Adverteren met SEA

In de blog Succesvol Online – SEO hebben we je uitgelegd wat SEO is en hoe je dit het beste kunt toepassen als marketingstrategie. Het doel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, is zo hoog mogelijk scoren in Google. Om gevonden te worden in zoekmachines heb je SEO nodig. Naast SEO bestaan er ook nog andere manieren om hoog te eindigen in zoekmachines, zoals SEA. Dit staat voor search engine advertising. We hebben er al het een en ander over toegelicht in de laatste Tip van de Week.

 

In het kort

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. Dit zijn niet-betaalde, organische resultaten in Google. Aan de hand van verschillende factoren beoordeelt Google websites en geeft ze vervolgens een bepaalde plek.

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Wanneer je gebruik maakt van SEA betaal je per klik. Jouw website wordt dus gratis vertoont in de zoekmachine. Vindt een gebruiker jouw advertentie relevant en klikt deze hierop dan pas gaat de teller lopen. De websites die SEA gebruiken om hun website te promoten worden in Google geplaatst met een ‘Adv’ label.

Voorbeelden van hypothekers websites die geadverteerd hebben met SEA

Als je opzoek gaat naar een hypotheker in Nijmegen zie je eerst de websites die als advertentie in Google staan met behulp van SEA.

 

Wanneer kiezen voor SEA

Google bepaalt welke websites het beste vindbaar zijn bij bepaalde zoektermen

Gebruik SEA om goed vindbaar te zijn in zoekmachines.

Ben je bereid te investeren en heb je een maandelijks budget? Dan kun je kiezen voor SEA. De klikprijzen variëren per zoekterm. Een zoekterm met meer concurrentie heeft een hogere klikprijs dan zoekwoorden met minder concurrentie. Je kunt zelf de strategie bepalen. Heb je bijvoorbeeld €300,- per maand? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een maand lang €10,- per dag uit te geven. Is de klikprijs dan €0,50 cent per zoekwoord, dan kun je per dag 20 klikken naar jouw website genereren. Je kunt er ook voor kiezen om je budget open te zetten. Dan geef je het in één keer uit en wordt je de rest van de maand niet meer vertoont. Het is dus afhankelijk van de strategie en doelstellingen hoeveel budget er nodig is.

Houd er wel rekening mee dat SEA op korte termijn resultaten zal geven, maar als je stopt met adverteren zullen die resultaten ook gelijk stoppen. Met SEO zal je zien dat op lange termijn jouw website beter vindbaar is, en organisch gevonden zal worden.

 

 

 

 

Voor- en nadelen

Het adverteren met SEA heeft een aantal voor- en nadelen. We zetten deze voor je op een rijtje.

SEA heeft onder andere deze voordelen:

  • je zal snel resultaat zien;
  • SEA biedt bijzonder veel mogelijkheden;
  • je website is zichtbaar voor een relevante doelgroep.

Maar ook zijn er nadelen:

  • het adverteren kost maandelijks geld;
  • als je de advertentie stop zet, is de zichtbaarheid van je website daarmee ook gelijk weg;
  • jouw concurrentie kan adverteren op jouw merknaam.

 

 

SEM is de benaming van het toepassen van SEO en SEO tegelijk.

Het tegelijkertijd toepassen van SEO en SEA wordt SEM genoemd.

SEM

Het is geen slecht idee om SEO en SEA tegelijk in te zetten. Dit wordt ook wel SEM genoemd. Pas SEO toe en werk aan een goede basis voor een hoge positie in de toekomst en zet daarnaast SEA in om op korte termijn te zorgen voor een verbetering van je prestaties. Door de lange termijn optimaliseer je op relevante zoektermen, terwijl je op korte termijn al goed zichtbaar bent dankzij de advertenties. Op lange termijn kun je de campagne langzaam stoppen, omdat de organische resultaten hoog zullen verschijnen.

 

 

Google Ads

Google Adwords is nu Google Ads

Google Adwords is nu Google Ads

Het advertentieprogramma dat het meest gebruikt wordt om mee te adverteren in Google heet Google Ads. Hiermee kun je jouw advertentie laten verschijnen in Google als gesponsorde koppeling of advertentie.

Bij Google Ads adverteer je op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra iemand in Google een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond. De prijzen voor het adverteren verschillen enorm per zoekwoord. Woorden als ‘verzekering’, ‘lening’ en ‘hypotheek’ behoren tot de duurste woorden om op te adverteren, met prijzen van rond de €15 per klik.

SEA kun je toepassen op je eigen website. Echter kost het zonder ervaring wel wat tijd om je in te lezen en de juiste zoektermen te gebruiken. Wij van Monkey Vision hebben hier al veel ervaring mee en bieden daarom hulp aan. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Vind je dit bericht leuk? Deel hem!

 

Ook leuk om te lezen
Mail ons!

Start typing and press Enter to search