Skip to main content

Kan webdesign nog belangrijker worden dan het al was? Jazeker. Waar webdesign voorheen vooral te maken had met een mooi ruimtelijk design dat óók slim genoeg is om jouw gebruikers de juiste kanten op te sturen, gaan we komend jaar nog een stapje verder.

Jezelf onderscheiden met je webdesign? Blijft belangrijk. Een gebruiksvriendelijk webdesign? Blijft ook belangrijk. Maar het is de toegankelijk van jouw website voor al jouw gebruikers die steeds belangrijker wordt. ¨Accessibility¨ of ¨webtoegankelijkheid¨ noemen we dat. Hoe kun jij je in 2020 onderscheiden met je webdesign door middel van webtoegankelijkheid? We hebben de belangrijkste zaken voor je op een rijtje gezet!

Op zoek naar een nieuw webtoegankelijk webdesign? Of wil je een compleet nieuwe website laten maken? Dan zit je hier op de juiste plek, bij Monkey Vision! Neem contact met ons op en kom eens praten over het nieuwe webdesign dat je voor ogen hebt.

Wat is een toegankelijk webdesign?

Wat bedoelen we precies met ¨webtoegankelijkheid¨? 4 miljoen Nederlanders geeft aan een beperking te hebben; dat is maar liefst 25%. Door middel van webtoegankelijkheid maak je jouw website beter leesbaar voor deze (grote) groep. Onder deze groep vallen bijvoorbeeld:

  • Blinden en slechtzienden
  • Doven en slechthorenden
  • Mensen met een motorische beperking
  • Mensen met een verhoogde kans op toevallen
  • Mensen die kleurenblind zijn
  • Dyslectici
  • NT2-er´s (Nederlands als tweede taal)
  • Laaggeletterden

Met de vergrijzing in Nederland zien we deze groep groter worden. Ouderen hebben vaker last van functionele beperkingen, zoals: slecht zicht, slecht gehoor, verminderde motorische controle of een combinatie hiervan. Bij jonge mensen spelen factoren zoals dyslexie, concentratiestoornissen en cognitieve beperkingen een rol.

Iedereen heeft iets aan webtoegankelijkheid

25% van de Nederlanders: dat zijn 25% van jouw potentiële klanten. In eerste instantie is het natuurlijk sowieso goed als dat jij dit deel van de Nederlanders betrekt in jouw doelgroep en op een inclusieve wijze werkt. Daarnaast is het ook een relevant onderdeel van jouw strategie: als jouw webdesign niet aan de principes van webtoegankelijkheid voldoet, zal die 25% logischerwijs naar de concurrent gaan zoeken die wél een toegankelijk webdesign heeft. Bovendien is het zo dat als jouw website aan deze principes voldoet, ook jouw gebruikers zonder beperking hier baat bij hebben: jouw website heeft hiermee een betere structuur en is nog overzichtelijker. Dat is sowieso prettig, of iemand nu een beperking heeft of niet. Daarbij scoort een goed gestructureerde website ook beter in de Google-ranking.

Kortom: genoeg redenen waarom jij aan een webtoegankelijk design moet in 2020. Waar moet je op letten? We zetten een aantal aspecten op een rijtje:

1. Gestructureerd pagina-overzicht

Zorg dat jouw pagina´s goed gestructureerd zijn. Dit betekent een logische en prettig leesbare volgorde. Werk bijvoorbeeld niet met lappen tekst onder elkaar, maar voeg verduidelijkende tussenkopjes toe. Voorzie daarbij ook je afbeeldingen van functionele titels. Zo kunnen de ondersteunende tools, search engines én je bezoekers snel zien hoe een pagina is ingedeeld, waar welke informatie te vinden is en wat belangrijk is.

2. Verduidelijkende paginatitels

Maak heldere paginatitels die blijk geven van wat jouw bezoekers op de pagina kunnen vinden. Dit is niet alleen gunstig voor de gebruikservaring en webtoegankelijkheid, maar ook voor de SEO van jouw website. Google ziet dat jouw website gemakkelijk navigeert en beloont je in de ranking.

3. Skip-links in HTML-code

Met skip-links in de HTML-code kunnen screen reader-gebruikers direct navigeren naar de onderdelen op een pagina die zij op dat moment van belang vinden. Deze skip-links zijn een soort hyperlinks die voor de gemiddelde bezoeker onzichtbaar zal blijven.

4. Schrijf heldere teksten

Schrijf in heldere taal en maak je website leesbaar voor iedereen. Vermijd lange stukken tekst en grammaticaal ingewikkelde zinnen. Let op bij verwijzingen in de tekst dat je hier helder in bent en ook direct linkt naar de juiste plek. Laat mensen het zo min mogelijk zelf uitzoeken: wees duidelijk!

5. Link op een slimme manier

Maak jouw tekstlinks duidelijk en op zichzelf staand: deze moeten ook buiten de context van de tekst leesbaar en te begrijpen zijn. Een voorbeeld: verlink geen stukken teksten zoals ¨lees verder¨, of ¨klik hier¨. Geef aan waar de tekst precies naartoe linkt, dus: ¨lees verder voor meer informatie over onze therapieën”. Vermijd het gebruik van de pagina-URL als linktekst en maak deze niet te lang: 100 karakters is de max.

6. Transcript bij audio en video

Voorzie audio- en/of videofragmenten op je website van een transcript, zodat doven en slechthorenden de informatie ook kunnen ontvangen. Plaats je jouw video via YouTube? Dat is superhandig! Hier kun je namelijk gemakkelijk ondertiteling plaatsen.

7. Begrijpelijke beelden die iets bijdragen

Aan slechtzienden en blinden gaan afbeeldingen grotendeels voorbij. Dit is zonde als jouw afbeeldingen wel degelijk iets toevoegen aan jouw website en de context. Hoe zorg je dat deze groep toch de juiste informatie meekrijgt? Voeg een alternatieve tekst (alt-tekst) toe aan de afbeelding, die de inhoud weergeeft. Bevat de afbeelding een link? Zet dan in de alternatieve tekst waar deze naartoe leidt. Zet liever geen tekst in de afbeeldingen zelf: de  screenreaders en search engines kunnen deze niet lezen. De uitdaging hier is om afbeeldingen toe te voegen die daadwerkelijk iets bijdragen aan de tekst en niet alleen ¨voor de mooi¨ zijn.

8. Schakel een webdesignbureau in met verstand van zaken

Wil je dat jouw website helemaal aan de principes van webtoegankelijkheid voldoet? Dan dien je een webbureau in te schakelen die alles weet van webdesign en code. Als je niet alleen een nieuw design wilt, maar een compleet nieuwe website wil laten maken, kunnen zij from scratch rekening houden met deze principes.

Wil je graag een nieuwe website laten maken of een mooi nieuw webdesign dat ook webtoegankelijk is? Kom dan eens met ons praten! Bel gerust en vraag naar de mogelijkheden.