Skip to main content

Heb jij een website laten maken voor jouw bedrijf? Ga je met social media in de weer? Verstuur je een nieuwsbrief? Ga je adverteren met Google Ads? Dan ga jij overal gebruik maken van teksten waar je online taalfouten in wilt vermijden. 

De soort teksten die jij opmaakt, kunnen zeer verschillen per kanaal. Op jouw website zal dit uitgebreide informatie over jouw product of dienst zijn, terwijl op jouw social media juist korte, krachtige en aanlokkelijke berichten komen. Waar moet je precies op letten bij het schrijven van deze content? Je moet letten op diverse zaken, maar in deze blog bespreken we één belangrijke: online taalfouten!

Verschillende kanalen, verschillende content

Er worden nogal wat taalfouten gemaakt op die verschillende kanalen. Google wordt hier niet blij van en dit kan dus jouw ranking beïnvloeden. Maar, dit is nog best een lastige kwestie, gezien de regels op het ene kanaal soms wat anders zijn dan op de andere. Zo zijn emoji´s in Google Ads uit den boze, terwijl ze prima werken in een social media post. Wij proberen je met deze blog een beetje op weg te helpen!

Website laten maken zonder online taalfouten

Heb jij een website laten maken en ga jij aan de slag met tekstuele content op diverse kanalen? Dan hebben we hier een aantal veelgemaakte fouten op een rijtje gezet die je tegen kunt gaan!

Online taalfout 1: Spaties en spelling

Goede spelling zegt iets over jouw professionaliteit en nauwkeurigheid. Als jij een website hebt laten maken met spelfouten, kom je slordig over: jouw teksten zijn blijkbaar niet geschreven door een professional en bovendien is de tekst niet gecontroleerd. Zo komt het over alsof je er met de pet naar gooit en jouw eigen website niet serieus neemt.

Google wordt ook steeds slimmer en kan spelfouten detecteren. Met spatiegebruik ligt dit op het moment nog gecompliceerd. Door de Engelse invloeden op de Nederlandse taal schrijven mensen vaak woorden uit elkaar, waar dit niet zou moeten. Dit kan slordig ogen voor jouw klanten, vooral als het woorden betreft die met jouw eigen expertise te maken hebben. Maak jij websites als internetmarketingbureau? Beschrijf jezelf dan niet als ‘internet marketing bureau’.

Google is zelf iets minder gevoelig voor de spatie. Google herkent nog niet al het foute spatiegebruik en geeft soms zelf nog een incorrecte suggestie. Als jij bijvoorbeeld een website wilt laten maken en dus in Google typt: ‘internetmarketingbureau’, vraagt Google of je niet bedoelde ‘internetmarketing bureau’. Er zitten dus nog haken en ogen aan, maar een goede spelling blijft hoe dan ook belangrijk, dus let op je spatiegebruik!

We schreven al eerder een blog over spatiegebruik: Corona crisis of coronacrisis? Over spelling & SEO

Online taalfout 2: Interpunctie

Zorg voor een goede interpunctie, waardoor jouw tekst goed leesbaar is. Te lange zinnen met nauwelijks interpunctie vindt Google niet fijn. Google wil dat de bezoeker jouw tekst zo goed mogelijk kan lezen en geeft dus de voorkeur aan punten en komma’s. Zorg dus dat jouw zinnen niet te lang zijn en dat je gebruik maakt van de juiste interpunctie als dit wel het geval is.

Over interpunctie gesproken: uitroeptekens vindt Google ook niet altijd fijn. Vooral in Google Ads werken uitroeptekens niet goed. In een titel worden ze sowieso niet geaccepteerd en in de advertentietekst kun je er maar beter zuinig mee zijn.

Online taalfout 3: Emoji’s, wel of niet?

Tot een paar jaar geleden waren emoji’s in teksten helemaal niet acceptabel voor Google. Maar ook Google gaat uiteraard met de tijd mee. Inmiddels kun je emoji’s zelfs in een SEO-tekst plaatsen en leuk je er prima je nieuwsbrief en social media posts mee op.

Met Google Ads is dit nog een ander verhaal. Bij het plaatsen van een emoji in jouw advertentie schend je op het moment nog de gebruiksvoorwaarden van Google Ads. Maak dus gebruik van emoji’s als dit in jouw tekst en bij jouw doelgroep past, maar nooit als het om een advertentietekst gaat.

Online taalfout 4: Trendy taalgebruik

Laat je niet verleiden om hippe taal in jouw website of advertentietekst te stoppen. Waarom?

  • Het komt onprofessioneel over;
  • Niet iedereen begrijpt wat er staat. Je denkt misschien een bepaalde doelgroep aan te spreken, maar kan hiermee ook flink de plank misslaan;
  • Google snapt niet wat er staat en keurt bijvoorbeeld jouw advertentie af.

Website laten maken met correcte taal

Wil jij een website laten maken met correcte taal, die Google begrijpt? Niet iedereen is een tekstschrijver, dus gelukkig hebben wij ze bij Monkey Vision in huis! Monkey Vision koppelt jou aan een van onze tekstschrijvers, die de tekst voor jouw nieuwe website professioneel opmaakt.

Wil jij een website laten maken inclusief goede teksten zonder online taalfouten? Neem dan contact op met Monkey Vision of start een project.