Succesvol Online – SEO

We zijn aangekomen bij de laatste stap, en misschien wel de lastigste stap, om succesvol online te worden. Je heb een website, deze is gevuld met content, je gebruikt de juiste tools en zet social media in als marketingtool. Nu moet je ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk gevonden kan worden. Hiervoor heb je SEO nodig. Dit klinkt misschien ver van je bed, en het is ook zeker lastig, maar wij helpen je de juiste stappen te zetten. Het is voor ondernemers belangrijk om de juiste kennis en begeleiding te krijgen, wij van Monkey Vision proberen elke onderneming te assisteren in de wereld van zoekmachine optimalisatie.

Zoektermen

Het doel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, is zo hoog mogelijk scoren in Google. Nadat men een zoekterm heeft ingevuld, die aansluit bij jouw website, wil je dat jouw link bovenaan staat. Je zult dus eerst moeten onderzoeken welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Een handige tool hierbij is Google Trends. Voordat je jezelf helemaal gaat verdiepen in zoektermen is het verstandig om onderscheid te maken tussen 3 categorieën. De ‘vind’ termen, de ‘informatieve’ termen en de ‘doen’ termen.

Vind termen

We beginnen met de ‘vind‘ termen. Wanneer men opzoek is naar jouw website of bedrijf en al bekend is met de betreffende naam zullen ze deze gebruiken als zoekterm. Zoals in het voorbeeld hieronder.

Een voorbeeld van de zoekresultaten bij een vind term in Google

Monkey Vision in Google met de vind term

Informatieve termen

De ‘informatieve’ termen wordt gebruikt wanneer men opzoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, maar geen idee hebben welke website die informatie kan bieden. Bijvoorbeeld wanneer men opzoek is naar het beste restaurant in Amsterdam. Deze termen beginnen vaak met ‘Wie’, ‘Wat’, ‘Waar’ of ‘Hoe’.

Een voorbeeld van de zoekresultaten met een informatieve term in Google

Zoek met de informatieve term het beste restaurant in Nijmegen

Doe termen

De laatste, en hoogst waarschijnlijk de belangrijkste categorie, zijn de ‘doe’ termen. Dit zijn bijvoorbeeld de mensen zijn die op zoek zijn naar de taak wat jouw bedrijf uitvoert, maar nog niet weten van het bestaan van jouw bedrijf. Het is dus belangrijk om te focussen op deze termen en ervoor zorgen dat je hier hoog scoort.

Een voorbeeld van de zoekresultaten met een doe term in Google

Vind met de doe term waar je het beste een website kan laten maken

In het laatste voorbeeld zie je dat de website van Monkey Vision als vijfde zoekresultaat wordt weergeven. De bovenste vier links zijn betaalde advertenties in Google. Dit wordt ook wel SEA genoemd. SEA staat voor (Search Engine Advertising). Het grote verschil met SEO is dat je voor SEA betaalt voor het tonen van jouw website in de zoekresultaten, en voor SEO van binnenuit moet werken zodat de website ‘organisch’  goed gevonden kan worden. Je kunt hier dus goed zien dat de website van Monkey Vision organisch als beste te vinden is. Dit onderwerp zullen we in de blog van volgende week verder toelichten.

 

Linkbuilding

Linkbuilding wordt gezien als één van de belangrijkste criteria die ervoor zorgen dat een website hoger rankt in de organische Google-resultaten. Google hecht veel waarde aan het aantal verwijzingen naar jouw website. Hoe meer andere websites jouw website als bron gebruiken, hoe belangrijker Google jouw website gaat vinden. Hierdoor stijgt jouw domein-autoriteit. En hoe hoger dit cijfer, hoe hoger jouw positie in Google. Daarom doe je er goed aan om ervoor te zorgen dat veel andere websites jou als bron gebruiken.

kwaliteit boven kwantiteit

Bij linkbuilding is het ontzettend belangrijk om de bekende term ‘kwaliteit boven kwantiteit’ in je achterhoofd te houden. Veel links van websites met een lage autoriteit kunnen namelijk meer schade aanrichten dan dat het voordelen oplevert. Vermijd bijvoorbeeld tientallen links per maand op startpagina’s. Zoek naar websites die kwalitatief goed zijn om naar jouw website te linken.

Als je zorgt voor goede content en varieert met links, dan zit je goed. Denk bij variatie aan een combinatie van shares op social media, bronvermeldingen vanaf andere websites, linkbuilding op startpagina’s en een goede interne linkstructuur.

 

Laadtijd

Een voorbeeld van een website analyse in Google Page Insights met verbeterpunten

De beoordeling van Monkey Vision in Google Page Insights

Om hoger te eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines, moet je kritisch kijken naar de laadtijd van je website. Google beveelt een pagina-laadtijd aan van onder de twee seconden.

Veel websites halen dit bij lange na niet. Daarom is het belangrijk om dit wel te proberen, want het betekent dat je hoger in zoekresultaten zal eindigen.De laadtijd van je website is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Techniek: hoe is de website opgebouwd
  • Hosting: de server waar de website op draait
  • Client speed: de internetsnelheid van de bezoeker

Google PageSpeed Insights is de tool van Google waar je kunt zien hoeveel punten Google geeft aan de snelheid van jouw website op desktop en mobiel.  Lees hoe je de snelheid van jouw website test in onze Tip van de Week – Website Snelheid.

 

 

 

 

 

 

 

Een voorbeeld die aangeeft hoe de zoekresultaten eruit zien als je aangemeld bent bij Google My Business

Meld je aan Google My Business om Google te informeren over jouw bedrijf

Google My Business

Met Google My Business kun je Google direct informeren over jouw bedrijf. Deze informatie kan Google dan weer gebruiken in de zoekresultaten. In plaats van Google te laten zoeken naar jouw informatie vertel je het met Google My Business direct. Google heeft het voor ondernemers ontzettend eenvoudig gemaakt, iedere ondernemer zal zich dus kunnen aanmelden. Om de vindbaarheid van je organisatie te verbeteren wordt het aangeraden om een Google+ profiel aan te maken en daarnaast je locatie te claimen in Google Maps. Bekijk onze blog over verdere optimalisatie van Google+. Met Google My Business beheer je in één dashboard de gegevens van jouw bedrijf voor Google zoeken, Google Maps en Google+. Denk hierbij aan adres, telefoonnummer, openingstijden maar ook bedrijfsgerelateerde afbeeldingen en social media updates. Dat is wel zo prettig, want hierdoor hoeft u vanaf nu niet meer op alle verschillende Google platformen deze gegevens bij te werken.

 

Tools

Yoast SEO

Om alle SEO zoektermen in te kunnen stellen en de on-page SEO goed uit te voeren, heb je de plugin Yoast SEO nodig. Yoast geeft per pagina aan wat er nog aan de optimalisatie verbeterd moet worden. Lees en leer nog meer over de Yoast Plugin bij de website van Yoast zelf.

De plugin zal aangeven wat er nog moet gebeuren en wat er fout is. De Yoast Plugin zal naast het optimaliseren van de pagina’s ook wat tips weggeven. Bijvoorbeeld het instellen van permalinks, het koppelen met Google Analytics etc.  De beste bron om nog meer te leren over de Yoast Plugin is natuurlijk de website van Yoast zelf.

Het logo van Yoast SEO om on-page SEO toe te passen

Het logo van Yoast SEO

WP Rocket

De beste plugin om  de snelheid van  je website te optimaliseren is WP Rocket. Met WP Rocket kun je eenvoudig een caching opzetten voor WordPress websites en webshops. Met deze voordelen kunnen we de websites en webshops tot wel 50% versnellen:

  • Pagina caching: Met pagina caching worden bezochte websites opgeslagen in de browser van de gebruiker. Door de opgeslagen data en informatie bespaar je tijdens het tweede bezoek aan de website een deel van de laadtijd.
  • Cache preloading: de vindbaarheid van je website wordt verbeterd doordat WP Rocket het aanmoedigt om de bekeken websites te bezoeken.
  • Image Lazy Load:De laadsnelheid van een website wordt al snel negatief beïnvloed door het gebruik van afbeeldingen. Om dit te voorkomen laadt WP Rocket de afbeeldingen pas in op het moment dat ze daadwerkelijk in beeld moeten verschijnen, bijvoorbeeld tijdens het scrollen op een website.
  • Bestanden verkleinen: Kleinere bestanden zorgen voor een snellere laadtijd. Met WP Rocket worden alle webbestanden, waaronder HTML, CSS en Javascript, gecomprimeerd en dus aanzienlijk kleiner.

 

Kraken.io

Het logo van de plugin Kraken.io om afbeeldingen te comprimeren

Het logo van Kraken.io

Bij een SEO analyse van een website komt meestal als één van de verbeterpunten naar voren dat de afbeeldingen verder gecomprimeerd (kleiner gemaakt) kunnen worden. Standaard compressie programma’s halen vaak niet de hoogste compressie, en vallen bij Google Pagespeed Insights nog steeds door de mand. Kraken.io kan dit wel.

Een koppeling met Kraken.io maakt het mogelijk om afbeeldingen extreem te comprimeren zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Afbeeldingen kunnen binnen een paar minuten tot 65% kleiner gemaakt worden. Dit zal enorm schelen in de laadtijd van je website. Kraken.io is makkelijk te implementeren in WordPress.

 

SEO is iets wat je kunt leren en toepassen op je eigen website. Echter kost dit zonder ervaring aardig wat tijd om dit optimaal te doen. Wij van Monkeyvision hebben hier al veel ervaring mee en bieden daarom nu het SEO Starterspakket aan. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Dit was we laatste blog van de Succesvol Online reeks. Dus begin je met een onderneming en wil je online succesvol worden? Neem dan deze reeks blogs mee en je maakt een vliegende start!

Vind je dit bericht leuk? Deel hem!

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search