Meer relevante bezoekers op jouw webshop

Ken jij dat gevoel ook? De nichemarkt en de bijbehorende producten zijn zorgvuldig uitgekozen en jouw webshop is eindelijk klaar. Je ziet het al helemaal voor je: zodra de webshop live gaat, zullen de orders binnenstromen en ben jij het nieuwe succesverhaal in de e-commerce wereld. De webshop lancering vindt plaats, maar wat nu…?

Je gaat druk aan de slag met het promoten van de webshop en de producten. De website bezoekers blijven wel regelmatig komen (wat een goed teken is), maar de orders blijven uit. Als nieuwe internetondernemer heb je al van alles geprobeerd, echter wil het niet lukken. Herkenbaar verhaal? Lees dan snel verder om te leren hoe je wel meer relevante webshop bezoekers krijgt!

Het is eerst belangrijk om het verschil te leren kennen tussen ‘algemene’ website bezoekers en ‘relevante’ website bezoekers. Na deze uitleg zal je begrijpen dat je enkel relevante bezoekers op jouw webshop wilt hebben. Algemene website bezoekers zijn mensen die op jouw website komen, maar niet geïnteresseerd zijn in de producten die je aanbiedt. Relevante website bezoekers zijn echter mensen die actief op zoek zijn gegaan naar een product dat ook jij op jouw webshop aanbiedt. Dit is wat je wilt bereiken, deze personen zijn namelijk bereid om geld te spenderen!

Er zijn verschillende manieren om relevante website bezoekers op jouw webshop te krijgen. Bij online marketing gaat het er in eerste instantie vooral om dat de vindbaarheid van jouw webshop verbeterd wordt. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de volgende methodes:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Zoekmachine marketing
  • Inbound marketing
  • Contentmarketing
  • Linkbuilding

Zoekmachine Optimalisatie voor relevante webshop bezoekers

Bedenk zelf even hoe vaak jij een smartphone pakt en iets op Google zoekt, wanneer je een product of dienst nodig hebt. Bij 98% van de mensen gebeurt dit. Het eerste wat mensen doen als zij een product of dienst nodig hebben, is direct naar Google gaan om een zoekopdracht in te typen. Doordat Google de meest gebruikte zoekmachine is, is het daarom belangrijk dat jouw webshop hiervoor geoptimaliseerd is. Dit zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt.

Het optimaliseren van jouw webshop noem je zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization). Dit is een lange termijn strategie om meer bezoekers op jouw webshop te krijgen. Optimalisatie van de webshop zal toegepast moeten worden op twee plekken. In eerste instantie zal jouw website technisch in orde moeten zijn. Bovendien zal je ook aandacht moeten schenken aan de inhoud van de pagina’s.

Zoekmachine Marketing

Behalve de webshop optimaliseren voor Google, kan je ook zoekmachine marketing toepassen. Zoekmachine marketing is een korte termijn strategie en zorgt ervoor dat je vrij snel veel relevante website bezoekers krijgt. Dit heet zoekmachine adverteren of SEA (Search Engine Advertising).

Je gebruikt hiervoor Google Ads en zorgt ervoor dat je door middel van advertenties meer website bezoekers trekt. Waar zoekmachine optimalisatie gratis is, heb je bij zoekmachine adverteren advertentiekosten. Bij elke klik op de advertentie zal je een bedrag betalen. Let er wel op dat het belangrijk is dat dit goed ingezet wordt. Is dit niet het geval, dan kan dit hoge kosten opleveren en weinig relevante website bezoekers opleveren.

Linkbuilding

Linkbuilding is een manier om ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw webshop verwijzen. Google weet precies welke en hoeveel websites naar jouw webshop linken. Hoe meer verschillende websites naar jouw webshop verwijzen, hoe hoger jij in Google komt te staan. Wees er wel van bewust dat er een verschil zit in kwaliteit van de doorverwijzingen. Een website met een hoge autoriteit heeft meer invloed dan een website met een lage autoriteit.

Inbound Marketing

Tijden zijn veranderd, door de opkomst van het internet en digitale middelen is alles veel transparanter geworden. Inbound marketing gaat uit van het principe dat mensen zelf op zoek gaan producten of diensten op het moment dat zij dat zelf willen. Steeds meer mensen irriteren zich aan reclameblokken tijdens een filmavondje op de bank. Wanneer een consument iets opgelost wil hebben of een nieuw product wilt kopen, dan gaan zij zelf wel op zoek.

Inbound marketing zorgt ervoor dat er waardevolle kennis en informatie gedeeld wordt met jouw doelgroep. Het gaat allang niet meer alleen over het kopen of verkopen van producten, maar het gaat steeds meer over het leveren van toegevoegde waarde. Wanneer jij relevante kennis deelt met jouw doelgroep, wordt dit als prettig ervaren. Mensen zullen terugkomen doordat jij gezien wordt als een autoriteit binnen een vakgebied. Het toepassen van inbound marketing kan je doen door blogs te schrijven, het inzetten van social media, maar ook het versturen van effectieve nieuwsbrieven is inbound marketing.

Contentmarketing

Contentmarketing is een vorm van inbound marketing. Je deelt relevante kennis met jouw doelgroep. Wanneer regelmatig een blog gepubliceerd wordt over jouw producten of de ontwikkelingen in de markt, dan word je naar verloop van tijd gezien als een autoriteit binnen jouw vakgebied. Het is van belang om deze blogs ook te verspreiden via social media voor een groter bereik.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Of wil je advies van één van onze online marketing specialisten, neem dan gerust contact op!

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search