Dé SEO trends voor 2020!

Wat zijn de SEO trends voor 2020? We vertellen je alles wat je kunt verwachten in het nieuwe jaar qua SEO in deze blog. We kunnen in ieder geval alvast een tipje van de sluier oplichten: SEO blijft van belang voor je website in 2020! Met elk jaar maakt Google zijn algoritme geavanceerder en blijven de updates komen. Waarom doet Google dit? Omdat ze steeds werken naar dat blijvende doel: zorgen dat de Google-gebruiker snel de passende, kwalitatieve informatie vindt die hij zoekt! Dit is dan ook waar alle trends om draaien: hoe creëer je op jouw website een goede ervaring voor je bezoekers?

Bij Monkey Vision houden we hier sowieso rekening mee: als wij een website maken zorgen we dat alle belangrijke SEO-elementen hierin worden verwerkt en ook het moderne webdesign voldoet. Wil je graag een website laten maken in Nijmegen die voldoet aan de SEO-trends anno 2020? Neem dan contact met ons op!

Waarom SEO belangrijk blijft in 2020

SEO blijft een belangrijk onderdeel van jouw marketing, ook in 2020. Bedrijven kiezen steeds vaker voor de mogelijkheid van online advertenties en laten hierdoor soms hun SEO links liggen. Echter is SEO vaak een goedkopere oplossing en al helemaal met het oog naar de toekomst: online advertenties zijn alleen maar stijgend in prijs. Daarbij blijft SEO relevant voor jou als bedrijf, want je bent hier onafhankelijker mee dan bij advertenties en kunt hiermee ononderbroken websitebezoekers binnenhalen door middel van relevante en actuele zoektermen. Wanneer je een website laat maken door een professioneel webdesignbureau zullen zij hier ook altijd naar streven.

SEO en webdesign anno 2020: de voordelen

Zoals gezegd blijft Google zijn algoritme updaten en wordt de zoekmachine steeds geavanceerder. Hierdoor kan Google jouw website en webdesign met de tijd steeds beter beoordelen en zien of jouw content van kwaliteit is. Je hoeft hiervoor geen trucjes uit te halen: je moet juist gaan laten zien waar je kwaliteiten liggen. Zorg dat je jouw websitebezoekers van goede inhoud voorziet en speel in op hun vragen. Dit kun je zelf doen, maar je kunt jouw strategie ook een tandje hoger zetten. Als je jouw website laat maken door een webdesignbureau kunnen zij een SEO-specialist voor je inzetten die zich kan focussen op technische SEO en linkbuilding. Dit ligt namelijk wat gecompliceerder: een foute linkbuilding-strategie kost je al gauw in ranking en aantal websitebezoeken. De focus op kwaliteit, betrouwbaarheid en relevantie ligt hoger dan ooit, waardoor er een gespecialiseerde kijk voor nodig is.

SEO trends 2020

Alle SEO-trends draaien dus om kwaliteit en relevantie: zolang jouw bezoekers maar vinden wat ze zoeken en een goede ervaring hebben. Betrouwbare en waardevolle inhoud en een goede snelheid zijn hier dus van belang.

Onze 8 SEO trends voor 2020 zijn:

  1. Content van kwaliteit
  2. Structuur
  3. Featured snippets
  4. Pagespeed
  5. Auteursautoriteit
  6. Goede backlinks
  7. Mobiele indexatie
  8. Structured data

1.    Content van kwaliteit

Door haar algoritme steeds te verbeteren, zal Google in de komende jaren een groeiend begrip voor content ontwikkelen. Het is dus belangrijk voor eens en altijd op te houden met SEO trucjes en echt in te zetten op content van kwaliteit. Laat zien wat jouw bedrijf doet, wat je te bieden hebt aan klanten en waar je expertise ligt. Zet jouw content in om vragen van jouw bezoekers te beantwoorden. Hoe weet je wat de vragen van de bezoekers zijn? Investeer je tijd in Keyword Planner, Google Search en Google Analytics. Kijk wat naar boven komt en of er wellicht vragen of zoektermen zijn die jij niet in je website hebt opgenomen. Check ook je paginatitels en meta-descriptions: alle teksten zijn van belang.

Kwaliteit gaat niet alleen over tekst. Kwaliteit gaat ook over jouw webdesign. Zorg dat jouw webdesign aantrekkelijk, maar vooral helder is: jouw bezoekers moeten weten waar ze naartoe moeten en visuals moeten hieraan bijdragen. Dus: laat je website maken en de webdesigners doen de rest! Wil je meer weten over en webdesign dat gebruiksvriendelijk is? Lees dan onze blog over UX-webdesign.

2.    Structuur

Deze trend heeft zowel met tekst als webdesign te maken: zorg voor een logische indeling en goede structuur. Met pagina-URL´s die SEO-verantwoord zijn, kan er beter door jouw website worden genavigeerd. Daarbij moet de interne links ook gestructureerd zijn. Deel je pagina´s en content op in clusters en sluit je URL-structuren en interne links hierop aan.

3.    Featured snippets

De featured snippet (of ¨Google Answer Box¨) geeft een Google-zoeker meteen antwoord op een vraag. De zoeker hoeft dus niet door te klikken in de zoekresultaten. Het is dan ook de kunst om wel in de featured snippet terecht te komen met een direct antwoord, maar het wel zo verwoorden dat een zoeker doorklikt naar je website. Momenteel staat bij 20% van de Nederlandse zoekresultaten een featured snippet.

4.    Pagespeed

De snelheid van je website (pagespeed) blijft een belangrijk onderdeel voor je SEO. Laad je website langer dan 2 seconden? Dan gaan je bezoekers weg en sowieso niet over tot actie of conversie. Pagespeed is dus van invloed op je vindbaarheid, maar ook je eigen positie.

Wil je je pagespeed verhogen? Zorg voor een technische optimalisatie. Als je je website laat maken door een webdesignbureau zullen zij hier from scratch rekening mee houden. Heb je al een website en wil je geen nieuwe laten maken? Klop dan bij een webbureau aan en vraag of ze een kijkje op jouw website en in de backend kunnen nemen, wellicht kunnen zij jouw pagespeeds versnellen.

5.    Auteursautoriteit

Niet alleen jouw content wordt beoordeeld: jijzelf wordt ook beoordeeld. Google kijkt namelijk wie de content op jouw website heeft geschreven en checkt aan de hand van andere websites of jij een autoriteit bent op het gebied waar je over schrijft. Hoe kun je hier gebruik van maken? Schrijf als gast artikelen voor andere websites en zorg dat je deelt en wordt gedeeld via bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Hierbij kun je jouw autoriteit uit- en opbouwen en rankt Google jou steeds beter.

6.    Goede backlinks

Google herkent kwalitatieve backlinks ook steeds beter. We zeiden het al: een slechte linkbuilding kan je gaan kosten in ranking. Als Google ziet dat jouw linkbuilding is voorzien van irrelevante of onlogische backlinks, zal dit worden afgestraft. De tijd van SEO-trucjes is dus echt afgelopen. Hoe zorg je voor kwalitatieve backlinks en wat zijn dit dan precies? Deze kun je verkrijgen door backlinks uit persberichten, gastblogs en relevante social media pagina´s.

7.    Mobiele indexatie

Responsive webdesign is steeds belangrijker geworden. Het is zelfs zo belangrijk de mobile index voor Google de standaard is geworden, voor zowel desktop resultaten als mobiele resultaten. Een goede mobiele website en een goede mobiele indexatie van je website is daarom van groot belang. Google heeft hier natuurlijk niet zomaar voor gekozen: mensen zoeken steeds meer via de mobiele telefoon en steeds minder via desktop.

8.    Structured data

Met structured data kan Google jouw pagina´s, artikelen en producten beter begrijpen… En dat vindt Google fijn! Bij een webshop kun je structured data toevoegen in de vorm van productprijzen, reviews, voorraadcijfers en meerdere productafbeeldingen. Je laat zien dat je klanten van zoveel mogelijk actuele informatie voorziet en laat Google je website beter begrijpen.

Jouw webdesign en SEO helemaal up-to-date? Laat een website maken!

Je ziet het: de SEO-trends van volgend jaar hebben alles te maken met kwaliteit! Wil jij een website die is voorzien van kwalitatieve content, gebruiksvriendelijk webdesign en een goede structuur? Laat je website dan maken! Een webdesignbureau is op de hoogte van alle laatste SEO-feitjes en past deze toe op jouw nieuwe website. Tenminste, zo doen wij het! Wil je graag een website laten maken? Kom dan eens langs om met Monkey Vision te praten, wij zijn benieuwd naar je dromen en ideeën en vertalen deze naar een geoptimaliseerd webdesign! Laat van je horen en neem contact met ons op.