Skip to main content

Nu de basis van jouw nieuwe website helemaal naar wens is en online staat, komt misschien nog wel het moeilijkste deel: content creëren. Jouw website moet gevuld worden met teksten en foto’s. De websitebouwer kan je helaas niet helpen met het toevoegen van inhoudelijke content over jouw bedrijf. Het is ten slotte jouw bedrijf, jij kunt het beste verwoorden waar het bedrijf voor staat en wat de missie is. Hoe zorg je er nou voor dat de content die je maakt kwaliteit heeft en relevant is? Het is enorm belangrijk dat jouw content de websitebezoeker echt helpt. Maak het persoonlijk en relevant. Zoek eventueel een websitebouwer die je kan helpen met zowel de website, als de content. Monkey Vision kan de content optimaliseren voor SEO en conversies, en grammaticaal tiptop in orde maken.

Doel(groep)

Het is belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Ontdek het publiek waar je de content voor moet schrijven. Voor kinderen schrijf je natuurlijk met een andere tone-of-voice dan voor de ouderen in onze samenleving. Weet hoe je jouw doelgroep aan moet en wil spreken en gebruik dat in de content creatie. Kijk vervolgens naar de plek waar je deze content plaatst. Zit jouw doelgroep veel op social media? Zorg dan dat je daar zichtbaar bent. Leest jouw doelgroep nog elke dag de krant? Dan is dat wellicht de plek om jouw merk onder de aandacht te brengen. Succesvol zijn online wil namelijk niet zeggen dat je alleen maar online content plaatst. Je kunt jouw doelgroep ook via offline kanalen naar jouw website lokken. Zolang je maar weet waar deze te vinden is.

Wanneer je jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt is de volgende stap om het doel helder te hebben. Informeren vraagt om andere content dan dat verkopen doet. Voor SEO zal dat doel meer richting informeren gaan, omdat daar veel relevante tekst bij past en je websitebezoekers daarmee helpt. En dat is nou precies waar Google, en jij dus ook, blij van wordt! Als conversie of verkopen het doel van de content is, dan ga je voor ‘straight to the point’ en duidelijk aanspoor tot actie. Wat natuurlijk weer andere content met zich meebrengt.

Contentlengte en -types

Het is goed om te weten waar jouw ideale websitebezoeker online aanwezig is en welke content zij daar graag zien. Welke social media kanalen gebruiken ze of welke nieuwsplatforms lezen ze? Zo kom je er ook achter welke content types je het beste kunt inzetten.
Kies hoe vaak je content wilt publiceren en wat de ideale lengte is. Uit onderzoek van SerpIQ blijkt bijvoorbeeld dat hoe langer de content is, des te groter de kans dat deze hoog in de organische zoekresultaten zal terugkomen. Daarentegen moet je de content niet onnodig lang maken. Het is wel belangrijk om content relevant en sterk te maken. Daarnaast gaat Google steeds meer kijken naar hoe jouw website, en de daarbij behorende content, ten opzichte van je bezoeker is ingericht en bepaald. Schrijf daarom je teksten niet alleen voor Google maar ook voor je bezoeker. De bezoeker is uiteindelijk de persoon die je wilt bereiken.

Creatie

Als je jouw doelstellingen en doelgroep in kaart hebt gebracht, moet je op zoek naar relevante onderwerpen. Zoek uit welke vragen je regelmatig tegenkomt en wat er leeft onder je doelgroep. Als je antwoord kunt geven op deze vragen, heb je waardevolle content te pakken. Maar ook evenementen die op de planning staan en speel in op actueel nieuws uit de markt. Denk ook aan quotes, onderzoeken en verhalen.
Maak een content kalender om houvast en continuïteit te creëren. Hier kun je onder andere alle onderwerpen, publicatiedata, auteurs en content types in verwerken.

Aan de slag

Hoe ga je aan de slag? Schrijf eerst een conceptversie van je artikel. Laat het een dag liggen om met een nieuwe blik de inhoud te optimaliseren. Wij adviseren om de tekst daarna door te laten lezen, of zelfs herschrijven, door een expert. Schrijf een introductie en een conclusie. Plaats er een call-to-action bij en verzin een pakkende kop. En tussenkopjes natuurlijk! Veel mensen scannen een artikel eerst voor ze bepalen of ze het gaan lezen. Tussenkopjes, bulletpoints, kaders en andere dingen die afwijken van de reguliere tekst, helpen de lezer daarbij.
Maak korte en bondige zinnen, en gebruik niet meer dan 15 woorden per zin. Schrijf je teksten zo dat je de bezoeker aanmoedigt om iets te doen. Aansluitend bij jouw doelstellingen natuurlijk. Wil je de content op jouw website onderhanden nemen of nieuwe content maken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!