SEO staat voor Search Engine Optimization, wat inhoudt dat je jouw website en pagina’s optimaliseert voor zoekmachines als Google. Het doel hiervan is dat jouw website beter vindbaar wordt en stijgt in de zoekresultaten. Door de toename van ondernemingen en websites, en het feit dat steeds meer mensen aandacht besteden aan SEO, kun je eigenlijk niet meer achterblijven. Je wordt anders simpelweg ingesneeuwd door jouw concurrenten. In deze blog vertellen we jou de ins en outs van SEO en geven we jou SEO tips waar jij meteen mee aan de slag kan.
Table of Contents
SEO tips: het tevredenstellen van Google
Google is de grootste zoekmachine die gebruik wordt wereldwijd; ook in Nederland. Meer dan 90% van de Nederlanders maakte in 2019 gebruik van Google als zoekmachine. Het is dus niet gek dat men hun SEO afstemt op de wensen en regels van Google. Het enige lastige is dat Google die wensen en regels helaas niet heel duidelijk opschrijft en openbaar deelt met iedereen die het zou willen weten. SEO is dus eigenlijk een beetje vallen en opstaan, uitproberen of dat wat je doet ook het gewenste effect heeft. Op basis van de statistieken is er gelukkig veel af te leiden van hoe Google het graag ziet. Dus dat kan een goede houvast zijn.
Wat wel zeker is, is dat Google geschreven content beoordeelt op relevantie en waardering. Daarbij vraagt de zoekmachine zich af of de content die geschreven is, aansluit op de vraag van de zoekmachinegebruiker en of de website goed is. Met goed willen we zeggen dat de website gebruikersvriendelijk is, snel werkt, er mooi uitziet en nog veel meer. Hoe beter jij uiteindelijk rekening houdt met deze en nog veel meer aspecten, hoe hoger jij uiteindelijk zal ranken in de zoekresultaten.
Als je denkt dat je er uiteindelijk bent met het vervullen van de wensen van Google, dan heb je het helaas mis. Google blijft zich ontwikkelen en komt om de zoveel tijd met nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. En als Google verandert, moet jij mee veranderen. Dit betekent dat wat vandaag goed werkt, over een maanden misschien wel helemaal niet meer werkt. Met SEO ben je eigenlijk nooit klaar.
De 10 SEO tips die je in gedachte moet houden
-
Schrijf originele blogs
Blogs hebben een enorm positieve invloed op SEO. Het maakt niet uit wat de insteek van jouw website ook is, een blog helpt. Ten eerste is het heel belangrijk dat er iets van tekstuele content op jouw website te vinden is. Dit helpt Google bij het begrijpen van jouw website en het doel ervan. Door geregeld nieuwe content te plaatsen, zoals blogs, begrijpt Google ook meteen dat jouw website actief en up-to-date is. Dit draagt dan uiteraard bij aan jouw plek in de ranglijsten.
Hoe je de perfecte blog schrijft voor de gebruiker en Google? Bekijk onderstaande video!
Maak gebruik van zoekwoorden
Een andere reden waarom blogs zo belangrijk zijn voor jouw SEO, is dat je middels het schrijven ervan kunt inspelen op zoekwoorden van de potentiële websitebezoekers. Zoekwoorden zijn simpelweg de woorden waarmee gezocht wordt in zoekmachines, zoals Google. Door die zoekwoorden te gebruiken, speel je in op de vraag van de doelroep. Bij Monkey Vision zijn we gespecialiseerd op het bouwen van website, dus wij willen dan ook graag gevonden worden door mensen die daar naar zoeken. Onze content richten we dus daarop in. Ondanks dat we gek zijn op monkeys, zullen we nooit een blog schrijven met informatie over verschillende aap soorten. Dat sluit simpelweg niet aan op de doelgroep die wij willen bereiken. Het is dus goed om je te verplaatsen in de doelgroep en wat zij intypen op Google.
Dit kun je vervolgens gebruiken bij het schrijven van jouw content. Een andere optie is Google Keyword Planner. Deze tool helpt jou bij het vinden van goede zoekwoorden en laat zien hoeveel daar ook daadwerkelijk op gezocht wordt.
Andere handige SEO tools zijn:
Gebruik een goede titel
Wanneer jij een goede blog hebt geschreven, geheel afgestemd op de doelgroep, mag een goede titel niet ontbreken. Daarmee trigger je immers de bezoekers van jouw website om de blog ook echt te gaan lezen. Ook Google kan je triggeren met een goede titel, zorg dus dat jouw zoekwoord ook in de titel terug te vinden is. Een paar simpele tips voor een goede SEO-titel:
- Gebruik jaartallen in de titel: Dit laat zien dat de content actueel is, wat het aantrekkelijker maakt voor de potentiële lezer.
- Zet getallen in de titel: Lijstjes en stappenplannen zijn interessant om te lezen en het zorgt ervoor dat de lezers de tekst ook beter kunnen scannen.
- Maak gebruik van aantrekkelijke woorden: Woorden als ‘gratis’, ‘nieuw’, ‘handleiding’ en ‘stappenplan’ zijn woorden die als muziek in de oren klinken bij mensen die op zoek zijn naar artikelen of informatie.
Meer tips voor betere SEO titels? Check onderstaande video!
-
Maak gebruik van simpele en mooie URL’s
Wellicht heb je het wel eens voorbij zien komen: lange linkjes met een combinatie van cijfers en letters die niets zeggen. Onaantrekkelijk voor de lezer, maar ook voor Google. Een duidelijke en eenvoudige link, daar wordt Google een stuk vrolijker van en daarbij zullen potentiële lezer een stuk sneller op de link klikken. Kijk maar eens bovenin jouw browser naar de link van deze blog; duidelijk en simpel!
-
Schrijf een goede meta description
Naast de titel van een tekst kan ook de meta description helpen bij het overtuigen van een potentiële lezer. De meta description is het kleine stukje tekst dat mensen in de zoekresultaten zien. Zonde dus om geen gebruik van te maken. Een goede meta description bevat wederom het zoekwoord en daarnaast een call-to-action, zoals ‘lees meer’ of ‘bekijk onze blog’.
Meer tips nodig om betere meta descripions te maken?
-
Link in jouw tekst naar andere teksten
In teksten kun je op twee verschillende manieren linken, intern en extern. Beide hebben een grote waarde en dragen bij aan de SEO en moesten dus zonder twijfel een plekje krijgen bij de SEO tips. We leggen ze beide even voor je uit.
Intern linken
Intern linken is dé manier om structuur in jouw website aan te brengen, wat dan ook weer bijdraagt aan de gebruikerservaring van de website. Het is van belang dat een pagina nooit een ‘doodlopende weg’ is, er moet altijd weer gemakkelijk verder geklikt kunnen worden naar een volgend stukje content op jouw website.
Daarbij zal ook Google veel hebben aan jouw aangebrachte structuur, want het volgt alle linkjes op jouw website. Google zal dus ook de structuur in jouw website beginnen te begrijpen wanneer jij intern linkt. Hoe meer linkjes vervolgens naar een bepaalde pagina zullen wijzen, hoe belangrijker deze pagina waarschijnlijk is, en ook dat zal Google uiteindelijk begrijpen.
Extern linken
Externe linkjes zijn de linkjes die vanaf jouw website naar andere website wijzen. Daarbij kun je deze linkjes natuurlijk ook ‘terugkrijgen’, dus iemand die van zij/haar website naar die van jou wijst; dit heet backlinking. In beide gevallen is het belangrijk dat je het niet te veel doet, want dat kan Google een beetje verdacht vinden. Die linkjes dragen namelijk bij aan de autoriteit van een website en zeggen dus eigenlijk dat een bepaalde website een goede plek is om informatie te vinden. Wanneer dit extern linken en backlinking veel te veel gebeurt, is het niet meer geloofwaardig voor Google en word je er juist op afgestraft. Zoek dus een goede en passende manier waarbij je externe linkjes geeft en linkjes terugkrijgt, maar wel in geloofwaardige mate.
-
Gebruik afbeeldingen
Afbeeldingen maken ten eerste de tekst een stuk aantrekkelijk voor de lezer. Vooral bij lange teksten is dit erg belangrijk. Zeg nou zelf; als jij deze hele tekst zou zien zonder afbeeldingen, zou je een stuk minder geneigd zijn om het geheel te lezen, toch? Afbeeldingen breken de tekst op en geven ook meteen een goed beeld over de onderwerpen/onderdelen van de tekst. Het is dan natuurlijk wel van belang dat het passende afbeeldingen zijn. Zo zouden afbeeldingen dan dolfijnen hartstikke leuk zijn, maar het zegt helemaal niks over het onderwerp dat we bespreken.
Bij het plaatsen van afbeeldingen komt nog iets meer kijken dan enkel de juiste uitkiezen. Het is ook belangrijk dat de afbeeldingen een juiste bestandsnaam hebben die ook iets zegt over het onderwerp. Een afbeeldingen met bestandsnaam 9283505.JPEG zegt natuurlijk helemaal niets, maar bij SEO-tips-2022.JPEG weet je meteen waar het overgaat. Dit helpt Google ook weer bij het begrijpen van het onderwerp van de tekst.
Naast de titel is ook een juiste alt-tag goed voor de SEO. De alt-tag beschrijft eigenlijk wat de afbeelding inhoudt. Het is goed om hier jouw zoekwoord in te verwerken.
Meer weten hoe je afbeeldingen kan optimaliseren voor SEO? Bekijk dan nu onderstaande video!
-
Ontwerp landingspagina’s, ook aan de hand van onze SEO tips
Landingspagina’s hebben een enorm goede invloed op SEO. Landingspagina’s zijn losse pagina’s op jouw website, met een focus op een zoekwoord, die niet dienen als blog en ook niet in het menu terug te vinden zijn. Ze zijn enkel te vinden via zoekmachines. Ook op deze pagina’s moet je natuurlijk gebruik maken van de SEO tips die hier gegeven worden, zodat de pagina ook daadwerkelijk te vinden is via Google.
Naast de SEO tips, zijn er nog een aantal andere dingen waar een goede ladingspagina’s aan moet voldoen:
- Gebruik witregels tussen alinea’s om de tekst op te delen in overzichtelijke stukken.
- Gebruik duidelijke koppen, zo kunnen mensen wellicht meteen naar het onderdeel dat ze willen lezen.
- Maak korte zinnen en maak ook de alinea’s niet te lang. Probeer alinea’s ongeveer maximaal 6 regels lang te maken.
- Om ervoor te zorgen dat Google jouw tekst/landingspagina bekijkt, moet je minimaal 300 woorden hebben. Voor het maximumaantal woorden staat niets vast, dat is afhankelijk van de doelgroep en het doel van de tekst/pagina. Zolang je tekst kwalitatief goed in elkaar steekt en iets bijdraagt, is het goed. Begin je informatie te herhalen en heb je niets nieuws meer toe te voegen, dan ben je waarschijnlijk uitgeschreven over het onderwerp. Kwaliteit voor kwantiteit!
- Gebruik call-to-actions. Spoor de lezer aan tot een bepaalde handeling. Denk hierbij aan contact opnemen, inschrijven op een nieuwsbrief of misschien wel de Facebook-pagina liken. Zorg ervoor dat de lezer het niet enkel bij het lezen van de tekst laat.
-
Google My Business
Google My business (GMB) is jouw eigen bedrijfsomgeving binnen Google. Het vormt de basis voor een goede (lokale) SEO strategie, dus deze kan natuurlijk niet missen tussen de SEO tips. GMB is voor Google dé manier om content en de kwaliteit van een organisatie te controleren. Het is van belang dat je jouw GMB zo volledig mogelijk aanvult met foto’s van het bedrijf en informatie over openingstijden, contactgegevens en adresgegevens.
Ook is GMB de manier om reviews te ontvangen. Reviews zijn erg belangrijk. Manon en Anne, van ons marketing-team, schreven daar laatst nog een artikel over voor Frankwatching!
Bij Monkey Vision kunnen we jouw helpen bij het instellen van jouw Google My Business, zodat je alvast een goede start maakt met de SEO. Interessant voor jou? Lees hier dan meer over ons SEO starterspakket.
Wist je dat Google my business een eigen ranking systeem heeft? Ontdek in onderstaande video hoe je je vermelding het beste kan optimaliseren.
-
Zorg ervoor dat jouw website op alle apparaten werkt
Sinds een aantal jaar zijn tablets en smartphones een steeds groter onderdeel van ons leven geworden. Het is dan ook niet gek dat uit de cijfers blijkt dat steeds meer en meer mensen websites bezoeken met hun smartphone. Erg belangrijk dus dat jouw website ook bij hen ideaal werkt en er mooi uitziet. De website moet zich als het ware aanpassen aan het apparaat waarop het geopend wordt; dit noemen we ‘responsive’.
Ook Google is dit steeds belangrijker gaan vinden. Je kunt dan ook afgestraft worden als jouw website niet responsive is. Het is dan ook gewoon belangrijk dat iedere websitebezoeker een prettige ervaring heeft met de website.
Ben jij zelf wat minder technisch, maar wil je wel een responsive website? Dan kunnen wij van Monkey Vision jou helpen. Wanneer je bij ons een website of webshop laat maken, zorgen wij er altijd voor dat deze volledig responsive is.
-
Website snelheid
Gebruikerservaring is heel belangrijk, zowel voor jouw potentiële websitebezoekers als voor Google. Een website die heel langzaam laadt zal websitebezoekers afschrikken en daarbij zal ook Google het niet op prijsstellen. Een goede website snelheid is dus van belang.
Je kunt met tools al GTMetrix en Google Pagespeed Insights de snelheid van jouw website analyseren. Mocht de website niet snel genoeg zijn, is een snelheidsoptimalisatie sterk aan te raden. De plugin van WP Rocket is een goede optie om hierbij te helpen. Heb je liever wat hulp van een expert? Neem dan gerust contact met ons op, dan kijken we hoe we jou kunnen helpen.
-
Gebruik handige tools
We hebben er al een aantal opgenoemd in deze blogs, maar er zijn heel veel tools die jou kunnen helpen bij jouw SEO. Je hoeft het wiel zeker niet zelf opnieuw uit te vinden en het gebruik van deze handvatten is dan ook zeker een goede keuze. Naast de tools die al benoemd zijn, raden we ook de volgende tools aan:
Google Search Console
Met Google Search Console kun je inzicht krijgen in de vindbaarheid van jouw website binnen Google. Daarbij analyseert het ook of er eventueel fouten in jouw website zitten en of de website mobielvriendelijk is. Een goede tool dus om wat meer inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website.
Yoast SEO plugin
Yoast heeft een zeer gebruiksvriendelijke plugin voor jouw WordPress-website. Met die tool kun je gemakkelijk zien wat jij kan doen aan jouw pagina’s, om deze SEO technisch beter te maken. Daarbij helpt het jou ook bij het schrijven van de SEO-titel en meta description. De plugin is er in een premium versie, maar ook een gratis versie.
SEO uitbesteden of zelf aan de slag met onze SEO tips?
Met een deel van de SEO tips kom je wellicht zelf al een heel eind, maar voor de wat technischere tips heb je misschien wat hulp nodig. Daarnaast kun je er natuurlijk ook voor kiezen om het gehele aspect van SEO uit te besteden aan een expert, zodat jij je kunt blijven focussen op de dingen die jij het leukst vindt om te doen.
Bij Monkey Vision helpen we jou graag waar nodig. Dit kan ook in verschillende gradaties. Je kunt bij ons het SEO starterspakket afnemen, waarbij we voor jou alles goed instellen, zoals Google My Business, en optimaliseren voor Google. Dat is de eerste stap. Daarna kun je zelf aan de slag met de SEO tips, of kun je bij ons het SEO maandpakket afnemen. Dan gaan wij elke maand hard aan de slag om ervoor te zorgen dat jouw website SEO-technisch goed in elkaar zit. Zodat je steeds een beetje beter vindbaar zal zijn in Google. Neem gerust contact met ons op om te kijken hoe we jou kunnen helpen.