Voordat je begint met adverteren op Facebook social media, moet je je eerst goed bedenken wat het doel is van jouw advertentie. Wij zetten voor je op een rijtje welke advertenties het beste passen bij bepaalde doelen.
Adverteren op Facebook voor websiteclicks
Een van de doelen die je als ondernemer kunt hebben, is om meer bezoekers naar je website te bewegen. Dit wordt ook wel websiteclicks genereren genoemd. De advertentie die je dan het beste kunt kiezen is de linkadvertentie, omdat de call-to-action van deze advertentie gericht is op het nieuwsgierig maken van de bezoeker. Linkadvertenties kunnen zowel op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter worden gebruikt.
Producten laten zien
Wil je dat mensen de producten of diensten die jij aanbiedt of verkoopt te zien krijgen? Dan kun je het beste een carrouseladvertentie of een canvasadvertentie gebruiken, omdat dit advertenties zijn die meerdere onderdelen laten zien, waardoor je een beter kijkje kunt geven in jouw assortiment.
Met een carrouseladvertentie kun je in één advertentie meerdere producten of afbeeldingen tonen. De gebruiker kan door deze afbeeldingen heen scrollen.
Een canvas advertentie is als een ‘uitklapbare’ advertentie. Wanneer gebruikers de advertentie openen, rolt er een aparte webpagina uit. Op die pagina kun je bijvoorbeeld één of meerdere producten laten zien. Deze pagina kan tekst, foto’s, afbeeldingen en links bevatten.
Adverteren op Facebook voor verkoop
Om social media gebruikers aan te sporen tot aankoop, kun je het beste de actie advertentie gebruiken. Deze advertenties verwijzen door naar (tijdelijke) acties. Deze actie confronteert de bezoeker en spoort hem of haar aan om snel te klikken, omdat het gaat om een actie. Denk hierbij aan kortingsacties of gratis bezorging.
Het is belangrijk dat deze advertentie een duidelijke call-to-action heeft. Een call-to-action button is letterlijk een oproep tot actie aan de bezoeker, die overeenkomt met het doel van de advertentie. “Koop nu”, “Nu boeken” en “Registreer nu” zijn voorbeelden van deze knoppen. Wat daaraan, als het goed is, opvalt is het woordje ‘nu’. De bezoeker wordt daarmee aangespoord om gelijk in actie te komen.
Informatie over je klanten verzamelen
Om informatie over je klanten te kunnen verzamelen kun je het beste de lead advertentie gebruiken. Deze Facebook-advertentie kan gelinkt worden aan een formulier. Denk aan een advertentie om je nieuwsbrief te promoten. Geïnteresseerde kunnen zich dan direct vanuit de advertentie aanmelden, en jij ontvangt alle informatie over jouw nieuwe klanten.