het in onze blogs al eerder gehad over Google Analytics. De websitestatistieken van Google Analytics zijn erg belangrijk om te gebruiken en leveren informatieve, kwantitatieve data. Echter geeft de tool niet duidelijk aan waar en wanneer de websitebezoekers zijn afgehaakt en nog belangrijker: waarom? Daarom is het belangrijk om het muisgedrag van jouw websitebezoekers te onderzoeken. En de perfecte manier om dat te doen is Hotjar.
Websitebezoekers analyseren
Als je jouw website wil blijven verbeteren zul je continu het gedrag van je website bezoekers moeten analyseren. Kunnen je websitebezoekers alles makkelijk vinden? Kunnen ze makkelijk met ons in contact komen? Vaak blijkt het dat websitebezoekers zich anders gedragen dan dat je van tevoren voorspeld had. Eerder in onze blog Succesvol Online – Tools begonnen we al over de tool Hotjar. Met deze tool kun je inzicht krijgen in bezoekersgedrag. Je kunt precies zien wat bezoekers doen op jouw pagina. Deze kwalitatieve informatie kun je als feedback gebruiken. We zullen in deze blog toelichten welke functies Hotjar heeft en hoe je deze kunt gebruiken.
Heatmaps
Heatmaps zijn een visuele weergave van waar bezoekers klikken, bewegen en scrollen. Hiermee kun je makkelijk zien welk deel van de website het meest interessant is voor bezoekers. Hier kun je op inspelen door op de plekken waar veel gekeken wordt belangrijke informatie, aanbiedingen of advertenties te plaatsen. Als je ziet dat websitebezoekers veel klikken op plekken waar volgens jou geen belangrijke informatie staat kun je je afvragen waarom ze daar klikken. Is er misschien iets onduidelijk of is de plaats van een belangrijke link niet goed?
Ook kun je links die je wellicht nog niet had ingesteld aanpassen. Klikken bezoekers misschien op een plaatje dat nog niet klikbaar is gemaakt? Hierdoor zouden ze sneller afgeleid kunnen zijn en de pagina sneller verlaten. Verdiep je dus goed in de links op je pagina. Analyseer ook hoe ze een formulier invullen. Is alles duidelijk of zul je het formulier aan moeten passen?
Recordings
Met de Recordings functie van Hotjar ga je nog een stapje verder. Je ziet nu niet alleen de muisklikken of -bewegingen van de bezoeker, maar nu wordt de hele sessie opgenomen. Zo zie je het precieze gedrag en navigatie van de websitebezoeker. Je krijgt nu op een eenvoudige manier feedback over de sterke en zwakke punten van jouw website. Het is wel belangrijk dat je pas conclusies trekt na meerdere Recordings.
Funnels
Met de Funnels functie kun je bekijken hoeveel bezoekers bij een bepaalde pagina afhaken. Wanneer je een actie op je website hebt die uit meerdere stappen bestaat, oftewel een funnel, dan kun je deze stappen analyseren in een trechterweergave. Denk aan een aankoop in een webshop of een aanmeldproces dat bestaat uit meerdere stappen. Door elke stap in de trechterweergave te analyseren kun je duidelijk zien bij welke stap de meeste afhakers zijn. Deze informatie kun je gebruiken om de stappen te verbeteren.
Forms
Op veel websites vormen formulieren belangrijke conversiedoelen. Daar moet de actie plaatsvinden. In de praktijk zijn contactformulieren toch nog te lang of gebruiksonvriendelijk. Je kunt met de functie Forms zien hoeveel bezoekers een bepaald formulier invullen. Naast het percentage kun je ook zien hoelang bezoekers hierover doen. Ook kun je zien bij welk veld ze het formulier verlaten. Gebruik deze bruikbare informatie om je contactformulier aan te passen waardoor het geen conversiekiller meer is.
Polls
Hotjar biedt een mogelijkheid aan waarbij bezoekers via een knop gelijk feedback kunnen geven. Met de Polls functie kun je jouw bezoekers op een laagdrempelige en effectieve manier vragen om hun feedback en mening. Deze mening is uiteraard weer erg waardevol.
Je kunt zelf instellen op welk device je de Poll wil laten verschijnen en op welk moment. De Poll zal dan opkomen als een pop-up. Deze simpele en snelle manier om informatie te verkrijgen zal de websitebezoeker minder snel vermoeien dan een lange vragenlijst.
Surveys
Als je met de Poll functie niet genoeg informatie krijgt, kun je ook kiezen voor de Survey functie. Met de Surveys functie kun je niet alleen via je website, maar via vrijwel elke manier gebruikers een vragenlijst laten invullen. Een korte enquête waarbij je de bezoeker meer dan één vraag kunt stellen. De bezoekers kunnen op specifieke pagina’s door middel van een pop-up een melding krijgen. Ook met deze fucntie kun je bepalen op welk moment de pop-up verschijnt.
Recruiters
Met de Recruiters functie kun je bezoekers vragen om hulp met het optimaliseren van jouw website. Het verschil tussen de Poll en Recruiters functie is dat bezoekers hier gegevens kunnen achterlaten. Kies een uitnodigende titel en een tekst die de bezoeker zal trekken.
Over het algemeen zijn er meer tools als Hotjar die nog meer mogelijkheden hebben. Echter zijn er geen aanbieders die voor een relatief lage prijs zeven analyse- en feedbacktools op de markt hebben gebracht. Test Hotjar eerst met een basisaccount om vervolgens de mogelijkheden van een Business- en Pro-account te bekijken. De tool is erg gebruiksvriendelijk en makkelijk te installeren. Heb je toch hulp nodig? Wij hebben veel ervaring met het installeren van Hotjar en het analyseren van gegevens. Neem contact met ons op!