Heb jij in 2020 een webshop of website laten maken, of daarvoor al? Dan heb je in het afgelopen jaar vanalles kunnen leren over online klantcommunicatie! In deze blog hebben we de vier lessen die wat ons betreft typerend zijn voor 2020 onder elkaar gezet. En dat zijn:

  1. Corona is een feit, maar heb het er niet constant over
  2. Hou je Google Mijn Bedrijf up-to-date
  3. Zoek online interactie: social media en webinars
  4. Verdwijn niet in de zee van online aanbod

Heb jij nog geen website laten maken, maar staat dit voor jou nog op de planning? Dan is deze blog ook ideaal voor jou: lees hem en bereid je alvast een beetje voor op jouw klantcommunicatie in (begin) 2021!

1. Corona is een feit, maar heb het er niet constant over

Corona, corona, corona. Sorry, we beginnen er zelf over. En dat doet iedereen, constant, de hele dag. En dat is best begrijpelijk. Moet jij jouw klanten er dan ook steeds op wijzen dat we in een pandemie zitten? Nee.

In het begin van de pandemie was het een prima marketing- en communicatiestrategie: een website laten maken en dit als communicatiemiddel gebruiken omtrent jouw coronatoestand. Hoe verhoudt jouw bedrijf zich in coronatijd en hoe zijn de zaken wellicht veranderd? Heel goed als je hier transparant in bent! Inmiddels zijn we een dik half jaar verder, nog steeds in diezelfde pandemie, maar misschien ook al een klein beetje gewend. We weten inmiddels hoe het ongeveer werkt en zijn (hopelijk) wat minder angstig.

Moet je jouw klanten dan nog steeds met corona-termen betrekken? Nee, liever niet. Waarom? We zijn een beetje corona-moe. Wijzigt er iets in jouw bedrijf of heb je een nieuwe website laten maken vanwege een nieuwe werkwijze? Communiceer hier dan zeker over! Probeer de verdere communicatie niet altijd aan de pandemie te relateren en probeer juist hoop uit te stralen. Wees fris, kleurrijk en nieuw, want dat hebben we allemaal behoefte aan!

2. Hou jouw Google Mijn Bedrijf up-to-date

Het was al belangrijk, maar is anno 2020 nog belangrijker gebleken: zorg dat jouw Google Mijn Bedrijf altijd up-to-date is. Als jouw klanten voor een dichte deur staan, jou niet telefonisch kunnen bereiken, of een comfortabel avondje thuis hebben gepland terwijl jij geen geen delivery service hebt, betekent dit dat zij een negatieve ervaring hebben met jouw bedrijf. Dit kan simpelweg voorkomen worden door jouw Google Mijn Bedrijf altijd up-to-date te houden.

Tip: Heb jij een nieuwe website laten maken? Zet jouw nieuwe domeinnaam dan zeker ook op jouw Google Mijn Bedrijf!

Google Mijn Bedrijf is het eerste wat mensen in Google zien als ze jouw bedrijf opzoeken. Ze zien dan meteen jouw adres, telefoonnummer, openingstijden, website en bijvoorbeeld of jij een breng- of afhaalservice hebt. Het is heel simpel om dit te onderhouden en direct gegevens te wijzigen als dit nodig is.

3. Online interactie: social media, chat en webinars

Wil jij jouw klanten niet uit het oog verliezen, steeds prikkelen en aan jou/jouw dienst/jouw product helpen herinneren? Dan moet je actieve en interactieve marketing inzetten. Dit doe je door middel van diverse kanalen, die bij jouw bedrijf, dienst of product passen.

Moet jij jouw klanten vaak toelichting geven? Kijk of je dit interactief kan maken door middel van een webinar. Zoek uit waar klanten behoefte aan hebben en koppel het webinar hieraan. Zorg dat jouw klanten weten wanneer het plaatsvindt en wat ze moeten doen om het te volgen en deel te nemen. Let op: oefening baart kunst! Mocht je de eerste keer niet veel deelnemers hebben, of het loopt niet helemaal zoals je had gewild, leer hier dan van en stop niet meteen! Je zult zien dat als je het vaker doet er meer mensen zullen aansluiten en jij steeds beter wordt.

Verder kun je online interactie op diverse manieren verwezenlijken:

  • Website laten maken

Moeten we het nog noemen? Het is heel basaal, maar zo belangrijk: wil jij online interactie, dan moet je een website laten maken.

  • Chat

Integreer een chat-functie in jouw website en trigger bezoekers om een vraag te stellen door ze aan te spreken.

  • WhatsApp

Zorg dat je ook bereikbaar bent via WhatsApp. Wist je dat je Monkey Vision ook kunt WhatsAppen?

  • Social

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zoek uit waar jouw doelgroep zich bevindt op social media en zorg dat zij jou vinden! We schreven er al een blog over: Jouw social media doelgroep effectief bereiken doe je zo!

4. Website laten maken? Verdwijn niet in de zee van online aanbod

Er is veel online aanbod anno 2020. Heel veel! Hoe zorg je nu dat mensen jouw bedrijf zien? Daar komen vele aspecten bij kijken.

Aan de ene kant is het een technisch verhaal: website laten maken met SEO, adverteren, linkbuilding, webhosting en webonderhoud. Aan de andere kant is het een marketingverhaal: een website laten maken met storytelling, webdesign, huisstijl en social media. Door middel van al deze aspecten zorg je dat jouw publiek jou vindt. Maar wie ben jij en wie is jouw publiek? Dit zijn de vragen die je keer op keer moet stellen en jouw technische en verhalende kant op aan moet passen.

Website laten maken en online communiceren? Je hoeft het niet zelf uit te vinden!

Hoe doe je dit allemaal? Dat hoef je niet zelf te doen! Bij een website laten maken door Monkey Vision helpen we je bij al deze aspecten. We zoeken eerst samen uit wat jouw doelen zijn en kijken dan wat hier qua marketing, techniek en communicatiestrategie bij past. Monkey Vision neemt je aan de hand elleboog mee. Interesse? Neem contact met ons op of start direct een project!