5 tips voor jouw social media kanalen

Social media is voor veel mensen al lang geen onbekend terrein meer. Tegenwoordig houdt bijna iedereen zich wel eens bezig met Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter. Met social media marketing kun je de interactie aangaan met jouw doelgroep. Bovendien is het ook een goede manier om organisch beter vindbaar te worden voor potentiële klanten. Bij het beheren van jouw social media kanalen komt echter meer kijken dan je denkt.

In deze blog lees je op welke manier social media kanalen zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden. Lees snel verder voor onze 5 social media tips om meer website bezoekers te krijgen.

1. Bepaal de juiste social media kanalen

Veel van onze klanten stellen dezelfde vraag als het aankomt op de verschillende online kanalen. “Op welke kanalen moet ik als bedrijf 

aanwezig zijn?” Door de vele verschillende social media kanalen, is het voor ondernemers soms moeilijk te achterhalen welk kanaal het meeste resultaat kan opleveren. Om hierachter te komen, is het van belang dat je onderzoek doet naar waar de doelgroep zich bevindt. Dit kan je doen door te analyseren op welke social media kanalen over jouw branche en producten wordt gesproken. Op basis hiervan kan je bepalen welk kanaal het meest geschikt is voor jouw bedrijf.

In bovenstaande grafiek kan je vinden op welke kanalen in de eerste twee kwartalen van 2018 het meest werd gediscussieerd over webshops en het kopen via het internet. Hieruit blijkt dat niet alleen platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter erg belangrijk zijn. Ook blogs websites en review sites zijn tegenwoordig belangrijk om bij te houden.

2. Waardevolle content

Mensen die op social media surfen, willen niet altijd alleen maar leuke kattenfilmpjes kijken. Veel gebruikers zitten ook op Facebook of Twitter om nieuwsberichten te lezen of om nieuwe dingen te leren. Op dat laatste kan je goed inspelen door waardevolle content te creëren. Content marketing zou dan ook één van de belangrijkste pijlers moeten zijn in je online marketingstrategie. Content marketing zorgt voor naamsbekendheid en een betere organische vindbaarheid. Met content kun je er ook voor zorgen om gezien te worden als expert in jouw vakgebied. Bovendien geeft het de mogelijkheid om deze content te verspreiden via jouw eigen kanalen.

Waardevolle content kan ervoor zorgen dat bezoekers van jouw website de content delen. Mensen zijn sneller geneigd om goede content te delen met hun eigen netwerk. Je kan dit stimuleren door social sharing buttons toe te voegen op de website. Daarnaast kan je het ook aan het eind van je artikel of blog te noemen.

3. Delen, Delen, Delen

De content is gecreëerd en je bent zeer trots op het eindresultaat. En nu? De content die je hebt gemaakt, zal naar jouw doelgroep verspreid moeten worden. Hiermee genereer je verkeer naar jouw website. Dus het is een kwestie van delen, delen en nog eens delen. Doe dit wel op de online kanalen die voor jou het meeste resultaat kan bieden.

Om te bepalen hoeveel mensen vanuit jouw posts naar de website doorklikken, kan je gebruik maken van UTM-codering. Met UTM-codering kan je online campagnes beter meten en evalueren. Meten is immers weten!

Monkey Vision tip: Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, is het van belang dat jouw content relevant is voor de doelgroep. Relevante content scoort vele malen beter op social media. Bovendien wordt relevante content sneller verspreid. Hoe je de social media algoritmes verslaat lees je in de blog ‘Versla Algoritme’.

4. Plan de content

Maak het jezelf makkelijker door de social media posts zoveel mogelijk te plannen. Je kan hiervoor gebruik maken van social media monitoring tools. Met deze tools heb je de mogelijkheid om posts in te plannen door middel van een contentkalender. Hierdoor heb je constant het overzicht over de content die je plaatst. Daarnaast zorgt het plannen van de content ervoor dat je continu aanwezig bent op de verschillende social media kanalen. Hiermee vergroot je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf.  

Zorg ervoor dat je als organisatie genoeg post om online zichtbaar te zijn. Maar hoeveel posts moet je als bedrijf nou plaatsen? De meningen en richtlijnen hierover verschillen. De meest succesvolle online marketeers plaatsen maximaal 2 posts op Facebook per dag, 1 op LinkedIn en maximaal 4 tweets per dag. Als het gaat om Instagram kan je het best tussen 1 en 3 posts per dag plaatsen. De grootste merken posten 1 á 2 keer per dag op Instagram. Meer informatie over de hoeveelheid posts die je kan plaatsen, lees je in het artikel van social media bureau somention

5. Meten is weten

5 tips voor jouw social media kanalen: meten is weten

Meten is weten, een kreet die je vaak hoort. Dit is niet anders bij social media marketing. Het is van groot belang om jouw online activiteiten te analyseren. Je kan gebruik maken van de data die beschikbaar zijn via de verschillende social media kanalen. Of gebruik een monitoring tool die uitgebreide analysemogelijkheden heeft. Welke posts zijn succesvol geweest in het verleden? Wat wil jouw doelgroep zien of lezen? Wat voor posts zijn succesvol geweest bij de concurrentie? Genoeg vragen die jij jezelf kan stellen als online marketeer of ondernemer. Data is zeer waardevol voor elke social media strategie. 

Zijn er tips die jij mist? Of pak jij het als online marketeer of ondernemer anders aan? Laat het ons weten door een reactie achter te laten op onze Facebook pagina. Is dit voor jou waardevolle content en wil jij dit delen met jouw eigen netwerk? Druk hieronder op één van de social media deelknoppen!

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search