Je was net zo lekker bezig: website laten maken, alles SEO-technisch ingericht, marketing on point… Et voilà, lekker hoog in de Google ranking! Elke dag kijk je weer even in de zoekmachine bij jouw scorende trefwoorden om jouw mooie plaatsje te bekijken. Maar, wat zie je nu? Je bent van je troon gevallen: je bent gezakt! Hoe kan dat? Je deed het toch zo goed?

Paniek alom? Dat is niet nodig. Het kan nu eenmaal de besten overkomen: je daalt een plaatsje (of twee) in Google. Ga niet om je heen wijzen en een schuldige zoeken, want dat is tijdverspilling en doet niemand goed. Blijkbaar ging het een hele tijd prima, maar doen je concurrenten het op het moment net even beter. Het goede nieuws: er is wat aan te doen!

Je gaat gaat nu uitzoeken waar op jouw website nog het een en ander te verbeteren valt. En je gaat kijken wat de concurrent die nu boven je staat doet: wat heeft het verschil gemaakt? SEO en de Google ranking zijn altijd in beweging, dus je moet het blijven controleren en bijschaven. SEO is geen snelle fix, maar iets waar je altijd aan blijft klussen.

Website laten maken in Nijmegen door een webbureau die meedenkt over jouw SEO- en marketingstrategie? Neem contact op met Monkey Vision.

Website laten maken met SEO- of linkbuildingpakket

Een website laten maken, dat kan bij Monkey Vision. Maar we kunnen nog veel meer! Wij zorgen dat de SEO van jouw nieuwe website optimaal in orde is en werken daarnaast achter de schermen aan jouw linkbuilding. Allemaal manieren om jou zo hoog mogelijk in die Google Ranking te krijgen!

Wil jij een website laten maken, maar wil je liever eerst zelf kijken hoe je jouw ranking kan beïnvloeden? Dat kan natuurlijk ook! In deze blog geven we je een korte Google ranking checklist cadeau, zodat je zelf kunt checken wat je allemaal moet controleren en wat er wellicht verbeterd kan worden.

Google ranking checklist

Heb jij een website laten maken en ben je van de eerste plaats in Google afgestoten? Dan zijn er een aantal punten die je kunt gaan checken en verbeteren.

Je checkt onder meer:

  1. De concurrent
  2. Titel en meta-omschrijving
  3. Content
  4. Gebruiksvriendelijkheid
  5. Snelheid
  6. Domeinautoriteit & backlinks

Check 1: De concurrent

Jij bent van de eerste plaats gestoten door jouw concurrent. Dat betekent dus eigenlijk dat Google heeft besloten dat de website van de concurrent beter aan de zoekvraag van de doelgroep voldoet. Dit is een mooi vertrekpunt om te gebruiken wanneer je de concurrerende websites gaat vergelijken: waarom zou Google deze websites beter vinden?

Je kunt bijvoorbeeld het volgende controleren:

  • Content
    Wat vind je van de content van de concurrent: is deze misschien duidelijker en wat maakt het anders dan jouw content?
  • Gebruiksvriendelijkheid
    Is de website van de concurrent misschien gebruiksvriendelijker? Heb je het idee dat bezoekers snel bij het juiste product of informatie komen?
  • Snelheid
    Is de website van de concurrent sneller geladen dan jouw website?

Check 2: Titel en meta-omschrijving

De website die Google in de ranking nu boven jouw website heeft geplaatst, is waarschijnlijk  in de afgelopen tijd vaker door de Google-gebruiker aangeklikt. Hieruit kun je opmaken dat de titel en meta-omschrijving van de concurrent mensen meer aanspreekt, of bijvoorbeeld een heldere verwoording geeft.

Controleer of jouw huidige titel en meta-omschrijving aantrekkelijk zijn en helder maken wat de bezoeker bij jou kan vinden. Zorg bijvoorbeeld dat je jouw titel en meta-omschrijving als een ¨call-to-action¨ schrijft, zoals: ´Supersnel een website laten maken in Nijmegen? Ga nu naar Monkey Vision´ of ´Bespaar nu op je energiekosten´.

Check 3: Content

Controleer je content: komen de USP´s (Unique Selling Points) van jouw bedrijf goed naar voren? Het is belangrijk dat jouw bezoekers in een oogopslag zien wat voor producten jij maakt of diensten jij uitvoert en wat jou hierin uniek maakt. Zorg dat de USP´s centraal staan in de content van jouw website en andere uitingen (zoals social media).

Probeer je bij het herschrijven van de content ook echt in te leven in jouw doelgroep: waarom komen ze op jouw website en waar zijn ze naar op zoek? Probeer daarbij aan te tonen (zonder het al te letterlijk te benoemen!) waarom jij beter bent dan de concurrent. Let op dat je dit helder, kort en krachtig doet: niemand heeft zin om lappen aan geschiedschrijving te lezen.

Check 4: Gebruiksvriendelijkheid

Kijk met een kritisch oog naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien wat jij te bieden hebt en hoe ze hier komen. Als het te lang duurt voordat zij een antwoord op oplossing vinden, gaan ze weg.

Door middel van een overzichtelijke menustructuur met duidelijke titels en heldere call-to-actions breng je mensen snel naar de plekken waar ze moeten zijn. Het moet meteen duidelijk zijn wat ze op de aangeklikte pagina’s kunnen verwachten.

Weet je niet zeker of jouw webdesign gebruiksvriendelijk is? Onze webdesigners wel. De webdesigners van Monkey Vision kunnen voor jou een nieuwe website laten maken, maar kunnen ook jouw huidige website onder de loep nemen en verbeteren. Interesse? Neem contact op en wij verbinden je aan ons team van webdesigners.

Check 5: Snelheid

Google is erop gemunt om zijn gebruikers altijd de beste zoekresultaten te geven. En bij het beste zoekresultaat is snelheid een belangrijke factor voor Google. Controleer dus altijd hoe snel of traag jouw website is, door middel van handige tools.

Als jouw website te traag is, zie je dat met deze tools al in een paar seconden en bovendien laten ze je weten wat er verbeterd kan worden om jouw website sneller te maken. Kijk bijvoorbeeld bij Google Pagespeed Insights of GTmetrix.

Website laten maken met domeinautoriteit & backlinks

En dan ben je er nog niet helemaal: check ook jouw domeinautoriteit en backlinks. Beiden hebben alles te maken met linkbuilding. Ga jij een website laten maken door Monkey Vision? Dan kunnen wij meteen jouw linkbuilding hierin meenemen. Heb jij al eerder een website laten maken, maar niet door Monkey Vision? Dat maakt niet uit, ook dan kunnen wij voor jou aan de slag met jouw linkbuilding.

Benieuwd naar wat linkbuilding is en hoe dit jouw Google Ranking kan beïnvloeden? Lees alles over onze service Linkbuilding.

Website laten maken met SEO-check

De Google-ranking van jouw website is dus iets waar je constant aan moet werken: SEO is altijd in beweging, er is geen finale. Als je bent gedaald in de ranking, is dit heel vervelend, maar dus ook helemaal niet zo gek. Zet de schouders eronder en kijk hoe het komt dat Google jouw concurrenten op het moment verkiest boven jou. Als je ziet hoe dit komt, kun je eraan werken.

Wil je dit werk liever uitbesteden en laten doen? Een specialist weet precies welke wegen er gecheckt moeten worden en gaat voor jou aan de gang met de SEO- en linkbuildingpuzzel. Heb je een website laten maken door Monkey Vision? Dan doen wij dit voor je. Heb je een website laten maken door een andere partij? Ook dan kunnen wij jou helpen! Bel gerust naar  024 202 2068 of start direct een project.