Online marketing kan ervoor zorgen dat jij meer potentiële klanten op jouw website krijgt. Dit is echter pas een klein deel van het uiteindelijke doel. Je wilt namelijk dat een potentiële klant verandert in een betalende klant, maar dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Om ervoor te zorgen dat jouw website bezoekers zolang mogelijk op de website blijven, zal je goed moeten nadenken over het webdesign.
Webdesign zorgt ervoor dat een bezoeker zoveel mogelijk waarde uit jouw website haalt. Onze collega Mark is bij Monkey Vision dé specialist op het gebied van webdesign en vertelt je in deze blog waar je op moet letten. Wil jij meer betalende klanten? Lees dan snel verder voor de 10 tips van collega Mark.
1. Maak een kleurenpalet
Om meer naamsbekendheid te krijgen, is het belangrijk dat je nadenkt over een herkenbare huisstijl. Begin door een kleurenpalet te ontwikkelen die bij jouw bedrijf en huisstijl past. Meestal bestaat een pallet uit 1 primaire kleur en 1 accent kleur. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een blauwe huisstijl met een oranje accent kleur voor jouw call-to-action knoppen. Voor een duidelijk en effectief design moet ervoor gezorgd worden dat je ten alle tijde vast blijft houden aan hetzelfde kleurenpalet.
2. Call-to-actions
Call-to-actions zijn uitingen waarbij je een website bezoeker motiveert om een actie te ondernemen. Bijvoorbeeld het aanschaffen van een product of het aanvragen van een offerte. Het is belangrijk dat je één kleur kiest voor je call-to-actions knoppen. Dit zorgt voor namelijk voor meer structuur in jouw webdesign.
3. Mobile first
Het is geen verrassing meer dat we blijven benadrukken hoe belangrijk het is om je te focussen op de mobiele gebruikers. Dit is niet alleen prettig voor een website bezoeker, maar het is ook een eis vanuit Google om goed te scoren op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Zorg er daarom voor dat je bij het ontwikkelen van een website eerst aan de mobiele gebruikers denkt. Zodra de website geoptimaliseerd is voor een mobiele telefoon, kan je beginnen met het optimaliseren van de website voor desktops.
4. Keuzes voor de bezoeker
Minimaliseer het aantal keuzes die de website bezoeker heeft. Te veel opties op een website leidt namelijk af en zorgt voor minder conversies. Het uitgangspunt van Monkey Vision is ‘Less = More’. Hoe minder afleiding, hoe beter dit is voor de website. Dit kan zorgen voor meer contactmomenten met klanten, meer offerte aanvragen of meer verkopen. Genoeg redenen dus om geen navigatiemenu te gebruiken met 12 verschillende keuzemogelijkheden.
5. De juiste afbeeldingen
Kies de juiste afbeeldingen voor de website. Het is belangrijk dat er afbeeldingen worden gebruikt die de juiste sfeer oproepen. Persoonlijke afbeeldingen waar mensen op te zien zijn, werken altijd erg goed. Een leuke en praktische truc is bijvoorbeeld een persoon die naar de call-to-action knop kijkt. Dit heeft bijna altijd wel een positieve invloed op de conversie.
6. Consistentie voor effectief webdesign
Bepaal van te voren de richtlijnen binnen het design. Kies er bijvoorbeeld voor om de ruimte tussen elementen over de gehele website hetzelfde te houden. Gebruik bovendien overal dezelfde opbouw van fonts en kleuren. Op deze manier krijg je consistentie in jouw website. Dit zorgt voor een prettige gebruikerservaring voor de website bezoekers.
7. Denk vanuit de website bezoeker
Marketing draait om het afstemmen van jouw product of dienst op dé ideale klant. Bij online marketing is dat niet anders. Houdt hier ook rekening mee bij het ontwikkelen van jouw website. Behoren ouderen tot jouw doelgroep? Dan is het verstandig om lettertype 18 te gebruiken. Is de doelgroep jonger dan 30, dan is het verstandiger om de website visueel te maken met afbeeldingen en video’s.
8. Meten = weten
Binnen online marketing is het ook belangrijk om te experimenten en om veel te testen. Op die manier kan je jouw website steeds verder verbeteren. Door het meten van data kan achterhaald worden hoe de website verbeterd kan worden. Dit kan met tools zoals ‘’Hotjar’’. Met deze tool kom je erachter of het design effectief is, oftewel meten is weten!
9. Scrollen > Klikken
Bezoekers zijn meer geneigd om door te lezen, wanneer zij enkel hoeven te scrollen. Als belangrijke content verborgen staat achter een link of een knop, dan is de kans groot dat de website bezoeker de tekst nooit leest. Zorg er dus voor dat de informatie die op jouw website staat, toegankelijk is door een site te ontwerpen waarbij je moet scrollen.
10. Social Proof
Het wordt steeds belangrijker om op de website enige vorm van “social proof” terug te zien. Dit houdt in dat het belangrijk is om gebruik te maken van ervaringen of beoordeling van andere bezoekers. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een badge te plaatsen met daarop de beoordeling van jouw producten en/of diensten. Potentiële klanten zullen namelijk bijna altijd eerst op zoek gaan naar ervaringen van mensen die al eens zaken met je hebben gedaan.
Wanneer je een website ontwikkelt en deze 10 tips mee neemt, dan is de kans vele malen groter dat het een effectieve website wordt. Mocht je meer advies willen over webdesign, neem dan contact op met onze webdesign specialist Mark.