Wil je een nieuwe website laten maken voor jouw bedrijf? Aan de start van jouw zoektocht start je hoopvol met een lokale zoekopdracht in Nijmegen in de Google.
Ga je zo het topbureau vinden dat bij jou en jouw online doelen past? Het zal je gauw opvallen dat er erg veel keuze is. Kies je automatisch het bovenste resultaat, of zoek je nog even verder?
Als je verder zoekt, zie je misschien dat veel bureaus hetzelfde beloven: een modern webdesign. Dat is precies wat jij wilt, maar hoe kom je erachter of een bureau nog meer in huis heeft? Wij geven je een aantal tips en laten je weten welke vragen je het beste kunt stellen!
1. Bekijk het team!
Op de website staat meestal een over ons- of teampagina. Het is altijd goed om hier meteen naar te kijken. Waarom? Zo zie je direct wat voor professionals ze in huis hebben. Hebben ze bijvoorbeeld online marketeers, webdesigners of tekstschrijvers in het team opgenomen? Door hiernaar te kijken, weet je of zij jou bij je vraag kunnen helpen.
Behalve een mooie website wil je ook dat de techniek achter de website in orde is, dat het conversies oplevert en dat jouw doelgroep wordt bereikt. Dit kan niet met een mooie site alleen: hier heb je mensen voor nodig met ervaring en expertise.
Let op: sommige partijen werken met freelancers die niet direct op de teampagina staan. Het is altijd goed om hiernaar te vragen!
Kortom: wil je een website waar meer achter zit dan een mooi ontwerp alleen? Check wie er werkt!
2. Bekijk het portfolio
Jij wilt waarschijnlijk het liefst een ervaren partij inschakelen. Misschien wordt er in een tekst verteld dat ze ervaren zijn, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat dit ook echt zo is.
Check daarom altijd het portfolio. Hier worden opdrachten waar ze aan hebben gewerkt en trots op zijn getoond.
Sommige portfolio´s staan erg vol! In dat geval is het goed om te zoeken naar projecten die binnen de branche waar jij werkzaam in bent. Laat dit laatste vooral een tool zijn om door het portfolio te zoeken: of iemand al eerder met jouw branche heeft gewerkt, hoeft geen criteria te zijn. Het gaat erom dat ze goede websites maken!
Kortom: wil je een website? Bekijk altijd het portfolio!
3. Wat voor CMS systeem?
Controleer met wat voor CMS systeem er gewerkt wordt. CMS staat voor Content Management Systeem (CMS): hierin wordt de website gebouwd. Sommige werken met hun eigen CMS, maar velen met WordPress. Vraag altijd met welk systeem ze werken en of jij er ook gemakkelijk zelf in kan werken. Dit laatste kan handig zijn als je zelf updates wil kunnen doorvoeren. Vraag of hier eventueel ook trainingen voor worden gegeven.
Kortom: Zelf updates kunnen doorvoeren? Vraag naar het CMS en eventuele trainingen!
4. Webdesign en conversies
Is conversie optimalisatie een expertise? Een website moet mooi zijn, maar het moet ook logisch werken voor de bezoeker. Door middel van een slimme lay-out, logische navigatiestructuur en goede call-to-actions kun je met jouw website gaan converteren.
Kortom: vraag wat voor kennis zij in huis hebben betreft conversies en of ze wellicht iemand in hun team hebben die hierin is gespecialiseerd.
5. De kosten van jouw project
De prijzen kunnen verschillen. Dit ligt aan de techniek en het werk dat erachter zit: jouw website kan basic zijn, zonder SEO en met een shared hosting. Maar je kunt ook all the way gaan! Misschien wil jij een brainstormsessie, een gloednieuw design gebaseerd op jouw merkidentiteit, zoekmachineoptimalisatie en supersnelle hosting.
Er zijn vaak diverse mogelijkheden met een bijpassend prijskaartje. Om erachter te komen hoe realistisch een prijskaartje is, kun je het volgende vragen: hoeveel werk zit er in de website (uren)? Hoeveel mensen werken aan de website? Zijn er terugkerende kosten? Hoe duur is de hosting?
Kortom: wil je een website, maar weet je niet of de kosten realistisch zijn? Vraag naar de techniek, hosting en manuren.
6. Reviews
Natuurlijk ben je ook benieuwd naar de ervaring van andere
. Tegenwoordig kun je daar gelukkig gemakkelijk achter komen door reviews te zoeken. Wanneer je een bedrijf in Google hebt gevonden, kun je direct de reviews lezen.
Zie in een oogopslag het gemiddelde aantal sterren dat ze krijgen en verdiep je verder door reacties te lezen. Je kunt ook in je omgeving bij concullega´s vragen met wie zij een goede ervaring hebben.
Kortom: Heb je een bedrijf op het oog, maar ben je benieuwd naar de ervaring van anderen? Lees de reviews in Google!
7. Ga in gesprek
Google afstruinen geeft je een idee van partijen in jouw omgeving die kunnen helpen met het bouwen van een website. Als je een bureau op het oog hebt, is het altijd verstandig om eens telefonisch of nog liever face-to-face in gesprek te gaan.
Stel jouw vragen en voel aan of je je prettig voelt bij deze partij. Krijg je geen antwoord op je vragen of voelt het gesprek onprettig? Dan kun je je afvragen of je een samenwerking aan wil gaan. Krijg je antwoord op je vragen en word je prettig behandeld? Dan kan dit een goede voorbode zijn op hoe het komende traject gaat verlopen!
Kortom: Ben je bijna tot een keuze gekomen, maar ben je benieuwd hoe het bedrijf in de omgang is? Ga in gesprek!
Contact
Benieuwd hoe wij jouw vragen beantwoorden? Neem contact op en brand los!