Waarom Social media? Ten eerste is ‘social networking’ de nummer 1 activiteit op het internet. Je doet er dus goed aan om hier gebruik van te maken, vooral als ondernemer! Gebruik social media voor: een groter bereik, om nieuws en updates mee te verspreiden, voor interactie met je klanten, voor feedback, voor nieuwe relaties, voor onderhoud van bestaande te onderhouden en voor campagnes.
De mogelijkheden om je bedrijfsvoering te verbeteren lijken eindeloos, tevens bieden de meeste social media applicaties directe communicatie met je klanten. De applicaties alarmeren de gebruiker namelijk door: ‘notificaties, berichten en tags’, oftewel je hebt een directe link met jouw klant.
Oke, dus welk kanaal zet ik in?
Er kan een verschil gemaakt worden tussen social websites die de nadruk leggen op de profielen van gebruikers en sociale websites die de nadruk leggen op visueel.
Nadruk op gebruiksprofielen
Sociale websites als Google +, Facebook, Twitter en LinkedIn leggen de nadruk op gebruiksprofielen. Als ondernemer kun je deze sociale websites het beste gebruiken om jouw services te promoten. Gebruik Google + voor jouw identiteit, Facebook voor je sociale netwerk, Twitter voor nieuws berichten en LinkedIn voor zakelijke connecties.
Nadruk op visueel
Pinterest, Instagram, Youtube en Vine leggen de nadruk op visueel. Deze sociale websites benadrukken dus media zoals afbeeldingen en video’s. Gebruik deze sociale websites om jouw producten te promoten. Heb je bijvoorbeeld een eigen webshop dan zijn deze sociale media ideaal!
Toekomst
De afgelopen jaren hebben we sociale media zien komen en gaan. Het is een dynamisch proces, echter zijn er een paar die er tussen uitspringen. Tip: hou Google + de gaten. Onder bedrijven medium groeit op dit moment enorm hard. Wat verklaard kan worden aangezien bedrijven profiteren in hun zoek resultaten als ze een Google + account hebben. Ga je dus hier niet in mee dan zullen concurrenten eerder gevonden worden in Google.
Dus hoe ga je te werk?
Definieer eerst je doelgroep en maak vervolgens een plan. Wees niet bang om jezelf te verbinden met andere merken of services. Misschien krijg je zelfs een connectie terug! Vervolgens, wat zeer veel bedrijven vergeten, consistentie is key! Ga niet één dag al het werk doen en vervolgens een paar maanden niks. Probeer 2 a 3 keer per week wat te posten. Loop je ergens vast? Kijk eens wat je concurrentie doet en leer hiervan. Tenslotte meet je succes en rapporteer. Leer van het proces.