Ben jij bekend met de Golden Circle van marketing? Dat zou wel moeten! Dit is namelijk van groot belang als jij je gaat bezighouden met de marketing van je bedrijf: of je nu een starter bent of al langer meedraait.

Het concept van de Golden Circle draait om drie factoren: What, How en Why. Door middel van de toepassing van deze drie factoren op jouw bedrijf, leer je hoe jij je kan gaan onderscheiden van jouw directe concurrentie en krijg je misschien wel zicht op nieuwe mogelijkheden.

Wil jij weten wat deze drie factoren betekenen en wat jouw bedrijf hiermee kan? Lees dan vooral verder en pas het toe op jouw marketingplan! Zie je wel in dat dit van belang is, maar vind je het lastig om hier zelf mee aan de slag te gaan? Fullservice webdesignbureau Monkey Vision helpt je graag! Wij kunnen jouw website laten maken in Nijmegen, maar ook nog een stapje verder gaan en helpen jouw bedrijfsidentiteit uit te vogelen! Interesse in hulp hierbij of een nieuwe website? Neem gerust contact met ons op.

Het Golden Circle-model

Het Golden Circle-model is bedacht door Simon Sinek. Hij is niet alleen de bedenker, maar heeft hier zelfs een boek over geschreven. Waarom? Om mensen te leren hoe belangrijk het is om het Waarom te vinden achter hun bedrijf.

Dit model kan je zien als drie verschillende lagen van een ui: de buitenste laag, de middelste laag en de binnenste laag. De buitenste laag is de ¨What¨ en laag die daaronder zit is de ¨How¨. De kern van de ui is de ¨Why¨: het belangrijkste punt van dit model en waar veel bedrijven de mist in gaan door dit niet correct toe te passen.

We gaan je meer vertellen over de drie punten uit De Golden Circle van marketing: de What, How en Why. Deze kan je in het Nederlands dus vertalen naar: Wat, Hoe en Waarom.

Marketingpunt 1: What?

Elk bedrijf weet wat ze doen. Dit kan natuurlijk echt van alles zijn! Hierbij kan je denken aan het verkopen van auto’s tot het maken van websites. Het gaat hier dus om de producten of services die jouw bedrijf aanbiedt.

Dit onderdeel van het model is een van de makkelijkste om in te vullen, omdat het vaak niet moeilijk is om te omschrijven wat een bedrijf doet. Wel is het van belang om dit specifiek te houden en het kort maar krachtig op te schrijven.

Dit is dus de fundering van elk bedrijf, maar bij dit model gaat het er vooral om dat je een duidelijk doel in zicht hebt, waardoor je jezelf beter kan presenteren op de markt. Het gaat hier dus vooral om de diepte.

Als je deze vraag beantwoord, weet je ook meteen een van de uitgangspunten voor jouw nieuwe website: namelijk jouw service. Vertel ons jouw What en wij maken er een website bij.

Marketingpunt 2: How?

Als je aankomt bij de middelste laag van het model, dan kom je dus aan bij de How. Hier gaat het erom hoe jij jouw product of service verkoopt. Dit is al een iets ingewikkelder stuk van het model waar je even goed over na moet denken. Het gaat hierbij om de dingen die jouw bedrijf uniek maakt en hoe jij jezelf onderscheidt van de concurrentie in hetzelfde vakgebied.

Laten we bijvoorbeeld teruggaan naar het voorbeeld van eerder: het maken van websites. Natuurlijk zijn er al veel bedrijven die dit doen en die gespecialiseerd zijn in dit vak, maar het is belangrijk dat ze ook iets aanbieden wat hen anders maakt dan de rest. Met deze middelste laag van het model specificeer jij het concept van jouw bedrijf dus al een stuk meer. Hierdoor leer je de markt goed kennen en kan je ook met trots vertellen aan jouw klanten waarom ze voor jou moeten kiezen en niet de concurrent.

Moeite om jouw How te formuleren? Monkey Vision denkt graag met je mee wanneer je jouw website door ons laat maken in Nijmegen.

Marketingpunt 3: Why?

De Why is de kern van het model en dit is het belangrijkste punt. Veel bedrijven gaan hier de mist in, omdat dit erg moeilijk is om bepalen als je hier eerder nog niet bij hebt stilgestaan.

Als je kijkt naar de Why dan gaat het dus om: waarom je bedrijf doet waar het goed in is. Hierbij is het belangrijk om dus niet te denken aan inkomsten en financiële zaken, maar naar waarom je bezig bent met wat je doet.  Als je dit kan formuleren wordt het doel van je bedrijf duidelijk. Het is de reden van het bestaan van het bedrijf en dit maakt jullie speciaal.

Als je dit weet, kan je beter communiceren met klanten en leer je ook de waarde kennen van datgene waar je mee bezig bent. Je leert andere mensen inspireren en het gaat dus echt om jouw interne motivatie: de reden waarom je je elke dag weer inzet voor dit bedrijf.

Op deze manier kun je met jouw bedrijf onderscheid maken. Dit is belangrijk, maar voor veel bedrijven toch erg moeilijk. Velen lopen hierop vast: ze weten wel wat ze doen en hoe ze hiermee bezig zijn, maar ze weten niet het doel en de motivatie hierachter.

Kortom: vind je drijfveren!

Veel bedrijven weten Wat ze aan het doen zijn, omdat dit het makkelijkste is om te omschrijven. Dit is dus het product wat verkocht wordt of de service die wordt aangeboden.

Hoe je dit uitvoert en uitvinden wat je speciaal maakt, zorgt ervoor dat je jezelf leert onderscheiden op de markt. Hierdoor ben je dus een stapje vooruit op de concurrentie die zich bevindt op de markt.

Het laatste punt is de Waarom. Dit is het doel en de reden van het bestaan van jouw bedrijf. Als je dit goed en duidelijk leert te vertellen, kan je dit inzetten op vele manieren. Hierdoor breng jij jouw bedrijf naar het volgende level! Maar wij weten het: dit is best lastig. Bij Monkey Vision maken we niet alleen websites, maar denken we ook met bedrijven mee over juist dit soort zaken! Heb je hulp nodig om jouw Golden Circle compleet te krijgen? Laat ons je helpen!