Stel je voor, het is erg heet, dus je wilt graag een airco kopen. Wat is het eerste wat je doet? Je gaat op internet op zoek, vaak via Google. Bekijk het nu eens vanaf de andere kant. Je wilt een airco verkopen, maar hoe zorg je er voor dat iemand jouw airco vind? Juist, een goede SEO tekst. Ik ga jou mijn geheimen vertellen om een goede SEO tekst te schrijven.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Wanneer jij iets opzoekt via Google, maakt Google gebruik van allerlei algoritmes om zo het meest geschikte antwoord te geven. Wanneer de Zoekmachine optimalisatie goed wordt toegepast op een tekst speelt deze in op de algoritmes van Google. Hierdoor krijgt de pagina een hogere “score”. Is je “score” hoog? Dan laat Google je pagina eerder zien dan wanneer deze laag is.

Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

We hebben zojuist besproken wat SEO is en waarom een goede SEO tekst zo belangrijk is. Maar nu is natuurlijk de vraag, hoe schrijf je dan een goede tekst? Waar moet je rekening mee houden en zijn er bepaalde trucjes?

Kies je doelgroep.

Wanneer je een tekst schrijft, welke tekst dan ook, is het belangrijk dat je jouw doelgroep helder in beeld hebt. Je doelgroep bepaald je woordkeuze, de opbouw van je tekst, de lengte, en zelfs op welk zoekwoord je je moet focussen. Houd dus goed rekening met je doelgroep. Je SEO tekst is namelijk niet alleen voor een zoekmachine, maar ook voor de mensen die jouw tekst gaan lezen! Zorg dat je tekst aantrekkelijk is!

Beperk jezelf.

Wanneer je een product of dienst probeert te promoten ben je hier vaak erg enthousiast over Dit is natuurlijk super belangrijk , maar dit zorgt er vaak voor dat je graag alles tegelijk wilt vertellen. Wanneer je een goede SEO tekst wilt schrijven is het belangrijk je te focussen op één aspect van je product of dienst. Hierdoor zorg je dat mensen die een specifieke zoekterm invoeren een grotere kans hebben jouw pagina te vinden. Maak dus veel pagina’s met beperkte informatie in plaats van één pagina met alle  informatie.

Ga dieper in op je onderwerp.

Waar ik zojuist heb verteld dat je jezelf moet beperken, moet je je nu verdiepen in het onderwerp. Verzamel alle interessante en belangrijke dingen over je onderwerp. Wanneer je alle informatie gevonden denkt te hebben vraag je jezelf af, Wat is relevant voor mijn publiek ?  Zorg ervoor dat je niet te veel en niet te weinig verteld. Balans is belangrijk.

Houd het kort. 

We hebben onze doelgroep gekozen, we hebben ons onderwerp helder in kaart en weten wat we willen vertellen. Nu is de vraag, hoe? Wanneer je publiek jouw tekst leest is het belangrijk dat dit soepel verloopt. Zorg er dus voor dat je tekst gemakkelijk te lezen is. Hoe doe je dit? Vermijd moeilijke woorden en lange zinnen. Het is niet erg om van 1 lange zin twee korte te maken.

De lezer vasthouden.

Je hebt je tekst geschreven, je SEO score is goed. Je hebt je gefocust op het schrijven van korte, leesbare zinnen. Maar toch krijgt je pagina niet de aandacht die je zou willen. Dit kan komen doordat je tekst als saai of eentonig wordt gezien. Zorg ervoor dat je de lezer vasthoudt. Stel vragen. Gebruik pakkende titels. Zorg ervoor dat je niet zomaar informatie neerschrijft, maar probeer er een verhaal van te maken. Gebruik voorbeelden dat jouw publiek aanspreekt / herkent. Ook kan het helpen om ervoor te zorgen dat jouw tekst / pagina zich onderscheid van andere pagina’s door unieke content te gebruiken. Stel jezelf hierbij de vraag, waarom is mijn pagina beter dan dat van een ander? En tot slot, beeld je in dat jij jouw publiek bent. Wat zou jij zelf vinden?

Klaar is Kees, toch?

Je hebt je tekst geschreven, klaar is Kees. Toch? Nog niet helemaal. Zorg ervoor dat je je tekst nog een keer nakijkt. Zelf raad ik het af om dit direct na het schrijven te doen. Persoonlijk wacht ik altijd minstens een paar uur en soms zelfs een paar dagen. Zo kijk je met een frisse blik naar je tekst en vind je altijd zinnen die net wat anders geformuleerd kunnen worden. Misschien krijg je zo zelfs die geniale ingeving om jouw tekst nodig heeft!

Dus? Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

We hebben besproken wat nodig is om een goede SEO tekst te schrijven, én wat SEO is. Ik zal alles nog een keer kort samenvatten. Allereerst hebben we besproken dat SEO staat voor Search Engine Optimalisatie.  Bij SEO spelen wij in op de algoritmes van Google. Vervolgens besproken we wat te  doen voordat we beginnen met schrijven. Geef jezelf heldere kaders. Wat zijn mijn doelgroepen, en wat is mijn onderwerp? Waarover wil ik eigenlijk praten? Vervolgens heb ik jullie mijn geheimen verteld over het schrijven. Houd je tekst kort en krachtig, maar zorg dat het een geheel is. Houd je lezer geïnteresseerd! Tot slot heb ik jullie een aantal tips gegeven wat je kan doen na het schrijven van je tekst. Leef je in in je lezer en kijk later nog een keer naar je tekst. Vergeet niet, het schrijven van een goede tekst is SE-O-zo-belangrijk!

Leave a Reply