Typ jij “corona crisis” of “coronacrisis” als je het laatste nieuws wilt vinden? En typ jij “websitebouwer Nijmegen” of “website bouwer Nijmegen” als je een website wil laten maken in Nijmegen?

Twee woorden die je aan elkaar schrijft, noemen we “samenstellingen”. Mede door de invloed van het Engels zie je de laatste jaren dat Nederlanders samenstellingen steeds vaker uit elkaar schrijven, terwijl dit eigenlijk een foute spelling is.

Maar, hoe doe je dat met je webteksten? Schrijf jij samenstellingen op jouw website daarom ook maar uit elkaar, omdat mensen nu eenmaal zo in Google zoeken? Of, schrijf jij in de juiste spelling, zodat mensen zien dat jij inhoud en kwaliteit boven zoekvolume plaatst?

Door middel van deze blog proberen wij jou te helpen een keuze te maken. Wat zijn de voors en tegens als het gaat om SEO en spelling? Deze websitebouwer (of website bouwer?) helpt je uit de brand!

Website bouwer of websitebouwer: Wat zegt het zoekwoordenonderzoek?

Wanneer je teksten schrijft die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachine, noemen we dit ook wel SEO-teksten. Als jij een SEO-tekst schrijft voor je website of voor een blog, doe je eerst een zoekwoordenonderzoek. Door middel van zo’n zoekwoordenonderzoek (bijvoorbeeld met de zoekwoordplanner van Google) kom je erachter welke zoekwoorden het meest geschikt zijn om op jouw website te gebruiken. Je wilt namelijk wel gebruikmaken van woorden waar mensen daadwerkelijk op zoeken.

Bij zo’n zoekwoordenonderzoek kun je in het geval van een samenstelling ook achterhalen waar het meest op gezocht wordt. Zoeken mensen bijvoorbeeld op het correct gespelde “websitebouwer” of op het incorrecte “website bouwer”? We zien namelijk dat mensen steeds vaker woorden uit elkaar schrijven, maar je wilt wel zeker weten of dit bij jouw zoekwoord ook het geval is. Sommige samenstellingen zijn voor veel mensen namelijk heel logisch. Zo is “webdesigner” een samenstelling die mensen waarschijnlijk wel kennen en vaak hebben gezien: iemand zal niet snel “web designer” typen.

We gaan het uitzoeken. Als we het woord “websitebouwer” door de zoekwoordplanner halen, zien we dat deze een zoekvolume van 430 heeft. Geschreven als “website bouwer” zien we een zoekvolume van 1000. Hier is het dus duidelijk dat het losgeschreven woord de voorkeur heeft!

We testen ook of ons vermoeden bij de samenstelling ¨webdesigner¨ klopt: zijn mensen zo gewend aan deze samenstelling dat ze deze wel aan elkaar schrijven? En het klopt: “webdesigner” heeft een zoekvolume van 1400 en “web designer” heeft een zoekvolume van 360.

Wat zegt Google over samenstellingen?

We zien dus eigenlijk dat los schrijven door veel mensen wordt gedaan, behalve als het echt een zeer vanzelfsprekende samenstelling is die in het woordgeheugen gegrift staat. Het is dus altijd zaak dit van tevoren goed uit te zoeken met een zoekwoordplanner!

Maar, hoe doet Google dit zelf eigenlijk? Geeft Google suggesties met correcte samenstellingen of niet? En als je een samenstelling uit elkaar schrijft, corrigeert Google je dan?

We zien dat Google hierin nog niet optimaal werkt. Al vaak geeft Google een correct gespelde suggestie bij een losgeschreven samenstelling, maar niet altijd. Ook in de suggesties in de zoekbalk, zien we nog vaak dat Google suggesties geeft met samenstellingen die niet aan elkaar geschreven staan. Het lijkt erop dat Google over een groot geheel wel weet wat de correcte spelling is, maar hierin nog niet op zijn hoogste kunnen is.

SEO of correcte spelling?

Dus, wat moet je nu met deze tegenstrijdige informatie? Want, enerzijds weet je dat mensen in veel gevallen op uit elkaar geschreven samenstellingen zoeken, maar anderzijds zie je dat Google al wel (grotendeels) weet dat dit fout gespeld is.

Wij denken dat het antwoord ergens in het midden ligt. En dat vraagt wat van je creativiteit.

Aan de ene kant zien we dat Google steeds beter wordt in het herkennen van de juiste spelling. Google hecht steeds meer waarde aan goede inhoud, waar ook een goede spelling bij hoort. Wij denken dus dat je, vooral op de langere termijn, er beter aan doet om een correcte spelling aan te houden. Google zal zijn zoekers ook steeds beter in goede banen gaan leiden, waardoor zoekers ook bij het correctgespelde zoekwoord terecht komen.

Anderzijds is de incorrecte spelling voor een beter zoekvolume ook niet helemaal te negeren. En wij snappen ook dat je nu eenmaal, ook op de kortere termijn, goed wilt scoren. Dus, wat kun je doen? Varieer in hoe je het zoekwoord in jouw tekst gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld “websitebouwer” gebruiken, maar ook de woorden “website” en “bouwer” los door jouw tekst heen gebruiken. Zoals we bijvoorbeeld in deze zin doen: “Zoek jij een goede bouwer voor jouw website in Nijmegen? Schakel websitebouwer Monkey Vision in!” Zo doe je een beetje van beide, en gebruik je toch geen foutieve spelling.

Waardevolle inhoud altijd voorop

Zoals we al zeiden, hecht Google steeds meer waarde aan goede inhoud op websites. Zorg dus vooral dat jouw focus hierop ligt in jouw teksten. Bedenk goed wie je doelgroep is en welke informatie zij willen vinden op jouw website. Uiteindelijk is dit het meest waardevol. Bovendien laat je met een goed geschreven tekst zien dat jij een professioneel bedrijf bent, die kwaliteit voorop stelt.

Heb je moeite met het schrijven van een goede tekst? En is spelling sowieso al een onderwerp waar je je liever niet aan waagt? Dan kun je natuurlijk ook een tekstschrijver inschakelen. Bij Monkey Vision hebben wij tekstschrijvers in huis die je kunnen helpen met een goede inhoudelijke tekst die jouw bezoeker (en Google) goed begrijpt.

Websitebouwer in Nijmegen met tekst

Wil jij een website laten maken in Nijmegen en wil je ook dat de teksten voor jou uit handen worden genomen? Dan ben je bij Monkey Vision aan het juiste adres. Wij maken een prachtig design voor je en laten de teksten schrijven door een van onze professionele tekstschrijvers. Interesse in zo’n website met tekst? Start een project of neem contact met ons op en we gaan voor je aan de slag!