De start van het nieuwe jaar. Nieuwe doelen zijn gesteld, de strategie is bijgewerkt en vol met goede moed stroop jij de mouwen op voor 2023. Veel ondernemers focussen zich steeds meer op online marketing en zoekmachine optimalisatie. De reden? Meer website bezoekers genereren en daarmee meer omzet proberen te behalen. In deze blog lees je 6 SEO tips die jou kunnen helpen bij het effectief inzetten van zoekmachine optimalisatie in 2019. Lees snel verder, zodat ook jij meer websitebezoekers kunt krijgen!
Table of Contents
1. Ontwikkel originele content die waarde toevoegt
Als wij moeten kiezen, dan is dit volgens ons toch één van de meest belangrijke tips. Het is ongelofelijk belangrijk geworden. Jouw content moet niet alleen goed zijn, maar de content moet buitengewoon goed zijn! Lastiger gezegd dan gedaan natuurlijk. Wij vinden nog steeds heel veel hergebruikte blogs van andere websites op het internet. Wanneer je blogs hergebruikt, wordt jouw blog niet origineel. Dit wil je vermijden.
Begrijp ons niet verkeerd, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kan bestaande blogs goed gebruiken, om inspiratie op te doen of om jouw eigen blog nóg beter en uitgebreider te maken. Voor kwalitatief goede content, wordt het steeds belangrijker dat je zelf meer tijd in research en het vinden van actuele voorbeelden steekt. Dit zal bijdragen aan meer originele en kwalitatief uitstekende blogs. Hier houdt Google van.
Update 16 December 2022: Inmiddels is content cruciaal geworden binnen je SEO strategie door de Google help update die momenteel binnen Nederland wordt gelanceerd. Google wilt hiermee bereiken dat websites geen content meer plaatsen voor een betere vindbaarheid in Google, maar volledig geschreven voor de gebruiker. Google is inmiddels ook slim genoeg om te bepalen bij welke zoekwoorden je content het beste past.
2. Simpele en mooie URL’s
Wij zien het nog veel te vaak. Lange, lelijke en moeilijke url’s. Url’s met rare codes, vraagtekens en andere onnodige informatie. Dit is niet mooi, niet helder en onnodig ingewikkeld voor website bezoekers. Google houdt zelf ook niet van lange en ingewikkelde url’s. Geen goede reden om het wel te doen dus. Zorg voor korte en eenvoudige url’s die mensen zo over zouden kunnen nemen. Om je het zelf zo makkelijk mogelijk te maken, kan je het best gewoon het zoekwoord vermelden, inclusief 1 of 2 andere woorden.
Voorbeeld: Monkey Vision wilt graag gevonden worden op de zoekwoorden: Website laten maken. Daarom is onze pagina voor deze combinatie: Monkeyvision.nl/website-laten-maken.
3. Besteed aandacht aan een goede titel
Dit is ook één van onze belangrijkste SEO tips. Een goede en prettige titel. Dat is hetgeen wat mensen vaak over de streep trekt, om op jouw link te klikken. Bovendien zorgt een titel met de juiste en meest relevante zoekwoorden, voor aantrekkingskracht op de zoekmachines. Het is belangrijk dat een titel opvalt tussen alle andere links en titels op de zoekresultatenpagina van Google. Hieronder een aantal praktische voorbeelden om betere titels te maken:
- Maak gebruik van jaartallen, dit zorgt ervoor dat de titel er actueel uit ziet. Kijk maar eens naar de titel van de blog die je nu leest. Als wij geen jaartal hadden toegevoegd, had je misschien gedacht dat dit geen actuele informatie zou zijn.
- Gebruik cijfers om de titel meer op te laten vallen. Mensen houden van lijstjes, dit zorgt ervoor dat ze snel door een blog heen kunnen scannen voor relevante informatie. Het magische cijfer van deze blog is 6. 6 tips waar jij als lezer makkelijk doorheen kan scannen, om te bepalen of er relevante en waardevolle informatie voor jou tussen staat.
- Woorden die aantrekkelijk zijn voor website bezoekers. Er zijn bepaalde woorden die een titel direct krachtiger maken. Dit zijn woorden die het menselijke brein triggert en een persoon nieuwsgierig kan maken. Welke dat zijn? Denk aan woorden zoals gratis, nieuw en ontdek. Maar ook stappenplan, handleiding of gids zijn aantrekkelijke woorden voor mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.
Wist je ook dat je hoger in Google kan gaan ranken wanneer je je titels optimaliseert? Google neemt je CTR namelijk mee in zijn algoritme. Het optimaliseren van je CTR is dus cruciaal!
4. Overtuig bezoekers met een goede meta description
Naast de titel, heb je ook de meta beschrijving tot je beschikking om bezoekers te overtuigen. Dit is het eerste stuk content van je website die mensen zien. Dit zien mensen op de pagina met zoekresultaten. Als je hier geen gebruik van maakt, dan is de kans kleiner dat mensen doorklikken.
Een meta beschrijving kan je dus gebruiken, om meer bezoekers naar je pagina te trekken. Ook voor de meta description kan je gebruik maken van sterke en overtuigende woorden. Het is ook erg goed om de zoekwoorden nog een keer in de meta description te vermelden. Bovendien draagt een goede call-to-action ook bij aan het aantal klikken op de link.
Benieuwd wat Google ons verteld over welke informatie meta beschrijvingen moeten bevatten?
5. Mobile-first
De tijden veranderen. Jaren geleden, voor de tijd van de smartphones, zat iedereen alleen maar op internet via een laptop of desktop PC. Met de komst van tablets en smartphones is dit beeld voor een groot deel veranderd. 60 á 70% van alle website bezoekers, komen via een mobiel apparaat. Dit heeft ervoor gezorgd dat het voor website ontwikkelaars en überhaupt voor mensen met een eigen website, belangrijker is geworden dat er rekening wordt gehouden met een goed werkende mobiele site.
De site moet het gewoon goed doen en lekker werken op een mobiel apparaat. Dit is dan ook de reden dat alle websites, die wij bouwen ‘responsive’ zijn. Dit houdt in dat een website zich aanpast, aan het formaat van het scherm. De strategie die helemaal uitgaat van de mobiele gebruiker, heet ‘Mobile first’. De knoppen moeten groot genoeg zijn en alle teksten moet je duidelijk kunnen lezen. Bovendien is het belangrijk dat de afbeeldingen en filmpjes, goed te zien zijn.
6. Zorg voor inzicht in jouw website statistieken
Meten is weten. Dit geldt ook voor jouw website prestaties. Als je geen inzicht hebt in de statistieken en data van de website, dan kun je ook niet weten wat je moet verbeteren om meer website bezoekers te krijgen. De belangrijkste SEO-verbeteringen kan je pas doorvoeren, wanneer je inzicht hebt in de pagina’s die het goed doen in termen van bezoekers, tijd op de pagina en bounce rate. Heb je nog geen inzicht in de statistieken van de website? Ons advies is dan om zo snel mogelijk de code van Google Analytics toe te voegen!
SEO tips in 2023
De wereld van SEO is verschoven van kwantiteit naar kwaliteit. Het draait allemaal om expertise, autoriteit en vertrouwen. Uit deze blog met SEO tips blijkt dus:
- Beter een aantal blogartikelen op je website die veel informatie bevatten, dan honderden blogs waarvan er al veel op internet te vinden zijn.
- Liever één backlink van hoge kwaliteit, dan honderden backlinks van pagina’s zonder autoriteit.
- Zorg ervoor dat je dé autoriteit wordt in jouw vakgebied.
- Wees extra kritisch op je eigen content.
- De ‘Mobile-first’ strategie wordt steeds belangrijker
Wanneer je de bovenstaande SEO tips doorvoert, dan is de kans vele malen groter dat je betere content maakt die meer bezoekers aantrekt, voor meer omzet zorgt en die uiteindelijk ook jouw resultaten verbetert.