Social media & marketing blijven een ultieme combinatie. Social media is namelijk de ultieme marketing tool! Want, het is mooi als jij een nieuwe webshop of website hebt laten maken… Maar hoe krijg je de mensen daar? Daar zet je dus marketing voor in. Social media is een laagdrempelige, maar ook zeer effectieve manier om dit te verwezenlijken.

Waarom is het laagdrempelig? Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen wel social media (dus ook jouw doelgroep) en bovendien kan je het gratis gebruiken. Kán, want je kunt hier natuurlijk ook op adverteren. Zo zorg je dat jouw advertenties bij jouw exacte doelgroep op het schermpje in hun handpalm terechtkomt.

Wat is nieuw in social media

We hebben al vaker geschreven over effectief gebruik van social media en over de social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. In deze blog kijken we hoe het er nu eind 2020 voorstaat met social media marketing. Hebben de populairste kanalen nieuwe functies? Zijn kanalen nog even populair als in begin 2020? We beantwoorden deze vragen door onze favoriete en de meest populaire social media kanalen met je door te nemen. Dat zijn:

  • LinkedIn: We vertellen je meer over de LinkedIn Insight Tag en LinkedIn Stories.
  • Facebook: Ondanks dat er gebruikers weg zijn gegaan, blijft Facebook razend populair.
  • Instagram: Instagram blijft het ultieme social media kanaal om jouw creativiteit te tonen, maar liet in 2020 ook haar activistische karakter zien.
  • TikTok: TikTok was begin 2020 on fire. Maar, er is iets veranderd eind 2020: TikTok ligt onder vuur.

LinkedIn: LinkedIn Insight Tag en Stories

LinkedIn blijft populair onder bedrijven. Opvallend is dat het aantal volgers van grote organisaties dit jaar iets terugliep, terwijl dit voor kleine organisaties juist is gestegen. De succesformule voor social media marketing voor LinkedIn blijft authentieke relevante content. Dit kan jou een boost in bereik geven en helpen betrokkenheid te creëren.

Als jij je in LinkedIn wilt richten op betaalde campagnes, maak je tegenwoordig gebruik van de LinkedIn Insight Tag. Dit is een scriptje dat op de achtergrond van jouw website draait dat je helpt bij retargeting-campagnes.

Scriptjes? Retargeting-campagnes? Klinkt dit je allemaal wat te ingewikkeld? Laat jouw social media marketing dan uitvoeren door Monkey Vision. Wij nemen dit graag voor je uit handen en kunnen je in heldere taal piekfijn uitleggen wat we voor je kunnen doen!

En heb je al gehoord van ‘Stories’? Dit ken je misschien door Instagram en Facebook, maar LinkedIn is inmiddels ook helemaal bij. Sinds mei 2020 kan de Nederlandse LinkedIn-gebruiker Stories kijken en zelf maken. Wordt het ook daadwerkelijk gebruikt? Niet echt. Je kunt je afvragen of Stories past in het zakelijke en minder persoonlijke karakter van LinkedIn.

Facebook: Blijvend populair

Door velen werd verwacht dat Facebook veel populariteit zou verliezen of zelfs onderuit zou gaan. Maar dat gebeurde niet. Als we kijken naar Facebook eind 2020 is er misschien niets nieuws op basis van de functionaliteiten, maar is het wel enigszins nieuwswaardig dat Facebook het zo goed blijft doen. Daarnaast heeft Facebook recent een nieuwe interface gekregen die het platform een modernere uitstraling geeft. Ondanks dat ze veel onder vuur hebben gelegen en er gebruikers zijn weggegaan, blijft het goed gaan met Facebook.

Een aantal Facebook anno 2020-feitjes op een rij:

  • Facebook heeft wereldwijd 2,41 miljard maandelijkse gebruikers
  • Facebook is ‘s werelds derde meest bezochte website
  • 300 miljoen mensen gebruiken dagelijks Facebook Stories

Dat zijn toch mooie cijfers! Ook in Nederland blijft Facebook mega populair en kun je dit platform bij jouw social media marketing echt niet missen. Facebook blijft een must, ook eind 2020.

Instagram: Creativiteit en activistisch

Instagram liet zich dit jaar van zijn meest creatieve en activistische kant zien. Natuurlijk stond Instagram al bekend als het ideale social media platform om creatieve uitingen te delen, maar door de komst van Covid-19, maar ook de Black Lives Matter-beweging, werd deze creativiteit steeds meer geuit in goede daden en activisme.

Organisaties zette Instagram bijvoorbeeld in om op een creatieve manier de zorgmedewerkers in het zonnetje te zetten, maar ook om hun volgers (die nu meer thuis zitten) op een andere manier te benaderen. Met de daarbij komende Black Lives Matter-beweging kunnen we wel stellen dat Instagram in 2020 een meer maatschappelijk belang heeft gekregen.

Voor jouw social media marketing is Instagram ideaal om toffe en gekke campagnes te delen en zo jouw populariteit te doen stijgen. Benieuwd hoe Monkey Vision jouw social media marketing vorm zou geven? Vraag het ons en neem contact op.

TikTok: Van on fire naar onder vuur

TikTok werd in 2020 vooral populair onder het jonge volk en is daarmee een prachtig platform om een jonge doelgroep te bereiken. Jongeren zijn hier vooral te vinden voor de creatieve filmpjes die ze zelf kunnen maken en bekijken.

Dansvideo‘s, make-up tutorials en andere creatieve uitingen: je zet het allemaal in een TikTok-filmpje van een paar seconden! Bedrijven maken er al slim gebruik van door bijvoorbeeld influencers in te zetten voor hun social media marketing, maar het soms ook binnen het bedrijf te implementeren. Er zijn bedrijven waar je kunt solliciteren door middel van een TikTok-filmpje!

TikTok was begin 2020 on fire, maar inmiddels ziet dit succesverhaal er iets duisterder uit. TikTok ligt onder vuur. Waarom? Misbruik van gebruikersdata, spionage en censuur.

  • As we speak (en dat is de ochtend van 26 september 2020) lezen we in het laatste nieuws dat een Amerikaanse federale rechter zich morgenochtend buigt over de vraag of de Verenigde Staten de app TikTok mogen verbannen uit Amerikaanse app stores. En dat is vlak voordat het uitgevaardigde verbod zou moeten ingaan! Wij zijn benieuwd.

Social media marketing uitbesteden

Is er nu superveel veranderd als we kijken naar de situatie van deze social media-kanalen anno eind 2020? Mwah, dat valt wel mee. Maar dat is helemaal niet erg! Dat betekent juist dat jij met jouw social media marketing kunt instappen wanneer je wilt: het social media landschap veranderd niet zo snel dat je het niet kan bijhouden. Het is dus nog zeker niet te laat voor jouw social media marketing. Je hebt de boot niet gemist en kunt altijd instappen!

Wil je jouw social media marketing uitbesteden? Goed idee! Bij Monkey Vision kunnen wij dit voor jou overnemen. Benieuwd hoe wij dit voor jouw bedrijf zouden doen? Neem contact met ons op en wie weet zitten we binnenkort om onze tafel in Nijmegen!