8 stappen naar een goede contentstrategie van collega Ilias (deel 1)

Het ontwikkelen van een goede contentstrategie kan of heel leuk zijn of heel pijnlijk. Dat laatste wil je natuurlijk niet meemaken. Het wordt pijnlijk wanneer je onwijs veel tijd stopt in een strategie, die uiteindelijk niet blijkt te werken. Uit ervaring blijkt dat veel strategieën mislukken doordat de strategie niet wordt vastgelegd, maar ook vooral omdat er geen duidelijk stappenplan aanwezig is.

Onze contentspecialist Ilias is zo aardig geweest om de weg naar een goede contentstrategie op een rijtje te zetten. In deel 1 worden de eerste 4 stappen naar een effectieve contentstrategie uitgelicht. Volg deze 4 stappen en begin met het ontwikkelen van jouw eigen goede strategie.

Een goede contentstrategie is een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken.”

Stap 1. Bepaal jouw missie en de doelen die daarbij horen

Het bepalen van een missie is een goed startpunt voor het ontwikkelen van een effectieve content marketing strategie. Een heldere missie zorgt ervoor dat het eenvoudiger is om je te focussen op datgene wat belangrijk is. Hiermee wordt het risico verminderd dat er onderwerpen aan bod komen, die niet bij jouw bedrijf passen of waar jouw klanten niet op zitten te wachten. In je content marketing missie staat ieder geval:

  • Wie jouw doelgroep is
  • De content die je gebruikt om de doelgroep te bereiken
  • En het voordeel die de doelgroep uit de content kan halen.

Een voorbeeld van een content marketing missie kan als volgt zijn: Bij Monkey Vision kunnen ondernemers informatie vinden over het effectief inzetten van online marketing voor hun bedrijf, om op die manier meer klanten aan te trekken.

Probeer het zelf maar eens:

Bij Mijn Bedrijf kunnen Doelgroep X informatie vinden over Content Y voor het verkrijgen van Voordeel Z.

Stap 2 Bepaal de KPI’s

De beste manier om doelen te behalen is door deze specifiek en meetbaar te maken. Dit betekent dat het belangrijk is om kritische prestatie indicatoren (KPI’s) voor jouw content marketing strategie te bepalen.

Op deze manier kan je analyseren in hoeverre de doelen worden gehaald. Het kunnen doelen zijn op het gebied van omzet, het aantal verkopen, SEO, verkeerd en andere aspecten van online marketing. Hieronder zijn er een aantal voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Aankomende maand moet er minimaal €10.000 omzet worden gedraaid.
  • Ik wil aan het eind van de maand April minimaal 500 nieuwsbriefabonnees hebben.
  • In het komende half jaar wil ik een stijging van 200% zien in het aantal website bezoekers.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De essentie van het verhaal: kies voor KPI’s die ervoor zorgen dat jij het succes van jouw content marketing strategie kan meten.

Stap 3. Ken jouw doelgroep

Zoals in stap 1 al is aangegeven, is het belangrijk dat jij jouw doelgroep kent. Alleen op deze manier kan je de juiste content creëren die ervoor zorgt dat je de potentiële klanten bereikt. Om erachter te komen wie tot je doelgroep behoort zal je drie activiteiten moeten ondernemen.

Verzamelen van demografische data

De eerste stap is om de demografische data van jouw website bezoekers, nieuwsbriefabonnees en social media volgers verzameld. Vaak kan je veel informatie halen uit de statistieken van tools zoals Google Analytics, Mailchimp en de social media kanalen. De informatie die van belang kan zijn is:

  • De leeftijd
  • Het geslacht
  • Opleiding
  • Inkomen

Bij Google Analytics kan je er zelf achter komen waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn. Om hierachter te komen ga je naar Doelgroep >> Interesses >> Overzicht. Hier zie je direct in welke markten jouw website bezoekers actief zijn.

Interesses onderzoeken voor een goede contentstrategie

Leer meer over Google Analytics in onze blog.

Verzamel feedback van jouw klanten

Om meer te weten te komen over jouw doelgroep, is het noodzakelijk om feedback van jouw huidige klanten te verzamelen. Dit kan je namelijk verschillende inzichten geven:

  • Wat vinden de huidige klanten van de content die op dit moment wordt gedeeld?
  • Wat zijn de meest urgente behoeften van de klanten?
  • Hoe kan je de klanten verder helpen en hun problemen oplossen met jouw content?

Als je antwoord hebt op deze vragen, dan ben je een aardig eind op weg om te bepalen welke content jouw doelgroep graag wilt zien. Ook kan je hieruit halen op welk platform de doelgroep het meest actief is.

Ontwikkel Buyer Personas

Wanneer je alle demografische data en klantfeedback hebt verzameld, is het aan te raden om een buyer persona te ontwikkelen. Een buyer persona is de ideale klant van jouw bedrijf. Deze worden ontwikkelt om duidelijk te krijgen voor wie je de content creëert en wat de lezer zich bezighoudt.

De beste buyer persona’s bevatten informatie over de problemen die zij ervaren, waar zij hun informatie vandaan halen en wat hun gedrag motiveert. Wat zorgt ervoor dat jouw ideale klant ‘s ochtends uit bed stapt. Wanneer je dit allemaal inzichtelijk hebt, dan is het eenvoudiger om een relatie aan te gaan met jouw potentiële klanten.

Stap 4. Bepaal op welk kanaal je de content het best kan plaatsen

Tijdens jouw onderzoek naar een effectieve content marketing strategie, begin je waarschijnlijk al een beetje een gevoel te krijgen van wie de doelgroep is en waar zij zich online bevinden. Het is aan te raden om aan het begin je te focussen op één kanaal waar je in wilt uitblinken. Hierna kan je altijd nog uitbreiden naar andere kanalen.

Om te testen of je voorgevoel klopt is het handig om een kijkje te nemen op Google Analytics. Wanneer je ingelogd bent, ga dan naar Acquisitie >> Social >> Overzicht. Hier heb je een overzicht van welk kanaal op dit moment het meest rendabel is voor jouw bedrijf.

Kanaal bepalen voor een goede contentstrategie

Voor Monkey Vision is dit bijvoorbeeld Facebook. Dan zouden wij natuurlijk gek zijn om ons volledig te gaan focussen op andere kanalen.

Als het goed is heb je op dit moment genoeg leesvoer en genoeg handvatten om een week lang zoet te zijn met het ontwikkelen van een contentstrategie. In deel 2 krijg je volgende week te lezen wat er nog meer nodig is om de strategie verder te perfectioneren en deze ook uit te voeren.

Tot volgende week!

 

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search