Skip to main content

Wil je graag meer uit Google Analytics (GA) halen? Read on..

Tip 1: Koppel je GA met Google Webmaster tools

Wanneer we onze organische verkeer inzien via  Google Analytics raken we allemaal gefrustreerd. Ja, we zien het allemaal: [not provided]. Google verbergt onze waardevolle zoekwoorden informatie.
Screen-Shot-2015-05-07-at-13.11.11
Nouuu niet helmaal.
Wanneer je GA koppelt met met Google Webmaster verkrijg je inzicht in deze extreem waardevolle data.
Ik leg hier stap voor stap uit hoe je GA koppelt met Google Webmaster tools.
Stap 1: Login je Google Webmaster account
Settings > Google Analytics Property
Google-webmaster-tools-koppelen

Vervolgens kom je het volgende scherm:
Hier kun je de juiste ‘property’ kiezen.
koppelen-met-opladervooronderweg-2
Stap 2: Login je GA account > Acquisition > Search engine optimisation.
Volgens krijg je 3 soorten data:

  • Queries (zoekopdrachten)
  • Landing Pages (landings pagina’s)
  • Geographical Summary (Locaties)

Persoonlijk vind ik de eerste twee GOUD. Je krijgt inzichten in welke pagina’s goed scoren in Google en welke zoekopdrachten goed scoren.

Vaarwel [not provided]

Laten we deze inzichten op een rijtje zetten en gebruiken.

  1. Zet de gegevens van Google Analytics op de 6 maanden of een jaar.
  2. Zet ‘rows’ (rijen) onderaan op 5000
  3. Klik op ‘export’ en vervolgens Excel.
  4. Hoppa. Een excel bestand vol met waardevolle data.

Ok, wat kan ik nu met deze waardevolle data?

Je hebt nu als het goed is een excel bestand met zoekwoorden data. Maar wat kan je met deze data? Nou meerdere dingen:

  1. Je kan zien op welke zoekwoorden je momenteel hoog scoort.
    • Met deze gegevens kun je de rest van je bedrijf laten zien dat je hoog scoort op bepaalde zoekwoorden.
  2. Je kan met deze gegevens nog meer bezoekers krijgen.
    1. Rechtermuis op average positions > sorteren.
    2. Bekijk alle zoekwoorden tussen positie 10 en 30. Het is namelijk vaak maar kleine moeite om te hoger te scoren op deze zoekwoorden; ze staan inmiddels al op de tweede of derde pagina van Google. Hieronder een voorbeeld van een powerbank webwinkel waar ik zoekmachine optimalisatie voor doe. Deze zoekwoorden score dus al redelijk in Google, met een aantal extra backlinks of wat verbeterde on page optimalisatie verover je eenvoudig een plek op de eerste pagina.zoekwoorden1
  3. Je kunt als online marketeer deze gegevens verwerken in een professionele rapportage. Ideaal voor een pitch of vergadering!
  4. Ideale basis voor een SEO opdracht.  .

Tip 2: Bekijk referrals

Wanneer je goed bezig bent met het promoten van jouw website zal deze aardig wat verwijs verkeer binnen halen. Een overzicht van dit verkeer kun je vinden onder Acquisition > Overview > All traffic. Hier ga je op zoek naar nieuwe kansen. Zie je verkeer van websites die je niet herkent? Check it out. Een groot deel zal van bots komen echter zal er hier en daar een relevante website bij staan.
Screen-Shot-2015-05-01-at-14.19.59

Wanneer je een website vindt waar verkeer vandaan komt zal dit meestal positief en waardevol verkeer zijn. Zoek contact en bespreek of je wellicht een waardevolle backlink kan bemachtigen. Je kunt binnen Google op de volgende manier zoeken.

site:depotentiëlewebsite “jouw website naam”

Tip 3: Gebruik van annotaties

annotations-google-analytics
Als online marketeer of website/webwinkel eigenaar wil je graag kunnen aantonen dat jouw werkzaamheden ook daadwerkelijk zorgen voor verandering. Een handige manier om dit te doen is om gebruik te maken van ‘annotations’ binnen GA.

  • Nieuw blog bericht geschreven? Noteer
  • Alt tags veranderd? Noteer
  • Backlink gecreëerd? Noteer
  • Google komt met nieuwe update? Noteer

Zorg jij voor alle online marketing? Dan kan jouw klant simpelweg inloggen in GA en zien wat er is gebeurd.
Online marketeers kunnen van alles wat vertellen, maar uiteindelijk bewijs je jouw werkzaamheden met harde data. 

Vind je dit bericht leuk? Deel hem!