Skip to main content

Jouw eigen succesvolle online webshop. Een droom van velen, vanwege de vrijheid om te werken waar en wanneer je maar wilt. Of het nou op het strand van Bali is of in jouw eigen zolderkamer. Helaas levert het niet altijd het gewenste resultaat op. In andere woorden: veel webshop eigenaren falen en moeten de stekker uit de webshop trekken.
Wil je dit voorkomen? Lees verder voor de vijf stappen naar een succesvolle webshop. Deze vijf strategieën zijn gericht op het aantrekken van klanten en de verkoop van de producten op jouw succesvolle webshop te stimuleren.

1. Webshop design die jouw doelgroep aanspreekt.

Het maakt niet uit of jij de best mogelijke producten aanbiedt. Of dat jij degene in de markt bent met de beste klantenservice. Wanneer het design van jouw webshop de doelgroep niet aanspreekt, dan zal de webshop online niet presteren. Volgens een Amerikaans onderzoek, vinden 93% van de online shoppers de visuele elementen van een webshop het meest belangrijk. Wanneer deze visuele elementen niet aansluit op datgene wat de webshop bezoeker wenst, zal de bezoeker de website sneller verlaten.
Om een goed presterende webshop te krijgen, heb je twee verschillende mogelijkheden.

  1. Je zoekt en betaald een webdesigner, die de webshop volledig voor jou ontwikkeld.
  2. Je leert zelf een website te ontwikkelen en bouwt jouw eigen webshop met het juiste design.

Het maakt niet uit wat je uiteindelijk kiest, zolang het eindresultaat maar een design is die de websitebezoeker boeit. Een voorbeeld van een mooi en goed design, is de webshop van Skullcandy.

2. Een geweldige en originele “Over Ons” pagina

Wanneer een bezoeker van jouw webshop naar de “Over Ons” pagina navigeert, dan betekent dit dat ze wellicht geïnteresseerd zijn in wat de webshop te bieden heeft. Vaak gaan mensen naar de “Over Ons” pagina, om het laatste zetje in de goede richting te krijgen. De bezoeker wil het idee krijgen dat hij of zij bij de juiste webshop besteld. Dit is jouw kans om de bezoeker te transformeren in een betalende klant.
Op de pagina is het van belang dat je duidelijk uitlegt wat voor een webshop jij hebt, waarom de webshop bestaat en wat het onderscheidend vermogen is van de rest van de online shops. Hierbij kan je gebruik maken van testimonials, beoordelingen of anekdotes.
Het is op deze pagina ook van belang dat de contactgegevens makkelijk te vinden zijn. Overigens is dat niet alleen belangrijk op deze pagina, maar op de gehele website. Een “Over Ons” pagina met te veel informatie is niet aan te raden. Ons advies: vertel je verhaal vooral door veel visuele content te gebruiken.
Veel succesvolle webshops maken gebruik van een minimalistisch design in combinatie met visuele content. Een goed voorbeeld van zo een webshop is Tens. Een minimalistisch design leidt minder af en zorgt ervoor dat de bezoeker zich kan focussen op datgene wat het belangrijkst is: jouw verhaal.

3. Adverteren op jouw Social Media kanalen

Dit zal vast niks nieuws voor je zijn, toch goed om te noemen. Het adverteren via jouw social media kanalen zorgt ervoor dat je sneller in contact komt met potentiële klanten. Het zorgt voor naamsbekendheid voor jouw webshop. Bovendien krijg je interactie met jouw doelgroep. Het adverteren op social media hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Een simpele Facebook post kan al voldoende zijn.
Om te analyseren welk kanaal het beste voor jouw online shop werkt, kan je gebruik maken van de tool Google Analytics. Geen idee waar je moet beginnen met het laten groeien van de social media kanalen. Lees dan hier de 5 tips voor jouw social media kanalen.

4. Zorg voor een SEO geoptimaliseerde website

Om omzet te genereren is het van belang dat er website bezoekers op jouw webshop terecht komen. Een van de beste methodes voor het verkrijgen van website bezoekers is zoekmachine optimalisatie (SEO). Door zoekmachine geoptimaliseerde trefwoorden te gebruiken in jouw product titels en beschrijvingen, is de kans groter dat de website hoger in de Google zoekresultaten staat. Dit is een van de beste manieren om duurzame groei en meer omzet te realiseren.
Als je niet helemaal thuis bent in de wereld van zoekmachine optimalisatie, lees dan onze blog ‘Zoekmachine optimalisatie, maak ik de juiste start?’. In deze blog lees je op welke manier jij SEO kan inzetten voor jouw webshop.

5. ‘Mobile-first’ voor een succesvolle webshop

‘Mobile-first’ is de gedachtegang dat jouw webshop mobiel-responsive moet zijn. Dit houdt in dat de website geoptimaliseerd is voor alle devices, dus ook voor mobiele telefoons. Tegenwoordig zitten mensen vaker op hun mobiel, dan achter een laptop of PC. Het is dan ook van belang om hierop in te spelen. Wanneer jouw webshop niet mobiel-responsive is, dan laat je een gigantische kans missen op het gebied van mobiel shoppen.
Het Amerikaanse ‘Business Insider’ voorspelt dat voor 2020 45% van al het online shoppen via mobiele devices zal verlopen. Zorg dus voor een website design, die toegankelijk is voor alle devices.
Deze stappen zullen je helpen om een succesvolle webshop te ontwikkelen, die voor veel website bezoekers zal zorgen. Bovendien zullen deze stappen je helpen om meer conversie te krijgen uit jouw webshop.
Geen zin, tijd of kennis om zelf jouw nieuwe webshop te ontwikkelen, laat het ons weten. Onze ontwikkelaars bij Monkey Vision helpen jou graag!