Skip to main content

Heb jij een webshop of website laten maken? In deze blog zetten we vier belangrijke lessen voor 2022 op een rijtje.

En dat zijn:

  1. Corona is een feit, maar heb het er niet constant over
  2. Hou je Google Mijn Bedrijf up-to-date
  3. Zoek online interactie: social media en webinars
  4. Verdwijn niet in de zee van online aanbod

Heb jij nog geen website, maar staat dit voor jou nog op de planning? Dan is deze blog ook ideaal voor jou: lees hem en bereid je alvast een beetje voor op jouw klantcommunicatie in 2022!

1. Corona is een feit, maar heb het er niet constant over

Corona, corona, corona. Sorry, we beginnen er zelf over. En dat doet iedereen, constant, de hele dag. En dat is best begrijpelijk. Moet jij jouw klanten er dan ook steeds op wijzen dat we in een pandemie zitten? Nee.

In het begin van de pandemie was het een prima marketing- en communicatiestrategie. Hoe verhoudt jouw bedrijf zich in coronatijd en hoe zijn de zaken wellicht veranderd? Heel goed als je hier transparant in bent!

Inmiddels zijn we een dik twee jaar verder, nog steeds in diezelfde pandemie, maar misschien ook al een klein beetje gewend. We weten inmiddels hoe het ongeveer werkt en zijn (hopelijk) wat minder angstig.

Corona moe

Moet je jouw klanten dan nog steeds met corona-termen betrekken? Nee, liever niet. Waarom? We zijn een beetje corona-moe. Wijzigt er iets in jouw bedrijf? Communiceer hier dan zeker over!

Probeer de verdere communicatie niet altijd aan de pandemie te relateren en probeer juist hoop uit te stralen. Wees fris, kleurrijk en nieuw, want dat hebben we allemaal behoefte aan!

2. Hou jouw Google Mijn Bedrijf up-to-date

Het was al belangrijk, maar is anno 2022 nog belangrijker gebleken: zorg dat jouw Google Mijn Bedrijf altijd up-to-date is.

Als jouw klanten voor een dichte deur staan, jou niet telefonisch kunnen bereiken, of een comfortabel avondje thuis hebben gepland terwijl jij geen geen delivery service hebt, betekent dit dat zij een negatieve ervaring hebben met jouw bedrijf. Dit kan simpelweg voorkomen worden door jouw Google Mijn Bedrijf altijd up-to-date te houden.

Tip: Nieuwe website? Zet jouw nieuwe domeinnaam dan zeker ook op jouw Google Mijn Bedrijf!

Het eerste wat mensen zien in Google

Google Mijn Bedrijf is het eerste wat mensen in Google zien als ze jouw bedrijf opzoeken. Ze zien dan meteen jouw adres, telefoonnummer, openingstijden, website en bijvoorbeeld of jij een breng- of afhaalservice hebt.

Het is heel simpel om dit te onderhouden en direct gegevens te wijzigen als dit nodig is.

3. Online interactie: social media, chat en webinars

Wil jij jouw klanten niet uit het oog verliezen, steeds prikkelen en aan jou/jouw dienst/jouw product helpen herinneren? Dan moet je actieve en interactieve marketing inzetten. Dit doe je door middel van diverse kanalen, die bij jouw bedrijf, dienst of product passen.

Moet jij jouw klanten vaak toelichting geven? Kijk of je dit interactief kan maken door middel van een webinar. Zoek uit waar klanten behoefte aan hebben en koppel het webinar hieraan. Zorg dat jouw klanten weten wanneer het plaatsvindt en wat ze moeten doen om het te volgen en deel te nemen.

Let op: oefening baart kunst! Mocht je de eerste keer niet veel deelnemers hebben, of het loopt niet helemaal zoals je had gewild, leer hier dan van en stop niet meteen! Je zult zien dat als je het vaker doet er meer mensen zullen aansluiten en jij steeds beter wordt.

Verder kun je online interactie op diverse manieren verwezenlijken:

  • Website

Moeten we het nog noemen? Het is heel basaal, maar zo belangrijk: wil jij online interactie, dan heb je een website nodig.

  • Chat

Integreer een chat-functie in jouw website en trigger bezoekers om een vraag te stellen door ze aan te spreken.

  • WhatsApp

Zorg dat je ook bereikbaar bent via WhatsApp. Wist je dat je Monkey Vision ook kunt WhatsAppen?

  • Social

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zoek uit waar jouw doelgroep zich bevindt op social media en zorg dat zij jou vinden! We schreven er al een blog over: Jouw social media doelgroep effectief bereiken doe je zo!

4. Verdwijn niet in de zee van online aanbod

Er is veel online aanbod anno 2022. Heel veel! Hoe zorg je nu dat mensen jouw bedrijf zien? Daar komen vele aspecten bij kijken.

Aan de ene kant is het een technisch verhaal: SEO, adverteren, linkbuilding, webhosting en webonderhoud. Aan de andere kant is het een marketingverhaal: storytelling, webdesign, huisstijl en social media.

Door middel van al deze aspecten zorg je dat jouw publiek jou vindt. Maar wie ben jij en wie is jouw publiek? Dit zijn de vragen die je keer op keer moet stellen en jouw technische en verhalende kant op aan moet passen.

Je hoeft het niet zelf uit te vinden!

Hoe doe je dit allemaal? Dat hoef je niet zelf te doen! Bij Monkey Vision helpen we je bij al deze aspecten.

We zoeken eerst samen uit wat jouw doelen zijn en kijken dan wat hier qua marketing, techniek en communicatiestrategie bij past. Monkey Vision neemt je aan de hand elleboog mee. Interesse? Neem contact met ons op of start direct een project!