Website laten maken vs. Zelf doen

Waarom zou je in het digitale tijdperk nog een website laten maken? Kun je dat niet zelf? Je ziet genoeg reclames voorbij komen die stellen van wel: ¨Maak NU in een handomdraai GRATIS jouw eigen website!¨ Of je hebt zo’n handig neefje die dat toch ook wel kan… Als je een website wil, kun je wellicht in tweestrijd raken: je ziet iemand in je omgeving die haar eigen website heeft gebouwd en hier prima mee uit de voeten kan, of je ziet juist een succesvolle concurrent die verloren is zonder haar websitebouwer. Wat te doen? Oke, wij zijn een websitebouwer en natuurlijk niet geheel onpartijdig te noemen, maar wij zeggen ook niet dat het helemaal niet kan: je eigen website maken. Wij willen je een inzicht meegeven, wat past bij de toekomstvisie voor jouw bedrijf? Want, de overweging om een website zelf te maken of te laten bouwen heeft uiteindelijk alles te maken met jouw doelen.

Visitekaartje of website?

Je kunt het je bijna niet meer voorstellen: 15 jaar geleden was het soms nog nodig een bedrijf te overtuigen van het nut van een website. Waar websites begonnen als een leuk online visitekaartje voor je bedrijf, is het tegenwoordig van grotere noodzaak en niet meer weg te denken.

Echter, tegenwoordig kan jouw website natuurlijk nog steeds dat ¨leuke visitekaartje¨ zijn. Tenminste, als je het gratis zelf maakt in een online basiswebsitemachine of door dat handige neefje. En dat handige neefje kan ook best verstand hebben van website bouwen, dat geloven we heus wel! Bij webdesignbureaus zitten genoeg werknemers die op de middelbare school al begonnen met bouwen en vaak naast hun opleiding al geld verdienden als webbouwer. Maar tegenwoordig is een website veel meer dan alleen het laten bouwen. Jouw neefje kan vast een heel mooie site maken, maar heeft hij ook kennis van marketing, leads, conversie, SEO, customer journey, UX webdesign, webtoegankelijkheid, tone of voice, SEA, etcetera? We willen je neefje niet onderschatten, maar we vragen het ons af.

Wil jij meer uit je website en marketing halen dan alleen een leuk online visitekaartje? Dan kies je er dus voor om je website te laten maken door een professioneel webdesignbureau.

Hoe kun je meer uit je website halen?

Natuurlijk wil jij meer uit je website halen dan alleen een online visitekaartje. Maar wat kun je dan precies uit een professionele website met idem webdesign halen? Wat ons betreft moet jouw website uiteindelijk een daadkrachtige leadgenerator worden: een soort digitale accountmanager die moeiteloos sales binnenhaalt, waar je geen omkijken naar hebt. Geen omkijken? Ja, want als je dit uitbesteed aan een professioneel webdesignbureau zullen ze jouw website blijvend onderhouden. Ze denken daarnaast met je mee over marketingstrategieën en voeren deze voor je uit.

Een investering? Ja. Een enorme tijdsbesparing (en uiteindelijke kostenbesparing) voor jou als (startende) ondernemer? JA.

Een website laten maken die voor jou werkt

Je wilt een website laten maken die voor jou werkt. Wat komt hier precies bij kijken?

Dit zijn de ingrediënten. Men neme:

  • Een webdesignbureau
  • Een idee
  • Hosting & domeinnaam
  • CMS
  • Content
  • Kernpunten anno 2020
  • Een plan na livegang
Een webdesignbureau zoeken: ¨Website laten maken Nijmegen¨

Het begint met het vinden van een webdesignbureau. Het is tegenwoordig even zoeken in de jungle aan bureaus die Google je laat zien. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op je eigen regio, zoals: ¨website laten maken Nijmegen¨ of ¨webdesignbureau Nijmegen¨. Je krijgt dan een lijst te zien van webbureaus in Nijmegen, of natuurlijk jouw eigen plaats naar keuze. Het is uiteraard geen moetje dat het webdesignbureau bij jou in de buurt zit, maar het kan handig zijn qua contact. Het is prettig als je er soms even langs kan om zaken te bespreken en de mensen die voor jou aan het werk zijn face-to-face te zien. Dit vinden webbureaus zelf vaak ook een prettige manier van werken. Selecteer een aantal bureaus (via je Google zoekopdracht) en bekijk wat ze te bieden hebben. Daarnaast is het handig om reviews in Google te lezen. Je kunt natuurlijk ook aan mensen in je omgeving of concullega´s vragen met wie zij goede ervaring hebben.

Een idee

Een professioneel webbureau heeft skills, strategie en ideeën. Echter start het bouwen van een website met jouw idee: wat zijn je doelen en wat zoek je in een website? Heb je misschien voorbeelden van andere websites die lijken op dat wat jij wilt? Is er iets dat zeker terug moet komen in de website qua stijl of gebruik? Het begint allemaal met jouw idee. Denk er goed over na en durf het ook te presenteren bij jouw webdesignbureau: het uiteindelijke resultaat moet bij jou passen en iets zijn dat een paar jaar mee kan gaan en waar je blijvend trots op bent.

Hosting & domeinnaam

Om jouw website te realiseren, heb je een Hosting en domeinnaam nodig. Ook hier kan een groot verschil zitten in het werken met dat slimme neefje of een professional. Sommige ondernemers die voor zichzelf een website maken, kiezen ervoor om de kosten te dekken door middel van een goedkopere hostingpartij. Maar goedkoop is duurkoop, ook in dit geval. Het kan namelijk zijn dat je bij goedkope partijen (die je niet goed hebt onderzocht) in de problemen kunt komen: er kunnen wellicht complicaties optreden en een klantenservice kan niet optimaal zijn of zelfs niet of nauwelijks bereikbaar zijn. Professionele webdesignbureaus werken vaak al langer met eenzelfde hostingpartij waar ze een goede relatie mee hebben en een optimale klantenservice bieden. Je kunt je dus afvragen of het die paar euro per maand echt waard is om met een goedkope partij in zee te gaan waar geen kenbare ervaring mee is.

CMS

CMS: Content Management System. Waar websites vroeger nog voornamelijk HTML- en CSS-pagina’s waren, is nu plaatsgemaakt voor CMS. Er zijn diverse CMS-systemen: bedrijven kunnen hun eigen CMS bouwen maar kunnen ook werken met ¨Open Source¨ systemen. Een voorbeeld hiervan is WordPress: een populair CMS-systeem waar Monkey Vision zelf ook graag mee werkt. WordPress staat bekend om haar gebruiksvriendelijkheid en wordt daarom vaak gekozen door professionele webdesignbureaus.

Content

Je hebt je idee, Hosting, domeinnaam en CMS: nu is het een kwestie van vullen! Waarmee? Content. Als we het hebben over content, hebben we het over: tekst, foto´s, video, grafisch design, jouw logo, etc. Je maakt een contentplan waarin je helder hebt welke pagina´s je op je website wilt en welke content er per pagina getoond dient te worden. Een webdesignbureau heeft tekstschrijvers en webdesigners in dienst die je hier allemaal bij kunnen helpen en dit professioneel opzetten. Bij alle content zijn jouw identiteit, doelen en doelgroep het uitgangspunt. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de Google zoekmachine, door middel van SEO.

Kernpunten anno 2020

Bij het opzetten van de content en het inrichten van de website moeten achter de schermen een aantal zaken in de gaten gehouden worden die van belang zijn voor een website anno 2020. Denk hierbij aan:

  • Responsive design: hoe ziet jouw website eruit op PC, tablet en/of smartphone?
  • Snelheid: laadt jouw website snel genoeg zodat gebruikers niet weggaan?
  • Veiligheid: is jouw website een veilige online omgeving?

Als je hier niet aan voldoet, kun je bezoekers en conversies mislopen en zelfs afgestraft worden door Google.

Een plan na livegang

Nog een groot verschil tussen een professioneel webdesignbureau en je neefje: wat gebeurt er na livegang? Voor je neefje is het werk dan gedaan, voor een professioneel webdesignbureau begint het dan pas! Tenminste, voor de marketingtak. Er dient gecontroleerd te worden of jouw website doet wat het moet doen (leads en conversie genereren) en speelt vervolgens in op dat wat niet goed of juist wel goed gaat. Als je het na livegang erbij laat zitten, haal je bij lange na niet alles uit je website.

Jouw website als leadgenerator

Kortom: wil je van jouw website een leadgenerator maken en alles eruit halen wat erin zit? Dan laat je je website maken door een professioneel webbureau. Wil je alleen een online visitekaartje voor de fun? Dan kun je het prima zelf doen.

Ben je benieuwd hoe wij een website voor jouw bedrijf voor ons zien? En wat wij denken dat jouw bedrijf uit een website kan halen? Kom dan eens met ons praten! We zijn benieuwd naar jouw verhaal, doelen en dromen. Wie weet kunnen wij ze verwezenlijken met een gloednieuw webdesign anno 2020. Aarzel niet, neem contact op en we spreken je gauw!