Hoe kies je een webdesignbureau? 7 tips!

Wil je een nieuwe website laten maken voor jouw bedrijf? Dan ben je zeer waarschijnlijk op zoek een webdesignbureau! Aan de start van jouw zoektocht typ je hoopvol in de Google-zoekbalk: ¨website laten maken Nijmegen¨. Ga je zo het topbureau in Nijmegen vinden dat bij jou en jouw online doelen past? Het zal je gauw opvallen dat er erg veel keuze is. Kies je automatisch het bovenste resultaat, of zoek je nog even verder?

Als je verder zoekt, zie je misschien dat veel bureaus hetzelfde beloven: een modern webdesign. Dat is precies wat jij wilt, maar hoe kom je erachter of een webdesignbureau nog meer in huis heeft? Wij geven je een aantal tips en laten je weten welke vragen je het beste kunt stellen!

1. Website laten maken? Bekijk het team!

Op de website van een webbureau staat meestal een over ons- of teampagina. Het is altijd goed om hier meteen naar te kijken. Waarom? Zo zie je direct wat voor professionals het webdesignbureau in huis heeft. Hebben ze bijvoorbeeld online marketeers, webdesigners of tekstschrijvers in het team opgenomen? Door hiernaar te kijken, weet je of zij jou bij je vraag kunnen helpen.

Een webdesignbureau kan nog zo’n mooie site maken, maar je wilt wel dat de techniek erachter in orde is, dat het conversies oplevert en dat jouw doelgroep wordt bereikt. Dit kan niet met een mooie site alleen: hier heb je mensen voor nodig met ervaring en expertise.

Let op: sommige webbureaus werken met freelancers die niet direct op de teampagina staan. Het is altijd goed om hiernaar te vragen!

Kortom: wil je een website laten maken waar meer achter zit dan een mooi ontwerp alleen? Check wie er werkt!

2. Is het webbureau ervaren? Bekijk het portfolio

Jij wilt waarschijnlijk het liefst een ervaren webbureau inschakelen. Misschien beschrijft een webbureau in hun tekst dat ze ervaren zijn, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat dit ook echt zo is. Check daarom altijd het portfolio. Hier toont een webbureau opdrachten waar ze aan hebben gewerkt en trots op zijn.

Sommige portfolio´s staan erg vol! In dat geval is het goed om te zoeken naar projecten die binnen de branche waar jij werkzaam in bent. Laat dit laatste vooral een tool zijn om door het portfolio te zoeken: of een webbureau al eerder met jouw branche heeft gewerkt, hoeft geen criteria te zijn. Het gaat erom dat ze goede websites maken!

Kortom: wil je een website laten bouwen door een ervaren webbureau? Bekijk altijd het portfolio!

3. Wat voor CMS systeem?

Controleer met wat voor CMS systeem een webbureau werkt. CMS staat voor Content Management Systeem (CMS): hierin wordt de website gebouwd. Sommige webbureaus werken met hun eigen CMS, maar velen met WordPress. Vraag aan het webbureau met welk systeem ze werken en of jij er ook gemakkelijk zelf in kan werken. Dit laatste kan handig zijn als je zelf updates wil kunnen doorvoeren. Vraag of hier eventueel ook trainingen voor worden gegeven.

Kortom: wil je een website laten maken waarin je zelf updates kunt doorvoeren? Vraag naar het CMS en eventuele trainingen!

4. Webdesign en conversies

Heeft het webbureau verstand van conversies? Een website moet mooi zijn, maar het moet ook logisch werken voor de bezoeker. Door middel van een slimme lay-out, logische navigatiestructuur en goede call-to-actions kun je met jouw website gaan converteren.

Kortom: vraag het webbureau wat voor kennis zij in huis hebben betreft conversies en of ze wellicht iemand in hun team hebben die hierin is gespecialiseerd.

5. De kosten van jouw project

De prijzen tussen webbureaus kunnen verschillen. Dit ligt aan de techniek en het werk dat erachter zit: jouw website kan basic zijn, zonder SEO en met een shared hosting. Maar je kunt ook all the way gaan! Misschien wil jij een brainstormsessie, een gloednieuw design gebaseerd op jouw merkidentiteit, zoekmachineoptimalisatie en supersnelle hosting.

Er zijn vaak diverse mogelijkheden met een bijpassend prijskaartje. Om erachter te komen hoe realistisch een prijskaartje is, kun je het volgende vragen aan een webbureau: hoeveel werk zit er in de website (uren)? Hoeveel mensen werken aan de website? Zijn er terugkerende kosten? Hoe duur is de hosting?

Kortom: wil je een website laten maken, maar weet je niet of de kosten realistisch zijn? Vraag je webbureau naar de techniek, hosting en manuren.

6. Reviews: scoort het webbureau goed?

Natuurlijk ben je ook benieuwd naar de ervaring van anderen met een webdesignbureau. Tegenwoordig kun je daar gelukkig gemakkelijk achter komen door reviews te zoeken. Wanneer je een bedrijf in Google hebt gevonden, kun je direct de reviews lezen.

Zie in een oogopslag het gemiddelde aantal sterren dat ze krijgen en verdiep je verder door reacties te lezen. Je kunt ook in je omgeving bij concullega´s vragen met wie zij een goede ervaring hebben.

Kortom: Heb je een webbureau op het oog om jouw website te laten maken, maar ben je benieuwd naar de ervaring van anderen? Lees de reviews in Google!

7. Ga in gesprek

Google afstruinen geeft je een idee van partijen in jouw omgeving die kunnen helpen met het bouwen van een website. Als je een bureau op het oog hebt, is het altijd verstandig om eens telefonisch of nog liever face-to-face in gesprek te gaan.

Stel jouw vragen en voel aan of je je prettig voelt bij deze partij. Krijg je geen antwoord op je vragen of voelt het gesprek onprettig? Dan kun je je afvragen of je een samenwerking aan wil gaan. Krijg je antwoord op je vragen en word je prettig behandeld? Dan kan dit een goede voorbode zijn op hoe het komende traject gaat verlopen!

Kortom: Ben je bijna tot een keuze gekomen, maar ben je benieuwd hoe het webbureau in de omgang is? Ga in gesprek!

Website laten maken Nijmegen

Natuurlijk zijn er nog veel meer punten waar je op kunt letten als je een webbureau zoekt die jouw website kan bouwen: hoe steekt de werkwijze bijvoorbeeld in elkaar en hoe zijn de technische zaken geregeld?

Zoek het na op de website of vraag het in een gesprek. Benieuwd hoe wij jouw vragen beantwoorden en of wij jouw website kunnen maken in Nijmegen? Neem contact op en brand los!