Dé 10 SEO tips van SEO specialist Bas

Zoekmachine optimalisatie wordt steeds complexer. Google ontwikkelt zich constant door en komt elke paar weken weer met nieuwe mogelijkheden. Dit betekent ook dat er elke paar weken weer nieuwe zaken zijn waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachines. Onze SEO specialist Bas heeft voor jou 10 verschillende SEO tips op een rijtje gezet waar je op moet letten bij zoekmachine optimalisatie.

De 10 SEO tips:

1. Google My Business

Google My Business is jouw eigen bedrijfsomgeving binnen Google. Dit is de basis voor een goede lokale SEO strategie. Dit is namelijk voor Google dé manier om de content en de kwaliteit van een product of dienst te controleren. Bij My Business is het van belang dat je zoveel mogelijk reviews ontvangt van klanten en dat jouw account zo compleet mogelijk is ingericht. Informatie die je erin kan zetten zijn openingstijden, foto’s van jouw bedrijf en algemene informatie zoals adresgegevens.

Een praktische en simpele tip is om in de e-mailhandtekening de vraag te stellen of de ontvanger van de e-mail een review wilt plaatsen. Je zal dan zien dat het aantal beoordelingen omhoog schiet.

2. Snelheid

De zoekmachines hechten erg veel waarde aan websites die snel laden. Het is voor een bedrijf als Google belangrijk dat website bezoekers de ultieme gebruikerservaring krijgen. Voldoet jouw website hier niet aan, dan zal je ook niet goed scoren in de zoekmachines. De snelheid analyseer je met tools als GTMetrix en Google Pagespeed Insights. Mocht het zo zijn dat de website niet snel genoeg laad, dan kan je deze versnellen door gebruik te maken van afbeelding optimalisatie en caching. WP Rocket is hier een uitstekende plugin voor.

3. Bloggen op de juiste zoekwoorden

Goed scoren in de zoekresultaten kan alleen als je voortdurend relevante content deelt. Daarbij is het ook belangrijk om te bloggen op de juiste zoekwoorden. Op deze manier krijg je ook de juiste mensen op jouw pagina. Om de juiste zoekwoorden te vinden, is het belangrijk dat je vanuit de klant denkt. Welke problemen ervaren zij en waar lopen ze tegenaan? Deze vragen kan je via de Google zoekmachines stellen en direct bekijken welke suggesties je daarvoor terugkrijgt. Een andere manier om aan relevante zoekwoorden te komen, is door de tool Ubersuggest te gebruiken.

4. Intern linken

Zoals bij de laadtijd van jouw website Google rekening houdt met de gebruikerservaring van website bezoekers, geldt dit hetzelfde voor de structuur van jouw website. Zorg voor een heldere structuur met logische interne links op je website. Een vuistregel is dat je website nooit een doodlopend eind heeft.

Daarnaast zijn links van jouw website naar andere relevante websites ook goed voor de SEO. Denk hierbij aan de experts en “autoriteiten” binnen jouw vakgebied.

5. Extern linken

Naast een goede interne linkstructuur, is het ook van belang om links van andere websites te verzamelen. Dit kunnen links zijn van andere websites die verwijzen naar jouw website, blogs of producten. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te kunnen realiseren. Benader andere websites waar je eventueel een gastblog voor zou kunnen schrijven, meld je aan bij relevante startpagina’s, vraag om verwijzingen of creëer unieke content waardoor andere websites naar jou linken.

6. Gebruik Google Search Console

Google search console is een tool die ervoor zorgt dat je inzicht krijgt in de vindbaarheid en de aanwezigheid binnen de Google zoekmachine. Daarnaast spoort deze tool eventuele fouten op, wordt de mobielvriendelijkheid van jouw website getest en het monitort de zoekweergaven. Genoeg informatie dus om ervoor te zorgen dat jij jouw website volledig kan optimaliseren.

7. Gebruik de SEO tool Yoast

De tool Yoast is een zeer gebruiksvriendelijke SEO plugin. Met deze plugin krijg je tips om jouw pagina’s volledig te optimaliseren voor SEO. Je kan hiervoor de focus zoekwoorden instellen en de SEO titel en meta-beschrijving aanpassen. Ook kan je met Yoast ervoor zorgen dat er een XML sitemap wordt geplaatst, welke nodig is voor de Google Search Console.

8. Content

Het is belangrijk om relevante content te ontwikkelen. Wanneer jouw content aansluit bij de wensen van jouw doelgroep en die ook nog eens voor waarde zorgt, dan zal Google dit herkennen. Dit zal ervoor zorgen dat je hoger in de zoekmachine resultaten komt, maar ook dat er meer websites naar jouw website zullen linken. Bij het ontwikkelen van de content is het ook belangrijk om de juiste afbeeldingen en visuals te kiezen die daarbij passen.

9. Afbeelding ALT-tag

Door een ALT-tag toe te voegen aan jouw afbeelding herkent Google wat jouw afbeelding weergeeft. Dit zal ook bijdragen aan een goed resultaat op het gebied van SEO. Het beste is om in de ALT-tag ook het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, te gebruiken.

10. Landingspagina’s

Wil je gevonden op een specifiek zoekwoord, maar is deze niet relevant genoeg om in je menu of blog te verwerken? Dan kan je ervoor kiezen om landingspagina’s te maken. Een goed voorbeeld vanuit Monkey Vision is de landingspagina ‘Website laten maken Nijmegen’. Deze staat niet in de menubalk of in een blog, maar is alleen benaderbaar via de zoekmachines.

Met deze tien SEO tips zorg jij ervoor dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt via de Google zoekmachines. Wil je meer informatie over SEO, heb je hulp nodig bij de vindbaarheid van jouw website of wil je meer SEO tips? Neem dan contact op met onze SEO specialist Bas

 

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search