Skip to main content
How ToSEOThe Monkey BlogTipsWebdesign

13 website tips om online uit te blinken!

By 17 april 2020november 3rd, 2022No Comments

Monkey Vision - website tips

Dit is de tijd bij uitstek om alles uit je website te halen! Communicatie, service en verkoop zal ten tijde van de coronacrisis en de 1,5 meter-maatschappij nóg meer online plaats gaan vinden. Wellicht dat je van ons wel wat website tips kunt gebruiken.

Jouw website moet nu en straks optimaal functioneren en van de juiste tools worden voorzien om jouw klandizie te behouden en mogelijk uit te breiden. Waar moet je op letten? Wij geven je in deze blog een aantal website tips die je meteen kunt uitvoeren of als checklist kan nalopen om te controleren of jij al goed bezig bent.

Gaat het je duizelen bij woorden zoals SEO, conversie optimalisatie of user experience design? Of, kom je erachter dat jouw website niet voldoet voor deze tijd en wil je een nieuwe website laten maken? Wij nemen het voor je uit handen! Nijmeegs webdesignbureau Monkey Vision kijkt wat jouw doelen zijn en hoe die behaald kunnen worden met een nieuw webdesign en bijkomende tools. Nog geen website? Dan beginnen we from scratch en zitten we graag met je om tafel.

Blinkt jouw website online al uit?

Als MKB´er of ZZP´er had je voor de coronacrisis waarschijnlijk al het doel om de grote bedrijven de baas te worden en te blijven. Dit is eigenlijk onveranderd: het is en blijft moeilijk om met jouw website of webshop de concurrentie aan te gaan met de grote jongens. Toch zijn er ook veel mogelijkheden, juist als MKB´er of ZZP´er!

Het is de kunst om dat waar jouw bedrijf in uitblinkt goed uit de verf te laten komen op jouw website en/of in jouw webshop. Sta jij bekend om jouw persoonlijke service, maar is dit lastig geworden door de nieuwe ontwikkelingen? Zorg dan voor een gedegen online service. Sta jij bekend om jouw unieke op maat producten?

Zet ze dan op excellente wijze in the picture op jouw website of webshop. Jouw bedrijf, dienst en/of product is uniek en persoonlijk en dat ga je online laten zien!

Lucky 13! Onze 13 website tips

Wil je een website waarin jouw merk en persoonlijke touch mooi naar voren komt? Monkey Vision helpt je graag! Wil je liever eerst zelf een check doen, voordat je een website laat maken? Lees de onderstaande website tips om het beste uit je website te halen en check waar jij nog aan kan werken. Onze lucky 13 website tips zijn:

  1. Vertaal jouw kracht en persoonlijkheid naar het www.
  2. Hoe komen mensen op jouw pagina en hoe bewegen ze? Speel erop in.
  3. Content: wat willen jouw bezoekers zien?
  4. Maak jij goed gebruik van Google Tools?
  5. Trending! Gebruik trends in SEO.
  6. Zitten er gaten in jouw customer journey?
  7. Persoonlijke service kan ook online.
  8. Social en de juiste platforms.
  9. Optimaliseer je teksten.
  10. Zet jouw Google Mijn Bedrijf op.
  11. Zet een FAQ op je site.
  12. Zet de gebruiker centraal in tekst en design.
  13. Vallen en opstaan!

1. Vertaal jouw kracht en persoonlijkheid naar het www

Waar zit de kracht van jouw bedrijf? Ligt jouw kracht bij een optimale service, op maat werkzaamheden, persoonlijke benadering, producten van kwaliteit of al het voorgenoemde? Zorg dan dat dit goed naar voren komt op jouw website en verkoop jouw verhaal aan de bezoeker in de vorm van storytelling.

Door jouw identiteit goed naar voren te laten komen, presenteer je je online als een echt merk. Die identiteit bepalen kan even zoeken zijn, want er zijn veel vragen die beantwoord moeten worden.

Wij helpen bedrijven regelmatig met het bepalen van hun merkidentiteit en integreren dit in je website. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en of dit ook voor jou een oplossing is? Neem contact met ons op.

2. Hoe komen mensen op jouw pagina en hoe bewegen ze? Speel erop in.

Kijk door middel van tools hoe mensen op jouw website komen, op welke pagina ze landen en hoe zij zich door de website bewegen. Als je deze informatie hebt, kun je hierop inspelen door jouw SEO en gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.

Denk goed na over de intentie die bezoekers op jouw website hebben en wat ze willen kopen.

3. Content: wat willen jouw bezoekers zien?

Content is king. Bedenk goed wat jouw bezoekers zouden willen zien: waar hebben zij behoefte aan naast goede foto´s en bijvoorbeeld een heldere producttekst? Denk bijvoorbeeld na over het gebruik van video (in de vorm van een tutorial), blogs of infographics.

Als je eenmaal weet welke content je wilt inzetten, zul je ook moeten nadenken over de kanalen waar je dit gaat verspreiden. Naast je website kun je het bijvoorbeeld verspreiden door middel van e-mail of social media.

4. Maak jij goed gebruik van Google Tools?

Google heeft superhandige tools om jouw bezoekers te analyseren en jouw bedrijf online te laten adverteren. Maak jij hier al gebruik van of vind je dit lastig?

Als je jouw website laat maken door Monkey Vision maken we gebruik van de juiste Google Tools en andere tools om jouw bezoekers in kaart te brengen en jouw bedrijf op de kaart te zetten.

5. Trending! Gebruik trends in SEO

Houd de trending zoekwoorden in de gaten en speel hierop in. Komt er een speciale tijd aan (feestdagen) of merk je dat mensen meer zoeken op aanbiedingen, plaats dan bijpassende zoekwoorden in je teksten.

Denk bijvoorbeeld aan ¨black friday¨ of ¨zomersale¨.

Monkey Vision - trends in seo

Speel jij in op Google trends?

6. Zitten er gaten in jouw customer journey?

Als jij je customer journey in kaart kan brengen, kun je ook zien waar er gaten vallen. Zie je dat klanten snel van een bepaalde pagina weggaan, of hun koop wel beginnen maar bij het bestelformulier weer weggaan? Dan zitten er gaten in je customer journey. Onderzoek waar het mis gaat en los dit meteen op. Misschien is er een persoonlijke toon nodig, betere verzendopties, een uitgebreidere detailpagina voor producten, enz. Dit is cruciaal voor je conversie, dus onderzoek het goed!

Zorg er ook zeker voor dat de customer journey helder en transparant is en verras je klanten niet te laat met bepalende informatie (zoals bijkomende kosten). Wil je weten hoe je dit zo goed mogelijk en met een positieve toon op jouw website kan zetten? Als je een website laat maken door ons webdesignbureau, denken wij hierover met je mee.

7. Persoonlijke service kan ook online

Vind je het lastig jouw persoonlijke service online te vertalen? Het is mogelijk! Spreek jouw klanten persoonlijk aan, zorg voor een toegankelijke webservice of maak het mogelijk voor klanten een persoonlijk account aan te maken.

Meer weten over een persoonlijke service online? Lees onze blog Online communicatie is belangrijker dan ooit

8. Social en de juiste platforms

Zorg dat jouw bedrijf en haar nieuwtjes op de juiste platforms aanwezig zijn. Social media zoals Facebook, Instagram en Twitter zijn bijvoorbeeld uitstekende sociale platforms voor verspreiding van diverse content. Deel hier jouw nieuwe blog, mooie foto of handige tutorial en zorg dat jouw volgers up-to-date zijn en betrokken blijven bij jouw bedrijf.

Meer weten over hoe je jouw klanten betrokken laat voelen bij jouw bedrijf? Lees onze blog Customer engagement: hoe betrek je jouw klanten bij je bedrijf?

9. Optimaliseer je teksten

Optimaliseer je teksten op basis van een zoekwoordenonderzoek. Kies vanuit je onderzoek relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume en kijk hoe je deze zo goed mogelijk verwerkt in jouw content.

Denk hierbij ook aan stemgestuurde zoekwoorden (voice search) en zorg dat jouw teksten ook hiervoor zijn geoptimaliseerd. Dit betekent dat je meer in gespreksvorm gaat schrijven. Zoektermen zijn dan vaker vragend, langer (longtail) en geografisch (lokaal).

10. Zet jouw Google Mijn Bedrijf op

We hadden het al over de diverse Google Tools die je zeker moet gebruiken om jouw website te optimaliseren en jouw bedrijf op de kaart te zetten. Een tool die we willen uitlichten is Google Mijn Bedrijf.

Hier zet je jouw locatie, producten, openingstijden en alle belangrijke informatie op. Als klanten jouw bedrijf zoeken, krijgen ze deze informatie meteen te zien. Overigens kunnen tevreden klanten hier ook een review achterlaten: goed voor jouw vindbaarheid en betrouwbaarheid!

monkey vision google mijn bedrijf

Google mijn bedrijf van Monkey Vision

11. Zet een FAQ op je site

Wil je jouw klantenservice een beetje ontzien, de druk hier verlichten en klanten zo snel mogelijk helpen bij hun vragen? Dan is een FAQ op jouw website zeker van belang. FAQ staat voor Frequently Asked Questions.

Op deze pagina zet je vragen die vaak gesteld worden door klanten en het antwoord erop. Als je bezoekers eerst naar deze pagina verwijst, is er een grote kans dat zij hun antwoord hier vinden en jouw klantenservice niet overbelast raakt.

faq monkey vision

De FAQ van Monkey Vision

12. Zet de gebruiker centraal in tekst en design

Zorg dat jouw website en de teksten echt gericht zijn op de bezoeker. Spreek hem/haar als 1 persoon aan en vertel een verhaal. Zorg dat jouw verhaal begrijpelijk en herkenbaar is en de gebruiker zich echt aangesproken voelt. Daarnaast zorg je met jouw tekst voor helderheid: toon heldere koppen en knoppen, zodat de gebruiker weet welke informatie hij waar kan vinden.

Nu we het toch hebben over knoppen, kunnen we meteen een mooi bruggetje maken naar design. De gebruiker staat namelijk ook centraal in jouw design. Houd het helder, zoveel mogelijk minimalistisch en gebruiksvriendelijk. Jij wilt namelijk dat de gebruiker zijn aandacht erbij houdt en niet teveel wordt afgeleid. Zo´n gebruiksvriendelijk design noemen we ook wel een UX webdesign. Een goed design moet logisch en eenvoudig zijn, maar wel gecombineerd met jouw merkidentiteit.

Weten hoe je dit aanpakt? Lees bijvoorbeeld onze blog over UX design: Onmisbaar! Heb jij een UX webdesign? Wordt het je nu al teveel? Wij denken na over jouw UX design en maken een website die gebruiksvriendelijk is en jouw merkidentiteit uitstraalt.

13. Vallen en opstaan!

De laatste van onze website tips is misschien wel de belangrijkste: vallen en weer opstaan. Ga er niet vanuit dat je in één keer de juiste oplossingen gaat vinden en deze in één keer gaan werken. Het is steeds een kwestie van uitproberen en kijken wat het doet. Maar juist door dit vallen en opstaan, zul je gaan leren wat wel en niet werkt en kun je jouw website optimaal voor je laten werken.

Monkey Vision

Hopelijk heb je iets aan onze website tips gehad! Wil jij liever vallen en opstaan met een vriendelijk vangnet? Monkey Vision staat je bij.

Wij denken met je mee over hoe jouw beoogde doelen behaald kunnen worden en jouw offline krachten online het beste uit de verf komen. Interesse? Start een project!